menu

ثبت آگهی رایگان

تعمیر و نگهداری ساختمان

تعمیر و لکه گیری نقاط رطوبتی

تعمیر-و-لکه-گیری-نقاط-رطوبتی

یکی از مهم ترین عواملی که سبب سست شدن ساختمان و همچنین ایجاد ظاهری زشت می شود، نفوذ رطوبت از برخی نقاط به درون ساختمان است. رطوبت معمولا از سه طریق به ساختمان نفوذ می کند:

1- از سقف ( پشت بام و طبقات که به دلیل استفاده نادرست از عایق و ایزولاسیون مناسب و در برخی موارد استفاده نکردن از آن ، آب های جمع شده نفوذ می کند )

2- از زمین و پی ( بالا آمدن آب های زیرزمینی و جاری شدن در سطح زیرین ساختمان )

3- از دیوار ها ( به دلیل خاصیت موئینگی میان مصالح دیوار ، آب از کف جذب شده و سرتاسر دیوار را تخریب می کند و دیوار های خارجی که به دلیل ارتباط مستقیم با آب باران و ... مقاومت نداشته و آب به تدریج نفوذ می کند )

جلوگیری از نفوذ رطوبت به دیوار

این کار عمدتا از دو راه قابل انجام است:

1- کم کردن رطوبت اطراف ساختمان با استفاده از زهکشی یا به عبارت دیگر پائین بردن سطح آب ها و جلوگیری از نفوذ آنها به ساختمان.

2- استفاده از مصالحی که جاذب رطوبت نباشند زیرا علت جذب رطوبت مصالح ساختمانی به میزان تخلخل و وجود حفره های آوندگونه و همچنین تماس مستقیم مصالح با آب و یا مصالح مرطوب می باشد که باید میان مصالح و اجزا ساختمانی صفحه ای قرار داد تا مانع از عبور رطوبت گردند. به این دسته از مصالحی که مانع عبور آب و رطوبت می شوند، عایق رطوبتی گویند.

خواص عایق های رطوبتی

* غیرقابل ترکیب بودن با سایر مواد موجود در محیط ( آب ، هوا ، مصالح مجاور )

* دوام و مقاومت کافی در برابر نیروهای محیطی و مکانیکی

* قابلیت انعطاف و شکل پذیری

* دارا بودن خصوصیت مثبت کاربری (حمل و نقل آسان - قیمت مناسب - نگهداری آسان )

از جمله این مصالح می توان به انواع ورق های فلزی ( روی اندود - گالوانیزه - سرب و مس ) انواع سنگ های ساختمانی متراکم و بتن متراکم و ضد آب اشاره کرد.

چگونگی تعمیر و لکه گیری نقاط

1- دیوارها را به درستی بررسی کنید و محل نشتی آب و نقاطی که دارای درز و شکاف هستند را شناسایی نمایید. این نقاط می توانند طرفین بالایی سقف که به ناودانی منتهی می شوند و یا زیر تاق بالکن باشد. در صورت امکان نگذارید مسیر آب به سمت دیوارها باشد.

2- شکاف های بزرگ و سوراخ ها می بایست قبل از جدار بندی و رنگ کردن تعمیر شوند. برای این منظور می توانید از سیمان آبی استفاده کنید.

3- اگر سطح دیوار نو است آن را با برس سیمی بسابید و سپس با آب بشویید. اگر دیوار از ابتدا صاف و هموار بود مثلا دیوار از ابتدا بتنی بود آن را با محلول 20 تا 50درصد اسید هیدروکلریک شسته و سپس با آب شستشو دهید و یا اینکه بتن غنی شده با آکریلیک را به مخلوط اضافه کنید.

4- اگر سطح دیوار کهنه است یا اینکه به وسیله رنگ یا دیگر پوشش ها پوشانده شده، باید تمام پوشش ها قبل از استفاده این جدارها از سطح دیوار پاک شوند. با یک برس سیمی رنگ، گل و آهک و کثیفی ها و هر آنچه به دیوار چسبیده را جدا کنید. در نهایت می بایست 75 درصد دیوار اولیه باقی مانده و باقی ساییده شود. همچنین مواد زائد روی دیوار را می توان به وسیله انواع زدایشگرهای آسفالت از بین برد و سپس دیوار را با آب شستشو داد.

