menu

ثبت آگهی رایگان

علیرضا میرجعفری

پیام دبیر همایش روز مهندس

پیام-دبیر-همایش-روز-مهندس

هر ساله همزمان با روز بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی که در تقویم به نام روز مهندس نامگذاری شده است مراسمی جهت پاسداشت این روز و جایگاه مهندسی در صنعت کشور برگزار می شود.

نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز به رسم هر ساله مراسم باشکوهی در سوم اسفند ماه جاری در تالار بزرگ وزارت کشور با حضور 3000 مهندس فرهیخته برگزار می کند.

در سال 1397 اگر چه مهندسان در عرصه های مختلف تلاشی بی دریغ و خالصانه داشته اند اما از عملکرد نهاد های تاثیر گذار و نظارتی در ارتباط با تعرفه خدامت مهندسی گلایه مند هستند، با اینکه سال 97 تورم بسیار بالایی بر اقتصاد کشور تحمیل شده است اما مهندسان نظام مهندسی حق الزحمه خود را با تعرفه خرداد 1396 دریافت میکنند یعنی تقریبا با تورم 2 سال قبل .

این جفای تلخی است که بر پیکره جامعه مهندسی ساختمان کشور وارد آمده و مهندسان گرانقدر همچنان منتظرند صدای فریاد تلخشان توسط مقامات ارشد دولتی شنیده شده و حق الزحمه خدمات مهندسی متناسب با تورم دوسال اخیر افزایش یابد .

این امر جشن امسال را به شدت تحت تاثیر قرارداده است، حتی جمع بسیاری از مهندسین خواهان تحریم برگزاری جشن در امسال به خاطر این مشکل بودند که قابل تامل می باشد .

از سوی دیگر در رسانه های عمومی بعضا جایگاه مهندسین را چنانکه شایسته است پاس نمی دارند. چندی پیش که در تهران شایعه وقوع زلزله بر سر زبانها افتاده بود، پرسش اصلی این بود که آیا ساختمانهای پایتخت تحت نظارت مهندسان متبحر و متعهد ساخته شده است یا خیر ؟ به بیان دیگر مهندسی ساز می باشد یا خیر ؟

بله نقش مهندسین چنین حیاتی است و در راستای اطمینان و امنیت اجتماعی از ویژگی بالایی برخوردار است ، این یک نمونه کوچک اهمیت کار مهندسین در اجتماع می باشد .

از سوی دیگر ارتقای کیفیت ساخت ساختمانها در تهران که مدتی است از سوی فروشندگان به خریدار تاکید می گردد نیز مدیون زحمات مهندسی و سازمان نظام مهندسی می باشد .

سخت گیری های مهندسان ناظر و تاکید بر رعایت و استفاده مصالح استاندارد در حین ساخت و رعایت دقیق مقررات 22 گانه ملی در ساخت سازهای شهری امروز باعث ارتقای کیفیت ساختمانهای نوساز شده است.

اگرچه همچنان راه زیادی تا ایده آل باقی است اما نمی توان منکر پیشرفت های انجام گرفته، شد، که خریداران و شهروندان را با خاطری مطمئن تر به داخل ساختمان هدایت می کند.

با این توضیح و نوشته کوتاه روز مهندس را بر کلیه مهندسان زحمت کش و مظلوم ایران اسلامی تبریک گفته و برایشان آرزوی موفقیت روز افزون دارم .

سید علیرضا میرجعفری

عضو هیات رییسه سازمان نظام مهندسی استان تهران

و دبیر برگزاری جشنواره روز مهندس

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 355

فهرست مطالب شماره 355

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×