menu

ثبت آگهی رایگان

بتن سبک اتوکلاو شده مناسب است

بتن-سبک-اتوکلاو-شده-مناسب-است

در راستای سلسله گزارش های پیام ساختمان که با هدف خاص و با عنوان " کدام کالای ساختمانی برای شما مناسب است" چاپ می شود در این شماره به معرفی یک محصول که با فناوری های نوین ساختمانی، صنعتی سازی، سبک سازی، مقاوم سازی، سریع سازی و انبوه سازی ارتباط تام و تمام دارد می پردازیم. این محصول «بتن سبک اتوکلاو شده» نام دارد و ما در پنجمین نمایشگاه بین المللی فرصت های سرمایه گذاری، انبوه سازی و تکنولوژی های نوین ساختمان با آن آشنا شدیم و قصد داریم شما را نیز با آن آشنا کنیم.

بتن سبک اتوکلاو شده چیست؟

در بیانی ساده، ترکیب سیلیس، آهک، سیمان، پودر آلومینیوم و افزودنی های دیگر تحت فشار و درجه حرارتی معین و طی فرایند شیمیایی کنترل شده محصولی را ایجاد می نماید که «بتن سبک اتوکلاو شده» یا ACC نامیده شده است. این محصول با نام یا اصطلاحا برندهای مختلف تولید می شود که یکی از آنها سیلکس است.

«بتن سبک اتوکلاو شده» حاصل تحقیق و مطالعات پژوهشگران سوئدی است که به خاطر خواص بسیار مطلوب آن، به سرعت در بقیه کشورهای اروپایی و آمریکا و همچنین در آسیا توسعه پیدا کرد. هم اکنون در سراسر جهان بسیاری از شرکت ها این محصول را تولید می کنند.

«بتن سبک اتوکلاو شده» دارای ویژگی های خاصی است که استفاده از آن را برای انبوه سازان حائز اهمیت می کند:

سبکی

«بتن سبک اتوکلاو شده» با توجه به نحوه تولید و استفاده از فن آوری پیشرفته روز، محصولی بسیار سبک (حدود یک سوم وزن محصولات آجری) است که این به معنای کاهش وزن ساختمان یا همان «بار مرده» - که منتج به کاهش مقاطع اسکلت و مقاومت بیشتر سازه در برابر نیروی مخرب زلزله خواهد شداست.

عایق حرارتی

به خاطر وجود تعداد بسیار زیاد حباب های هوای ریز محبوس در «بتن سبک اتوکلاو شده» ، این محصول توانایی بسیار بالایی به عنوان یکی از مصالح عایق حرارتی در ساختمان از خود بروز داده به صورتی که بر طبق تحقیقات پژوهشگران آلمانی در هزینه های ایجاد تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمان تا حدود 28 درصد صرفه جویی مشاهده می گردد و هزینه های جاری مربوط به بخش تاسیسات نیز حدود 30 درصد کاهش خواهد یافت. بنابراین در جهت رویکرد به رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، استفاده از این بلوک بسیار به صرفه است.

عایق صوتی

ساختار مولکولی و همچنین نحوه پخش حباب های هوا در «بتن سبک اتوکلاو شده» آن را به عنوان یکی از مصالح خوب در رابطه با عایق صوتی معرفی نموده، به صورتی که در بعضی از استانداردهای جهانی بالاخص استاندارد آمریکا، آن را در زمره عایق های صوتی بسیار خوب دسته بندی می کنند و در پروژه های مختلف در زمینه عایق صوتی از آن استفاده می شود. بنابراین استفاده از این نوع بتن در جهت رعایت مبحث 18 مقررات ملی ساختمان است.

صرفه اقتصادی و سرعت در اجرا

با توجه به ابعاد «بتن سبک اتوکلاو شده» و کارکرد ساده آن، سرعت و بازده کار بیش از دو برابر مصالح مشابه بالا می رود که با توجه به کاهش زمان ساخت، «خواب سرمایه» سازنده کمتر می گردد. این امر به خودی خود در سیاست های اقتصادی صنعت ساختمان جایگاه والایی دارد.از سوی دیگر این محصول هیچگونه ضایعات ساختمانی ندارد و از خرده ریزه های آن نیز می توان در بخش های دیگر نظیر زیرسازی استفاده کرد.

سازگاری با محیط زیست

بررسی های انجام شده نشان دهنده سازگاری کامل «بتن سبک اتوکلاو شده» با محیط زیست می باشد به گونه ای که برای طبیعت مضر نیست و هیچ گونه زباله یا مواد آلاینده تولید نمی کند.

مقاومت در برابر آتش

«بتن سبک اتوکلاو شده» قابل اشتعال نیست و حرارت را بسیار آرام منتقل می نماید؛ به طوری که میانگین سرعت آتش در مکان های ساخته شده با این نوع بلوک تقریبا 3 سانتی متر در ساعت می باشد. همین ویژگی آن را در زمره دیوارهای «ضد آتش» معرفی می نماید و در مکان های عمومی حساس و با اهمیت از جمله هتل ها، بیمارستان ها، مسجد ها و مراکز آموزشی و ... کاربری خوبی دارد.

کارپذیری

این محصول را به راحتی می توان اره کشی، میخ کوبی، سوراخ کاری و یا شیارکنی نمود و محل عبور تاسیسات مکانیکی و الکتریکی را تعبیه کرد.

عایق رطوبتی

«بتن سبک اتوکلاو شده» در برابر رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان داده است تا جایی که استاندارد کشور انگلستان این نوع بلوک را به عنوان عایق رطوبتی تایید نموده است.

ترابری ارزان

با توجه به اینکه «بتن سبک اتوکلاو شده» با شکل هندسی منظم و دقیق و با وزن مخصوص پایین تولید می گردد، در هر سرویس حمل، نسبت به مصالح مشابه، حجم بیشتر و وزن کمتری بارگیری و حمل می گردد.

در پایان جا دارد از زحمات مهندس محمد مسعود رستگار مدیرعامل شرکت سیلیس آرا که از تولید کنندگان این محصول بوده و در تهیه این گزارش مارا یاری دادند، کمال تشکر را داشته باشیم.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 153

فهرست مطالب شماره 153

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×