5- بتن مقاوم ضد آب در کیسه های بزرگ و سترده است که باید برای استفاده آن را با آب سرد و تمیز مخلوط کرد. به طور تقریبی برای هر کیسه 18 کیلو گرمی از این بتن 8/3 تا 6/4 لیتر آب لازم است.

6- اگر دیواری را که می خواهید جدار بندی کنید یک دیوار صاف و بدون شکاف است، در مایع شستشو از مایع بتن آکریلیک دار مقاوم کننده استفاده کنید. به جای استفاده از 2 لیتر آب در بتن مقاوم ضدآب یا بتن استاندارد از 2 لیتر مایع بتن آکریلیک دار استفاده کنید.

7- این مخلوط به تدریج رقیق تر می شود، بنابراین بیشتر از اندازه ای که ذکر شد به آن آب نیفزایید. به اندازه کافی از این مخلوط درست کنید چون تا حداکثر 2 ساعت پس از درست کردن مخلوط می توان از آن استفاده کرد.

8- اجازه دهید این مخلوط 20 دقیقه قبل از مصرف همین طور باقی بماند. درست قبل از شروع کردن به کار آن را هم بزنید و این کار را به صورت مداوم در طول مدت کار انجام دهید.

9- دیوارهای دارای درز و نفوذ پذیر را قبل از شروع به کار کمی مرطوب کنید، اما اگر دیوار صاف و بدون درز است از این کار خودداری نمایید.

10- در هنگام استفاده از این مخلوط از یک برس الیافی با عرض 15 سانتی متر برای کشیدن بر روی دیوار استفاده کنید و آن را به صورت مدور بر روی دیوار بکشید.

11- اگر هوا گرم و خشک است چندین بار با اسپری بر روی دیوار آب بپاشید.

12- از 2 لایه جدار استفاده کنید. لایه دوم 12 تا 48 ساعت پس از لایه اول بر روی دیوار کشیده می شود. قبل از مرحله دوم جداربندی با اسپری بر روی دیوار آب بپاشید. پس از انجام مرحله دوم جداربندی دوباره بر روی دیوار جداربندی نکنید و از نمناک کردن دیوار بپرهیزید.

سیمان هیدرولیک ضد آب

این نوع سیمان در دیوارهای بتنی و یا سنگی کاربرد دارد و از نفوذ آب جلوگیری می کند. فرمول این نوع سیمان طوری است که خیلی سریع سفت می شود و در مقابل نفوذ آب بسیار مقاوم و مستحکم است. سیمان هیدرولیک ضد آب، مشکل نشتی آب را در مناطقی که آب های جاری از زیر و یا بالای سطوح بتنی و یا سنگی عبور می کند را حل می نماید. از این نوع سیمان می توان در اطراف لوله های بتنی که آب از آنها عبور می کند نیز استفاده کرد. به طور کلی موارد استفاه از این سیمان به شرح زیر می باشد:

* دیوارهای باربر و دیوارهای پشت بند

* دودکش ها

* استخر های شنا، حوضچه های فواره دار، مخازن آب زیر زمینی

دیواری را که می خواهید بر روی آن از این سیمان استفاده کنید، می بایست عاری از گرد و غبار و جلبک زدگی و کپک زدگی باشد. از ایجاد شکاف های V شکل ممانعت کنید. به ازای هر 4-5/4 پیمانه از این سیمان از 1 پیمانه آب استفاده کنید. آب و سیمان باید طوری با هم مخلوط شوند که یک بتن یکنواخت به دست آید. به اندازه ای از این مخلوط استفاده کنید که در عرض 2-3 دقیقه مصرف شود. برای هر بار استفاده 113 تا 170 گرم از پودر سیمان تجویز می شود.

اخطار

حرارت بالا، زمان سفت شدن سیمان را افزایش می دهد. این محصول می بایست در دمای پایین تر از 50 درجه فارنهایت و با استفاده از آب نیمه گرم تهیه شود.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 152

فهرست مطالب شماره 152

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×