menu

ثبت آگهی رایگان

شکوهی کلاسیک با دکوراسیون ویکتوریا

شکوهی-کلاسیک-با-دکوراسیون-ویکتوریا

در میان سبک های هنری و مدل های مختلف دکوراسیون داخلی، یک نام وجود دارد که به محض شنیدن آن تجمل و شکوه در ذهن افراد تداعی می شود: سبک ویکتوریایی یا ویکتورین.

دکوراسیون ویکتوریایی که در سال های 1820 تا 1900 در انگلستان و آمریکا به شدت رواج داشت، هنوز هم در جهان طرفداران خاص خود را دارد و برخی افراد هزینه های هنگفتی را صرف دکور کردن خانه خود به سبک ویکتورین می کنند.

برخی معتقدند که این سبک از قصرها و خانه های خانواده سلطنتی و اشرافی انگلستان به میان مردم نفوذ پیدا کرده است و برخی دیگر آن را بازتابی از زیبایی شناسی جامعه و تجمل در آن دوران می دانند. در هر صورت این سبک که از انگلستان آغاز شده بود به وسیله بازرگانان به نواحی دیگر جهان برده شد و مکتب هنر ویکتوریایی را پدید آورد.

اگر به دکوراسیون پرزرق و برق و شلوغ علاقه دارید و از تجمل و سبک های کلاسیک اشرافی لذت می برید، می توانید خانه خود را با سبک و هنر ویکتوریایی دکور کنید.

وسایل تزئینی در سبک ویکتوریایی

تا اینجا حتما متوجه شده اید که ویژگی بارز دکوراسیون ویکتوریایی اغراق و تجمل و سبک اشرافی است.

پس هرچه بیشتر از وسایل تزئینی استفاده کنید بهتر است! گلدان ها و کریستال های ظریف، رومیزی های پرنقش و نگار، لامپ های دکوراتیو، ظروف چینی باکیفیت، مجسمه های بزرگ و کوچک و … همه عناصر لازم این سبک اشرافی هستند. پس اگر از خانه های شلوغ و پر از وسیله خوش تان نمی آید، سبک دیگری را انتخاب کنید.

دقت داشته باشید که تمامی وسایل تزئینی باید با نظم و هماهنگی کنار هم قرار گیرند و اتاق ها نباید شلخته و شلوغ به نظر برسد.

سبک ویکتوریایی یک سبک بسیار گران قیمت محسوب می شود و وسایل رایج در آن از بهترین کیفیت تهیه می شوند. فرش های دستباف شرقی، مبلمان چوب با روکش های نفیس و بهترین نوع کریستال ها و مجسمه ها، از ویژگی های این سبک اشرافی هستند.

رنگ در سبک ویکتوریایی

در همه سبک های دکوراسیون، رنگ یکی از مهمترین عوامل است و شاید بتوان آن را اولین عنصری دانست که به چشم می آید. در دکوراسیون ویکتوریایی طیف رنگ ها همان شکوه و وقاری را تداعی می کنند که بقیه عناصر نشان دهنده آن هستند.

رنگ های تیره در هنر ویکتوریایی بیشتر رایج هستند.

رنگ هایی مانند زرشکی، میشی، سرمه ای، قهوه ای و سبز مخملی اشرافی بیشترین میزان استفاده را دارند.

این رنگ ها روی دیوار، پرده ها، مبلمان و دیگر عناصر خانه استفاده می شوند.

پرده و فرش در دکوراسیون ویکتوریایی

در گذشته پوست سفید و روشن یکی از معیارهای زیبایی به شمار می رفته و نشانه تجمل و ظرافت و اشرافی بوده است. گذشتگان معتقد بودند آفتاب برای پوست ضرر دارد به همین دلیل در سبک ویکتوریایی شاهد پرده های ضخیم با رنگ های تیره هستیم که از نفوذ آفتاب به درون خانه جلوگیری می کنند. پرده های مخمل قرمز یا سبز در این سبک رواج بسیاری دارند.

