menu

ثبت آگهی رایگان

روش نصب و چیدمان آجر نسوز

روش-نصب-و-چیدمان-آجر-نسوز

همان طور که در گزارش های قبلی در نشریه پیام ساختمان گفته شد آجرنسوز به دلیل گستردگی رنگ به خصوص مقرون به صرفه بودن هزینه خرید در مقایسه با سایر مصالح بیشترین استفاده در نمای ساختمان را به خود اختصاص داده است.

در این گزارش خبرنگار پیام ساختمان می کوشد تا نکات مهم و روش نصب آجرنسوز و انواع چیدمان آجر را بررسی نماید.

انواع اجرای نصب آجرنسوز در نمای ساختمان

در کل دور روش برای نصب آجرنسوز در ساخت وسازها وجود دارد.

1-نصب آجرنسوز به روش خشک

نصب-آجر1

2-نصب آجرنسوز با ملات

نصب-آجر2

جالب است بدانید که بیشترین روشی که در نصب آجرنسوز متداول است اجرای نصب آجرنسوز با ملات است اما توجه داشته باشید که در دکوراسیون داخلی خانه و آپارتمان ها توصیه می شود از روش خشک برای نصب آجرنسوزها استفاده کرد چراکه کثیف کاری کمتری در مقایسه با اجرای با ملات دارد.

استفاده از آجرنسوز در ساختمان

استفاده از آجرنسوز به طورمعمول در 3 موقعیت نمای بیرونی ساختمان و نمای دیوارهای داخلی ساختمان و کف ساختمان استفاده می شود.

در نمای بیرونی ساختمان توصیه می شود از اجرای نصب آجرنسوز با ملات استفاده کنید چراکه هزینه کمتری در مقایسه با نصب به روش خشک دارد.

در نمای دیوارهای داخلی ساختمان برخلاف نمای بیرونی ساختمان که حجم کمتری دارد توصیه می شود از نصب به روش خشک استفاده کنید چراکه همان طور که گفته شد در مقایسه با نصب به روش ملات بسیار کم درد سرتر و تمیزتر است.

انواع چیدمان آجر در نمای ساختمان

برای نصب آجرنسوز در نمای ساختمانی در نظر داشته باشید که چیدمان آجرنسوزها روی هم به دو روش صورت می گیرد:

1-چیدمان آجر با بند

2-چیدمان آجر بدون بند

در چیدمان آجرنسوز بدون بند همان طور که از معنایش پیداست فاصله ای میان آجرنسوزهای که روی هم قرار می گیرند وجود ندارند و لازم به یادآوری است که این نوع چیدمان بیشتر در اجرای نصب آجرنسوز به روش خشک مرسوم است که از پشت به دیوارها اسکوپ می شوند. البته در اجرای نصب آجرنسوز با ملات هم این چیدمان آجرنسوز بدون بند در بعضی قسمت های نما ولی به صورت سطحی و در مقیاس کوچک آن هم به خاطر ایجاد و استفاده از المان های سنتی و نمادهای تاریخی استفاده می شوند.

استفاده از نقوش هندسی آجرها در نما ریشه در تاریخ دوران ایلخانی و سلجوقیان دارد معماران ایرانی باذوق و هنر در اکثر بناها ازجمله کاروانسراها،مساجد و کاخ ها و مقبره ها از آن ها به عنوان نماد بهره می جستند. گاه استفاده از این آجرها با طرح آجرهای سوراخ دار برای استفاده از نور در دیواره ها استفاده می کردند.

اشکال چیدمان آجر در نمای ساختمان

معماری ایران در چیدمان آجر در نما را می توان به 14 گروه تقسیم بندی کرد:

آجر1

1-رگ چین( رج چین)

آجر2

2-گل انداز(گلچین)

آجر3

3-جناغی(آبشاری)

آجر4

4-بادبزنی(حصیری)

آجر5

5-رگ چین دو رج

آجر6

6-کتیبه رگ چین معلقی و بنایی

آجر7

7-خفته راسته( پتکین)

آجر8

8-فخرومدین(مشبک)

آجر9

9-گره سازی(گره بنایی)

آجر10

10-تلفیق آجر و گچ

آجر11

11-خفته راسته کلوک بند

آجر12

12-آجر قالبی هندسی با گچ بری لانه زنبوری

آجر13

13-کتیبه آجری پیش بر باگچبری گیاهی

آجر14

14-تلفیق آجر با کاشی

ترکیب لوزی و دایره از آجرها بیشترین المان استفاده شده در بناها در دوران تاریخی ایران است که این نقشینه ها در ساخت وسازها در اکثر ایوان ،سرستون ها ، پشت بام و نبشی دیواره خانه های ایرانی به کار گرفته می شد.

در دوره معاصر دیده می شود که بعضی از معماران ایرانی به خاطر زیبایی این نقوش در نماهای ساختمان از این فن آجرچینی بهره می جویند. بااین وجود همان طور که در این گزارش گفته شد. این نوع چیدمان های اگرچه از زیبایی منحصربه فردی برخوردار است اما اجرای آن هزینه های بالایی دارد.

