menu

ثبت آگهی رایگان

هارمونی رنگ ها در معماری

هارمونی-رنگ-ها-در-معماری

طراحی دکوراسیون داخلی یک موضوع بسیار مهم است که می توان از طریق آن یک مکان را به شکل های گوناگون در آورد.

با تغییر در دکوراسیون داخلی هم می توان تنوع ایجاد کرد و هم بر سلامت روانی و روح افراد اثر گذاشت. عناصر اصلی طراحی دکوراسیون داخلی مانند خط، رنگ، بافت و الگو، نور و مقیاس و نسبت هستند که بر اساس سه اصل اصلی تعادل، ریتم و تأکید بکار گرفته می شوند. بنابراین دکوراسیون داخلی را می توان ترکیبی از تفاوت ها دانست که وقتی این تفاوت ها در کنار هم قرار گیرند یک زیبایی کلی به وجود می آورند.

چگونه باید این تفاوت ها را در کنار هم قرار داد؟ به عبارت دیگر آن رابطه ی کلی که سبب زیبایی بخشی به این تفاوت ها می شود چگونه به وجود می آید؟ پاسخ این سؤالات را می توان در واژه ی «هماهنگی» جستجو کرد که اصطلاحاً به آن هارمونی گفته می شود.

هارمونی چیست؟

هارمونی را می توان با عبارت هایی مانند همسان بودن و یا تعلق یک چیز به دیگری توصیف کرد. در اینجا منظور از همسان بودن آن نیست که دو چیز دقیقاً مثل هم باشند؛ بلکه نوعی از هماهنگی است که بین اجزای مختلف دکوراسیون داخلی یک رابطه ی دیداری ـ منطقی برقرار می کند و چشم را می نوازد.

این هماهنگی معمولاً از طریق تکرار در عناصر طراحی مانند خط، رنگ، بافت، الگو، نور و مقیاس اتفاق می افتد. بنابراین می توان گفت یکی از ساده ترین راه ها برای رسیدن به هارمونی در طراحی دکوراسیون داخلی ایجاد یک ترکیب است.

اگر هارمونی به درستی برقرار شود، می تواند بین اجزای مختلف دکوراسیون داخلی تعادل و هماهنگی ایجاد کند.

چگونه می توان در طراحی دکوراسیون داخلی هارمونی ایجاد کرد؟

مهم ترین دلیلی که ایجاد هارمونی در دکوراسیون داخلی اهمیت پیدا می کند آن است که هارمونی در حقیقت احساسی است که به یک محیط بخشیده می شود.

به بیان دیگر محیط های مختلف با هارمونی های متفاوتی که به خود می گیرند احساسات متفاوتی را به افراد حاضر در آنجا القا می کنند.

یکی از روش های ایجاد هارمونی بازی با خط ها و زاویه هاست. خطوط می توانند به گونه های مختلفی در کنار هم قرار بگیرند و خط چشمان افراد مشاهده کننده را به نقاط مختلف هدایت کنند. خطوط موازی در کنار هم می توانند بر روی دیوار امتداد پیدا کنند و بین دیوارهای مختلف رابطه برقرار سازند. خطوط متقاطع نیز بر حسب ضخامت هایی که می توانند داشته باشند توجه بینندگان را به خود جلب می کنند. تعداد زیاد یا کم خطوط می تواند یکی از حالت های ایجاد هارمونی باشد.

شکل های هندسی از دیگر مواردی هستند که می توانند به ایجاد هارمونی کمک کنند. در دکوراسیون داخلی استفاده از طرح های کروی شکل و طرح هایی با زوایای خمیده بیشتر موجب آرامش چشم ها می شود.

در عوض شکل هایی که زاویه های تیز دارند نوعی احساس خشونت را القا می کنند. استفاده از شکل های هندسی هم می تواند به صورت طرح و نقاشی بر روی دیوارها صورت بگیرد و یا اینکه در شکل فیزیکی وسایل نمود داده شود. به عنوان مثال تابلوهای نقاشی گرد، لوسترهای کروی شکل و میزهای دایره ای می توانند نمونه هایی از یک هارمونی دایره شکل محسوب شوند.

یکی از مهم ترین مواردی که می توان از طریق آن ها هارمونی ایجاد کرد رنگ ها هستند.

رنگ ها چگونه به ایجاد هارمونی کمک می کنند؟

رنگ ها ابزاری فوق العاده برای زیبایی بخشی به دکوراسیون داخلی و برقراری یک ارتباط کلی بین اجزای آن هستند. رنگ مبلمان، رنگ سقف، رنگ موکت ها و سرامیک ها و رنگ دیوارها می توانند در صورتی که درست انتخاب شوند یک هارمونی فوق العاده به وجود بیاورند.

در کنار همه ی این ها رنگ وسایلی که در یک مکان قرار دارند نیز در ایجاد یک هارمونی به هم پیوسته نقش دارد. برخی افراد در طراحی دکوراسیون داخلی مورد نظر خود فقط یک رنگ را به کار می گیرند، اما بسیاری از افراد ترجیح می دهند که از سه یا چهار رنگ نزدیک به هم در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کنند.

البته انتخاب رنگ ها به صورت تصادفی انجام نمی شود؛ بلکه برای انتخاب باید به تأثیری که رنگ ها می توانند بر روی محیط بگذارند و زمینه های روانشناختی آن ها توجه شود.

سه رنگ قرمز، آبی و زرد رنگ های اصلی هستند که می توانند با مخلوط کردن آن ها رنگ های دیگر یعنی نارنجی، بنفش و سبز را ساخت.

در انتخاب رنگ های دکوراسیون داخلی در ابتدا باید رنگ پایه را انتخاب کنید؛ رنگ پایه رنگی است که قرار است کلیت فضای مورد نظر شما به آن رنگ به نظر بیاید.

پس از انتخاب رنگ پایه باید دو یا سه حالت از آن رنگ را نیز انتخاب کنید.

این حالت ها در واقع سایه های روشن یا تیره تری از همان رنگ پایه هستند.

یکی از نکاتی که دانستن آن در ایجاد هارمونی در دکوراسیون داخلی می تواند مؤثر واقع شود توجه به دمای رنگ است؛ رنگ هایی مانند قرمز، نارنجی و زرد به عنوان رنگ های گرم شناخته شده اند.

این رنگ ها دارای حرارت و انرژی هستند و به فضا جنب وجوش می بخشند. اما رنگ های آبی، بنفش و سبز بیشتر رنگ های سرد محسوب می شوند و از آن ها برای ایجاد احساس آرامش استفاده می شود.

یک نکته ی مهم در ایجاد هارمونی استفاده درست از رنگ پایه و سایه های روشن و تیره آن است. این نوع از هارمونی متداول ترین نوع ایجاد هارمونی است که در طراحی بسیاری از دکوراسیون ها به کار گرفته می شود.

بنابراین استفاده از رنگ های گرم و سرد به طور همزمان معمولاً پیشنهاد نمی شود، زیرا احساسات ضد و نقیضی را در مخاطب ایجاد می کند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 353

فهرست مطالب شماره 353

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×