امروزه ما از اهمیت ورود نور و آفتاب به خانه ها آگاه هستیم. به همین دلیل اگر می خواهید سبک ویکتوریایی داشته باشید و در عین حال از نور خورشید نیز محروم نشوید، می توانید از پرده های حریر روشن استفاده کنید و روی آن ها والان مخمل تیره نصب کنید. دقت داشته باشید که مدل والان قابلیت باز و بسته شدن داشته باشد که هر وقت خواستید بتوانید آن ها را کنار بزنید.

نکته مهم دیگر انتخاب فرش است. در سبک ویکتوریایی از فرش های نفیس شرقی و اشرافی استفاده می شده است. فرش های دستباف ایرانی بهترین گزینه هستند.

هر چه کیفیت فرش های بالاتر باشد، وقار و تجمل و سبک اشرافی سبک دکوراسیون شما بیشتر می شود. در این سبک به هیچ وجه از فرش های مدرن استفاده نکنید.

حتی اگر توانایی خرید فرش های دستباف را ندارید، از میان فرش های ماشینی گزینه ای را انتخاب کنید که طرح و نقشی شرقی و سنتی داشته باشد. در این سبک از فرش های بزرگ استفاده می شود.

مصالح در سبک دکوراسیون ویکتوریایی

در مورد استفاده از مصالح در این سبک محدودیتی وجود ندارد.

هر چند که بیشتر از مصالح کلاسیکی مانند چوب، سنگ مرمر و گچ استفاده می شود. به هر حال هر عنصری که در این سبک به کار می رود باید از بهترین نوع و بالاترین کیفیت باشد.

شومینه هایی که با تزئینات چوبی یا مرمری ساخته شده باشند یکی از ویژگی های این سبک هستند. هر ماده ای که در سبک ویکتوریایی به کار می رود باید تزئینی و تداعی کننده شکوه و تجمل باشد.

تقسیم فضا در دکوراسیون ویکتوریایی

در این سبک اشرافی فضاهای عمومی و خصوصی کاملا از هم جدا می شود.

بر خلاف دکوراسیون باز خانه های امروزی که در آن بیشتر قسمت های خانه به هم دید دارند، در سبک ویکتوریایی اتاق پذیرایی مخصوص مهمانان از آشپزخانه و اتاق های دیگر کاملا جدا است.

اتاق پذیرایی در این سبک قلب خانه و به نوعی ویترین آن محسوب می شود. بهترین وسایل اشرافی و تزئینی را باید در این قسمت به کار ببرید.

مبلمان در سبک ویکتوریایی

مبلمان در این سبک ترکیبی از مدل های گوتیک و کلاسیک اروپایی است.

مبل های بزرگ با انحناهای اغراق شده ویژگی سبک ویکتوریایی است.

این مبل ها در عین بزرگ بودن، ظرافت های بسیاری دارند. معمولا روی قسمت چوبی مبلمان ویکتوریایی کنده کاری های بسیاری دیده می شود که بسیار ظریف و شیک هستند.

ترکیب چوب قهوه ای با پارچه های زرشکی و سبز تیره در مبلمان این سبک بسیار رایج است.

تشک های مجلل از پارچه های گران قیمت یکی دیگر از مشخصات مبلمان ویکتوریایی است.

پوشش کف، دیوار و سقف در دکوراسیون ویکتوریایی

در این سبک اشرافی هیچ قسمتی از خانه بدون جزئیات رها نمی شود. دیوارها و سقف معمولا گچ بری می شوند. کاغذدیواری های گل دار و با نقش و نگارهای ویکتوریایی نیز در این سبک بسیار رایج است. رنگ دیوارها در بعضی موارد تیره می شود و روی آن ها قاب ها و فریم های طلایی به کار می رود. این فریم ها برای قرار دادن شمعدان ها و قاب عکس ها و نقاشی ها استفاده می شوند.

دیوارها معمولا به دو قسمت و دو رنگ تقسیم می شوند.

در گذشته روی سقف های بلند علاوه بر گچ بری از نقاشی نیز استفاده می شد. نقاشی صحنههایی از انجیل یا کپی آثار کلاسیک بیشترین رواج را داشته اند.

کف پوش در این دکوراسیون اشرافی اهمیت زیادی دارد. بهتر از پارکت های چوبی تیره استفاده شود. روی کف پوش ها نیز فرش های بزرگ شرقی انداخته می شود.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 352

فهرست مطالب شماره 352

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×