menu

ثبت آگهی رایگان

ملات سبک و ضد حریق

ملات-سبک-و-ضد-حریق

طی دهه های گذشته یارانه انرژی در کشور و عدم فرهنگ سازی در خصوص مصرف بهینه انرژِی باعث شده است که مردم از توجه به ارزش واقعی انرژی و دقت در چگونگی مصرف آن غافل بوده و اقدام موثری به عمل نیاورند، اما در سال های اخیر ، با توجه به رشد روز افزون مصرف داخلی و محدودیت منابع نفتی ، نوع نگاه به مسئله انرژی به شکل قابل ملاحظه و امید بخشی تغییر کرده و تلاش هایی در جهت بهینه سازی انرژی در بخش های مختلف ساختمان ، حمل و نقل ،صنعت و... آغاز شده است.

ورمیکس چیست؟

ورمیکس ملاتی خشک ، نیمه آماده ، سبک، ضد شوره ، نسوز ،ضد حریق بوده و در هنگام آتش سوزی از انتقال حریق به دیگر نقاط و انتقال حرارت آتش به سمت دیگر دیوار جلوگیری می کند که این امر باعث حفاظت از کابل ها برق ، تاسیسات و... می شود و تنها عایقی است که فاقد پل حرارتی می باشد.

ماده اصلی تشکیل دهنده ورمیکس

تمامی اجزای تشکیل دهنده ورمیکس دارای پایه معدنی "ورمیکولیت" بوده و فاقد هیدروکربور و سازگار با محیط زیست است.

ورمیکس در سه گونه اصلی موجود می باشد: ورمیکس با پایه گچی برای اندود سطوح داخلی، ورمیکس با پایه سیمانی برای اندود سطوح خارجی بنا، ورمیفایر برای پوشش ضد حریق ساختمانی و صنعتی.

مزایای ورمیکس

1 - به جای اجرای دو لایه پوشش دیوار (یک لایه گچ و خاک و یک لایه گچ سفید کاری ) در حال حاضر می توان تنها با اجرای یک لایه از ورمیکس به ضخامت 1 تا 3 سانتیمتر به سطحی آماده رنگ آمیزی دست یافت.

2- با توجه به اجرای یک لایه اندود به جای دو لایه، زمان کمتری در برنامه زمانبندی پروژه به این آیتم کاری اختصاص خواهد یافت که خود هزینه های مستقیم و غیر مستقیم را کاهش می دهد.

3- لایه اجرا شده به تنهایی تاب تحمل شعله مستقیم آتش و حرارت متمرکز 1200 درجه سانتیگراد را دارا می باشد و می تواند در چنین شرایطی پایدار بماند و از انتقال حرارت به سطوح پشتی خود نیز جلوگیری کند. (تأمین کننده آیین نامه مقررات ملی ساختمان مبحث سوم - حفاظت ساختمان ها درمقابل حریق)

4 - با اجرای ورمیکس به ضخامت 25 میلیمتر روی جداکننده ها، می توان سطحی عایق در برابر انتقال اصوات به دست آورد، بسته به فرکانس منبع تولید صوت به میزان 67 تا 85 درصد از آلودگی صوتی کاهش می یابد. (تأمین کننده آیین نامه مقررات ملی ساختمان مبحث هجدهم عایق بندی و تنظیم صدا)

5- لایه ورمیکس اجرا شده می تواند به عنوان یک عایق حرارتی از انتقال حرارت به صورت رسانایی جلوگیری نموده و بدین وسیله بیش از 50 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی نمود. ضریب هدایت حرارتی برابر 0.1 w⁄ m °k می باشد، در صورتی که ضریب هدایت حرارتی گچ و خاک برابر1.1 w⁄ m °k می باشد. یعنی برای ضخامت 3 سانتیمتر پوشش مقاومت حرارتی پوشش ورمیکس 10 برابر مقاومت حرارتی گچ وخاک می باشد. . ( تأمین کننده آیین نامه مقررات ملی ساختمان مبحث نوزدهم صرفه جویی در مصرف انرژی)

6- با توجه به ضخامت لایه اجرا شده و همچنین خصوصیات فیزیکی ورمیکس، در مقایسه باساختمانی که به طور سنتی اندود می گردد(گچ و خاک) به میزان 70 درصد از وزن نازک کاری کاسته خواهد شد( با توجه به جرم حجمی ورمیکس به مقدار 450 کیلوگرم در متر مکعب و جرم حجمی گچ و خاک به مقدار 1700 کیلوگرم در مترمکعب) که در پروژه های در دست طراحی این مهم می تواند به عنوان یک آیتم بسیار کمک کننده در کاهش وزن ساختمان، کاهش ضخامت مقاطع سازه ای را در بر خواهد داشت که برآیند تمام این موارد، جواب قابل قبول کاهش هزینه را منعکس خواهد نمود.

