menu

ثبت آگهی رایگان

تصمیمات لحظه ای، عامل بی ثباتی اقتصادی

تصمیمات-لحظه-ای-عامل-بی-ثباتی-اقتصادی

محمد حسین فریور بیش از سه دهه است که در صنعت تولید در و پنجره فعالیت دارد.وی که به قول خودش از مرحله آبکاری، قالبسازی و طراحی قالب در و پنجره شروع کرده، در حال حاضرتولید کننده در و پنجره دو جداره و نمای آلومینیومی با برند والاد درکشور است.

مدیر عامل شرکت والاد دانش آموخته رشته طراحی صنعتی است و در سال 73 با سرمایه چهار میلیون تومان، واحد تولیدی در و پنجره والاد را تاسیس کرده است.

این مدیر کارآفرین که 12 ساعت در روز کار می کند، در پاسخ به این پرسش که چطور شد وارد کار تولیدی شدی، با خنده می گوید: از بد روزگار!

فریور در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان با بیان اینکه هدف شرکت والاد، تولید محصولاتی با کیفیتی مابین محصولات اروپایی و محصولات آسیایی است، اظهار داشت: در ابتدای تاسیس والاد، در یک بررسی علمی که انجام دادیم متوجه شدیم سطح کیفی سیستم های در و پنجره در ایران و حتی در کشورهای منطقه از نظر طراحی و کیفیت فاصله زیادی با محصولات اروپایی وجود دارد. از این رو تصمیم گرفتیم محصولی تولیدی کنیم، که از نظر کیفیت و طراحی بین دو سیستم اروپایی و آسیایی باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت در و پنجره پروفیل والاد 25 تا 30 درصد ارزانتر از مشابه ترک است، تصریح کرد: این در حالی است که قیمت تولیدات والاد 100 تا 120 درصد نسبت به تولیدات اروپایی ارزانتر است.

فریور میزان تولید ماهیانه پروفیل در والاد را 120 تن اعلام کرد و گفت: در حال حاضر کمتر از 2 درصد از نیاز بازار داخلی توسط والاد تامین می شود و این در حالی است که بخشی از محصولاتمان را به عراق هم صادر کردیم.

وی با بیان اینکه اگر مشکلات نقل و انتقالات پولی از طریق سیستم بانکی حل و فصل شود، توانایی تولید و صادرات گستره در و پنجره دو جداره و نماهای آلومینیومی در سطح گسترده وجود، اظهار داشت: کیفیت و قیمت بسیار مناسب محصولات ایرانی در این بخش موجب شده تا مشتریان خارجی قبل از تحویل محصول نهایی اقدام به پرداخت پول کنند ولی این شامل کشورهایی چون عراق می شود که مسافت نزدیکه و امکان نقل و انتقال پول فراهم است. در حالی که سایر مشتریان ما از کشورهای قرقیزستان قزاقستان ارمنستان و... به دلیل عدم گشایش ال سی، نمی توانند از ما خرید کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که تحریم ها چه اثراتی بر فعالیت تولیدی والاد گذاشته است، اظهار داشت: از سال گذشته که واردات سخت شده و تقریبا مقرون به صرفه نیست، تعداد مشتریان داخلی والاد زیادتر شده است چرا که این شرایط باعث معرفی و آشنایی محصولات با کیفیت داخلی به مصرف کننده وطنی شده است.

وی افزود: یقین دارم که اگر تحریم ها هم برداشته شود و دوباره مانند گذشته شرایط برای واردات محصولات خارجی آسان شود، بازهم مصرف کننده داخلی ترجیح خواهد داد که کالای مرغوب وطنی استفاده کند چرا که شرایط تحریم باعث شد تا کالای کیفی داخلی به خوبی به بازار مصرف کشور معرفی شده و ذهنیت ها نیزنسبت به آن تغییرکند.

وی اثرات منفی تحریم برای صنعت داخلی را سر در گمی ناشی تغییرت مکرر تصمیمات و قوانین اقتصادی دانست و گفت: متاسفانه از شرایط این طور استنباط می شود که دولت هیچ برنامه جامع ای برای حل مشکلات اقتصادی کشورندارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نبود یک برنامه منسجم اقتصادی، منجربه اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و لحظه ای دولت شده که نتیجه آن بی ثباتی حاکم بر بازار تولید و مصرف کشور است.

وی گفت: در شرایطی قرار داریم که دائما قوانین اقتصادی تغییر می کند به طور نمونه یک هفته عرضه آلومنییوم دربورس به یک شکل انجام می شود و هفته بعد به شکلی دیگر.

به گفته این فعال صنعتی در طول دو دهه گذشته همیشه عدم حمایت دولت از تولید مولد، به تولید کنندگان وطنی آسیب زده ولی اینبار این مسئله با تغییرات پی در پی تصمیمات اقتصادی ابعاد تازه تری پیدا کرده است.

فریور اثرات دیگر تحریم را کمبود مواد اولیه مرغوب با قیمت مناسب بیان کرد و گفت: عدم تامین به موقع مواد اولیه مناسب موجب شده تا برای تولید داخلی هیچ دورنمایی وجود نداشته باشد که به طور مثال آیا می شود با همین ظرفیت به تولید در شش ماه یا یکسال آینده ادامه داد، یا نه.

وی تاکید کرد: به جرات می توان گفت بخش زیادی از مشکلات اقتصادی جامعه به عدم تصمیم گیری به موقع و کارشناسی شده مسئولین باز می گردد نه به تحریم.

وی ادامه داد: اگر امروز چنین وضع اقتصادی بر کشور حاکم است بخاطر تصمیمات غلط گذشته است تصمیماتی که با اعمال تحریم ها، تاثیراتش کاملا هویدا و آشکار شده است.

الهام نرجه پور

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 353

فهرست مطالب شماره 353

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×