درروش اجرای نصب آجرنسوز در نما به روش خشک،آجرنسوزها را به قالبی که روی نمای ساختمان پیچ و مهره کرده اند در اصطلاح اسکوپ می کنند. و درروش اجرای نصب آجرنسوز به روش ملات از ملات آماده برای چسباندن آجرنسوز روی نما استفاده می کنند.

نکات مهم در اجرای نصب آجرنسوز در نما با ملات

1-اولین فاکتور مهم برای نصب اجر نسوز در نمای ساختمان شرایط آب و هوایی است در نظر داشته باشید که بهترین فصل برای نصب آجرنسوز در نمای ساختمان فصل بهار به خصوص تابستان است که هوا گرم است.چراکه زمان سرما امکان شور زدن آجرنسوز تشدید می شود.

2-در نظر داشته باشید که مهم ترین فاکتور در چسبندگی خوب و جلوگیری از شوره زدن به هنگام نصب آجرنسوز در نمای ساختمان استفاده از ملات باکیفیت و آجرنسور باکیفیت با حداقل میزان جذب آب می باشد.بنابراین در تهیه ملات و خرید آجرنسوز دقت نمایید. فاکتورهای مناسب به هنگام خرید آجرنسوز را جویا شوید و سعی کنید آجرنسوز استاندارد را خریداری نمایید.

3-در نظر داشته باشد که آجرهای نسوز باکیفیت که از مواد معدنی تولیدشده اند به خاطر متر یال طبیعی کانی ها و سنگ های معدنی در آجر به هنگام اجرا در نصب پیوند مستحکمی با ملات برقرار می کند و مانع از جذب آب و رطوبت در سرما و گرما می شود اما آجرهای معمولی که با پوشش های رنگ نانو فراوری می شوند و شبیه اجر نسوز می شوند و همچنین آجرنسوزهایی که پوشش آن ها توسط رنگ های مصنوعی فراوری می شوند در پیوند با ملات دچار ساختاری معیوب و آسیب پذیر می شوند که به مرورزمان در گرما و سرما دچار فرسودگی می شوند.چراکه رنگ مصنوعی که برای پوشش آجرها به کار گرفته شده است مانع جذب ملات به آجر در زمان نصب می شود.

آب زنگ کردن آجرنسوز

در نظر داشته باشید که آجرنسوز باکیفیت نیاز به آب زنگ کردن (پوشش های آب گریز نانو ) ندارند. توجه داشته باشید که دیده می شود برخی سازندگان به خاطر پایین آمدن قیمت تمام شده نمای آجری ساختمان ، آجرهای معمولی را خریداری می کنند و با پوشش های رنگ نانو سعی دارند تا در اصطلاح آجرهای معمولی را به مانند آجرنسوز آب زنگ کنند. اما این نکته را فراموش نکنید که هیچ وقت میزان جذب آب در آجرهای معمولی که پوشش های رنگ نانویی دارند به مانند آجرنسوزی نخواهد شد و به مرورزمان در سرما و گرمابه دلیل رطوبت و یخ زدگی آثار سایش و شوره در آن ها دیده می شود. از همین رو توصیه می شود. از آجرهای نسوز باکیفیت در نمای ساختمان استفاده کنید تا متحمل خسارت های بعدی برای جلوگیری از فرسودگی و بازسازی نمای ساختمان نشوید.

دستورالعمل اجرا برای نصب آجرنسوز به روش ملات در نمای ساختمان

شیوه اجرای نصب آجرنسوز با ملات در نمای ساختمان به روش شمش ملاتی است بدین صورت که بعد از گذاشتن شمش روی اولین دیواره آجرنسوزی که چیدمان شده است ملات را پشت شمش ریخته و بعدازآنکه شکل گرفت آجرنسوزها را با فاصلهِ بندکشی که معمول است می چینیم. توجه داشته باشد که زمانی اجرای نصب اجر نسوز به روش ملات دیگر نیازی به اسکوپ نیست.

نکات مهم در نصب آجرنسوز در کف ساختمان

1-نصب آجرنسوز در کف ساختمان با ملات اجرا می شود و در این اجرا از روش خشک نمی توان استفاده کرد در نظر داشته باشید که به هنگام نصب آجرنسوز در کف به خصوص پارکینگ و محوطه حیات خانه زیرسازی مناسب بسیار حائز اهمیت است چراکه در غیر این صورت آجرنسوز نصب شده در کف به مرورزمان لق خواهد شد. لذا توصیه می شود که قبل از نصب آجرنسوز در کف حتماً تمام پستی وبلندی های کف یکدست شود.

2-ازآنجاکه کف ساختمان به خصوص پارکینگ و محوطه حیات خانه وآپارتمان در معرض رطوبت و آب به هنگام شستشو می باشد. لذا توصیه می شود برای جلوگیری از رسوب آب و رطوبت به آجرنسوز در زمان نصب از عایق مناسب برای جلوگیری از تماس مستقیم آجر با خاک جلوگیری شود.

استفاده از این عایق در کف مانع از شوره زدن آجرنسوزی می شود که در کف ساختمان نصب شده است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 353

فهرست مطالب شماره 353

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×