menu

ثبت آگهی رایگان

نقش نورپردازی صحیح در دکوراسیون

نقش-نورپردازی-صحیح-در-دکوراسیون

طراحان برجسته ی دکوراسیون اعتقاد دارند که اگر نورپردازی دکوراسیون داخلی یک خانه به درستی طراحی شود، همه ی افراد در آن احساس آرامش و راحتی می کنند در حالی که خودشان هم علت اصلی آرامش را نمی دانند!

انواع نورپردازی صحیح

اساساً چهار نوع نورپردازی صحیح وجود دارد که می تواند برای دستیابی به بهترین طراحی نورپردازی در دکوراسیون های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این چهار نوع عبارتند از:

نورپردازی محیط

نورپردازی کار

نورپردازی متمرکز

نورپردازی زینتی

در نورپردازی محیط یک فضای معین مانند اتاق یا سالن پذیرایی با سطح نرمی از یک نور عمومی پر می شود. اندازه ی نور در این نوع از نورپردازی به اندازه ای است که اشیا به خوبی دیده شوند.

نورپردازی کار نوری است که به یک منطقه ی مشخص تابیده می شود و هدف از آن انجام دادن فعالیت های بشری مانند مطالعه یا تهیه ی غذا است.

نورپردازی متمرکز نوعی از نورپردازی کار است که عمدتاً برای تمرکز بر روی آثار هنری و یا ویژگی های معماری مورد استفاده قرار می گیرد.

از نورپردازی زینتی نیز برای زیبایی بخشیدن به محیط استفاده می شود. هرکدام از سه نوع نورپردازی که توضیح داده شد می توانند نورپردازی زینتی نیز محسوب شوند.

قواعد اساسی نورپردازی صحیح

یکی از اصول اساسی که اغلب هم نادیده گرفته می شود، روشنایی بخشیدن به فضاهایی است که بیشترین استفاده را دارند؛ یعنی کارهای زیادی در آن ناحیه انجام می شود یا افراد معمولاً در آنجا حضور بیشتری پیدا می کنند. یک اصل دیگر اصل تعادل نور است. تمرکز منابع نور در اتاق ها باید بر روی ناحیه هایی باشد که در آن کار بیشتری صورت می گیرد و در عین حال سایر پرتوهای نور نیز باید به گونه ای در اتاق منتشر شوند که آرامش دیداری را به هم نریزند. یک تصور رایج آن است که شما نیاز به روشن کردن کل اتاق دارید؛ اما این تصور نادرست است و شما باید سعی کنید به جای روشن کردن کل اتاق منابع نور و فواصل آن ها را به درستی تنظیم کنید.

دلیل پر نور بودن بعضی از اتاق ها لزوماً تعداد زیاد منابع نور نیست بلکه چینش درست آن ها و در نتیجه ترکیب درستی از نورهای مختلف است. مهم ترین نکته در نورپردازی دکوراسیون داخلی آن است که بر اساس عملکرد فضای مورد استفاده ، آن را نورپردازی کرد. برای مثال نورپردازی آشپزخانه با نورپردازی اتاق خواب باید متفاوت باشد. این موضوع برای سایر قسمت ها مانند اتاق ناهارخوری، اتاق پذیرایی و حتی حمام و سرویس های بهداشتی نیز صادق است.

نورها فقط برای زیبایی نیستند؛ بلکه یکی از عوامل مهم در سلامتی چشم ها نیز محسوب می شوند. نورهای سفید اگر شدید باشند منجر به خستگی چشم ها می شوند برای همین تا حد ممکن از لوله های فلورسنت یا مهتابی باید اجتناب کنید. در عوض ترکیبی از نورهای سفید و زرد رنگ می توانند چشم ها را به آرامی بنوازند. لامپ های ال ای دی هم جایگزین مناسبی برای لامپ های رشته ای محسوب می شوند و استفاده از آن ها در رنگ های مختلف می تواند باعث زیبایی هرچه بیشتر دکوراسیون شود.

یک تصور رایج آن است که شما نیاز به روشن کردن کل اتاق دارید؛ اما این تصور نادرست است و شما باید سعی کنید به جای روشن کردن کل اتاق منابع نور و فواصل آن ها را به درستی تنظیم کنید.

نورپردازی صحیح مکان های مختلف

در هر خانه 5 نقطه ی کلیدی وجود دارد که باید برای نورپردازی دکوراسیون داخلی از آن نقاط کمک گرفت.

هال یا سالن

فضای ناهارخوری

آشپزخانه

اتاق خواب

حمام

برای هال یا سالن اصلی باید نور از چهارگوشه بتابد؛ در حالت مطلوب نور باید از سه گوشه به بیرون تابیده و از گوشه ی چهارم بر روی یک گیاه یا یک شی تزیینی متمرکز شود.

برای فضای مربوط به ناهارخوری حالت مناسب آن است که دقیقاً در بالای میز یک لوستر آویزان شود. البته برای فضای مربوط به ناهارخوری از نورپردازی غیرمستقیم نیز استفاده می شود. این حالت بهتر از حالت اول است و باعث آرامش می شود. گاهی اوقات نیز از منابع کوچک نور بر روی میز استفاده می شود این منابع می تواند شامل چراغ های ال ای دی کوچک یا حتی دو شمع باشد.

برای نورپردازی آشپزخانه باید تمرکز بر نواحی مربوط به فعالیت باشد؛ اجاق گاز، کابینت ها و یخچال مهم ترین نقاطی هستند که باید نور بر آن ها متمرکز باشد.

برای اتاق خواب نیاز به نور شدید ندارید؛ نورها در این فضا باید به صورت ملایم تابیده شوند. بنابراین محل قرارگیری منابع نور نباید درست در رو به روی چشمان شما باشد. استفاده از لامپ های کوچک و با نور ملایم بهترین گزینه در نورپردازی دکوراسیون اتاق خواب است.

بهترین نورپردازی برای حمام استفاده از نورهای جانبی است. اگر حمام شما نسبتاً بزرگ است بهتر است مستقیماً در بالای دوش یک منبع نور قرار دهید. همچنین وجود آینه ها نیز می تواند به تقویت نور کمک کند و آن را در محیط حمام بازتاب دهد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 351

فهرست مطالب شماره 351

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×