menu

ثبت آگهی رایگان

استانداردی برای تاور کرین ها تدوین نشده است

استانداردی-برای-تاور-کرین-ها-تدوین-نشده-است

نبود یک استاندارد مشخص برای تولید جرثقیل های ساختمانی، منجر به وقوع حوادث زیادی در ساخت و ساز کشور شده است.این سخن یکی از تولید کنندگان قطعات جرثقیل های بغل برجی یا همان تاور کرین است.

وی معتقد است، ضعف سازمان استاندارد در تدوین و الزام یک استاندارد مشخص برای تولید و حتی واردات جرثقیل های ساختمانی معضل بزرگی است که مجر به کاهش ایمنی ساخت و ساز در کشور شده است.

این فعال صنعتی می گوید: از آنجایی که در کشور هر کسی بنا بر استاندارد مورد تعریف خود، قطعات تاور کرین را تولید می کند، از این رو مشتریان داخلی به دلیل بی اعتمادی و نگرانی از ایمنی پایین، ترجیح می دهند قطعات جرثقیلهای ساختمانی را از خارج وارد کنند و از تولید کنندگان داخلی نخرند.

محمد بشیر محمدی که از فعالان تولید و فروش قطعات جرثقیل های بغل برجی در شرکت مه یاس قائم است، در گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان گفت: متاسفانه استاندارد مناسبی برای قطعات تاور کرین تعریف نشده و این مسئله موجب شده تا شاهد وقوع حوادث زیادی در ساخت و ساز کشور باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تمام تولیدات داخلی در بخش تاور کرین نامرغوب و بی کیفیت است، اظهار داشت: خیر. در حال حاضر کیفیت برخی تولیدات داخلی در بخش جرثقیل های بغل برجی به اندازه ای بالا و مطلوب است که به بازارهای کشورهای اطراف هم صادر می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون شرکت مه یاس قائم از جمله تولید کنندگان قطعات تاور کرین است که توانسته با کیفیتی بسیار مطلوب محصولاتی از این دست را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کند.

به گفته محمدی، قطعات جرثقیل مه یاس قائم، به کشورهای عراق، ترکمنستان و قطر صادر می شود و این در حالی است که شرکت، بدنبال ورود به بازارهای جدید خارجی نیز هست.

وی با اشاره به بازدید یک شرکت اسپانیایی از کارخانه مه یاس قائم گفت: نمایندگان این شرکت پس از بازدید، از کیفیت و تیراژ تولید محصولات مه یاس، بسیار تعجب کرده و گفتند که انتظار این سطح از تولید و کیفیت را نداشتند.

وی ادامه داد: تعجب آنها زمانی بیشتر شد که دیدند بخشی از ایرادات فنی جرثقیل های اروپایی در نمونه تولیدی ایران کاملا برطرف شده و عملا در مواردی قطعات ساخت ایران از ایمنی و استاندارد بالاتری نیز برخوردار است.

وی با تاکید بر الزام استاندارد سازی در تولید و واردات قطعات جرثقیل های ساخت و ساز اظهار داشت: متاسفانه مرجع و استاندارد کاملی از سوی سازمان استاندارد کشور تعریف نشده و در نتیجه قطعات ساخته شده داخلی بدون اینکه مورد تست فنی دقیقی قرار گیرند، تولید و وارد بازار داخلی می شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه حتی موقع نصب تاور کرین در مواردی هم پیش آمده که کارشناس سازمان استاندارد از نصاب و یا تولید کننده می پرسد که آیا تاور کرین نصب شده میزون است؟!

به گفته محمدی حادثه چند سال پیش خیابان دیباجی و یا منطقه وردآورد کرج مصداقی عینی از نبود نظارت بر تولید، واردات و نصب تاور کرین ها در کشور است.

محمدی با اشاره به استاندارد سازی کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی درتولید و نصب تاور کرین گفت: در اروپا برای نصب هر جرثقیل ساختمانی، ابتدا باید روی زمین عملیات چک و کنترل انجام می شود، سپس اجازه نصب داده می شود ولی اجازه کار داده نمی شود.

وی افزود: برای کسب اجازه کار، کارشناس استاندارد به مدت یکروز کاری، پای دستگاه تاور کرین ایستاده و کار آن را مورد نظارت و کنترل قرارمی دهد. پس ازآن، اجازه رسمی کار برای فعالیت تاور کرین صادر می شود.

به گفته محمدی همچنین در کشورهای دیگر، استانداردهای تاور کرین های نصب شده هر 6 ماه یکبار مورد نظارت و تجدید نظر قرار می گیرد در حالی که در کشور ما، به این مهم توجه نمی شود و اخذ یک بار استاندارد را کافی می دانند.

وی به مسئله عمر مفید تاور کرین ها اشاره کرد و گفت: براساس استانداردهای مطرح جهانی، هر جرثقیل یک عمر مفیدی دارد که پس از پایان آن، حتی اگر سالم هم باشد باید کنار گذاشته و معدوم شود.

وی ادامه داد: متاسفانه این موضوع هم در کشور ما مورد بی توجهی قرار می گیرد به گونه ای که هم اکنون تعداد زیادی از تاور کرین های نصب شده با وجود پایان یافتن عمر مفیدشان و مستهلک شدن به دلایل کهنگی،پوسیدگی، شکستگی و چپ کردگی بازهم در حال استفاده هستند.

محمدی با بیان اینکه هم اکنون در کارخانه مه یاس قائم 35تن 35 مشغول به کار هستند، اظهار داشت: باوجودی که کیفیت قطعات تولیدی مه یاس قائم به گواهی شرکت های تولیدی مطرح اروپایی بالا و مطلوب است ولی به دلیل سیستم ضعیف بازار یابی در کشور، تاکنون صادراتی فراتر از منطقه نداشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه در تمام دنیا سفارت خانه ها، نقش بازار یابان حرفه ای را برای تولید کنندگان کشورشان ایفا می کنند، تصریح کرد: در یکی از شهرهای مرکزی کشور به چشم دیدم که نمایندگان چند سفارت اروپایی در تهران چگونه شهر به شهر می گشتند و با ظرفیت شناسی بازار ایران سعی می کردند برای محصولات کشورشان بازاریابی کنند.

به گفته این فعال صنعتی و بازرگانی، این در حالی است که در کشورما تمام این کارها برعهده تولید کننده و صادر کننده ایرانی است و باید خود با هزینه شخصی که اتفاقا بسیار هم سنگین است، اطلاعات بازارهای هدف را استخراج و سپس بر اساس آن، اقدام به بازاریابی کند.

الهام نرجه پور

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 353

فهرست مطالب شماره 353

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×