7- از ورمیـکس و ورمــیفایر با خصوصیات شیمیایی و فیزیکی متفاوت می توان به عنوان یک لایه محافظ در برابر حرارت بر روی اسکلت های فلزی جهت بالا بردن تاب حرارتی سازه فلزی استفاده نمود .(تأمین کننده آیین نامه مقررات ملی ساختمان مبحث سوم حفاظت ساختمان ها در برابر حریق)

8- در هنگام آتش سوزی به دلیل بالا بودن تاب تحمل شعله مستقیم؛ شعله ور نشده و همچنین هیچگونه گاز یا دودی از آن متساعد نخواهدشد و به همین جهت تلفات مسمومیت و خفگی ناشی از سوختن مصالح متعارف منتفی می گردد.

9- در ساختمان های اجرا شده همیشه در انتهای مرحله نازک کاری اعم از گچ و خاک و یا سفیدکاری نهایی، انبوهی از ضایعات این مرحله در محل انباشته می گردد که می بایستی با صرف هزینه نسبت به بارگیری و حمل و تخلیه در محل های مجاز ضایعات ساختمانی اقدام نمود.

10 - با توجه به اینکه این محصول کاملاً طبیعی و معدنی می باشد، در نتیجه هیچگونه آلودگی زیست محیطی ایجاد نکرده و به سهولت به طبیعت بازمی گردد و همچنین باعث مشکلات تنفسی و استنشاقی نخواهد شد.

روش اجرا

- نحوه اجرا می تواند هم به صورت سنتی تخته ماله و هم به وسیله ماشین و به صورت پاششی انجام شود.

- در روش اجرای دستی نسبت به گچ و خاک، خستگی مچ کمتری دارد.

- به علت تولید یک سطح روغنی پس از گیرش کامل، از رنگبری کمتری نسبت به گچ برخوردار است.

- به نسبت گچ و خاک از پرت مصالح کمتری برخوردار است.

- مهم ترین گزینه آنکه ورمیکس به عنوان یک محصول کاملاً ملی و ایرانی نیاز به خروج ارز نداشته و با توجه به بوم آورد بودن، می توان هنر معماری و مهندسی ایرانی را که مبتنی بر شرایط اقلیمی ومصالح بومی بوده است ، پاس داشت.

انواع ورمیکس تولیدی

ورمیکس G: در محل اجرا فقط با آب مخلوط شده و توسط دستگاه پاشش یا ماله برروی سطوح (دیوار، سقف) اجرا می شود. هر 5 کیلو ورمیکس- G یک مترمربع به ضخامت 1 سانتیمتر را پوشش می دهد و برروی کلیه مصالح ساختمانی (سفال، آجر، بلوک سیمانی وگچ) قابل اجرا می باشد.

- ورمیکس G فقط در مکان هایی اجرا می شود که در معرض شرایط جوی قرار نگیرد، (داخل ساختمان) و مناسب برای اجرا در خارج از ساختمان نیست. در زمان اجرای ورمیکس G دمای هوا نباید کمتر از 10- درجه سانتیگراد باشد. این ملات در زمان مصرف فقط با آب مخلوط و استفاده می گردد. تنها نکته استفاده از ورمیکس G این است که پس از اختلاط آن با آب باید از پنجه زدن به مخلوط آماده خوداری نمود تا مخلوط به قوام لازم برسد.

مزایای ورمیکس G

- با اجرای ورمیکس G به عنوان عایق حرارت، اجرای گچ و خاک در ساختمان حذف می گردد.

- اجرای آن نیاز به تیم تخصصی ندارد و همانند ملات های ساختمانی اجرا می شود.

- 70 درصد از گچ و خاک سبک تر است، به همین علت باعث کاهش وزن ساختمان می شود.

- پس از اجرا هیچگاه ترک نمی خورد.

- قابلیت اجرا در ساختمان های در حال سکونت را نیز دارد.

به علت ملات بودن، ورمیکس- جی عایق حرارتی یکپارچه می باشد و عیوب ایجاد پل های حرارتی را در عایق های دیگر ندارد.

ورمیکس c

- ورمیکس c در محل اجرا با آب مخلوط شده و توسط دستگاه پاشش و یا ماله بر روی سطوح (دیوار، سقف، کف)اجرا می گردد.

- در زمان اجرای ورمیکس c ، اجرای سیمانکاری در ساختمان حذف می گردد.

- هر 5/6 کیلو گرم ورمیکس c یک متر مربع یه ضخامت 1 سانتیمتر را پوشش می دهد.

- ورمیکس- c بر روی کلیه مصالح ساختمانی (سفال، آجر، بلوک سیمانی و سیمان) قابل اجرا می باشد.

- ورمیکس- c به عنوان یک ملات سبک بر روی رابیتس قابل اجراست (اجرا بر روی رابیتس فقط با دستور العمل شرکت مورد تائید است)

- ورمیکس c قابل اجرا در داخل و خارج از ساختمان می باشد و نصب سنگ و سرامیک و کاشی نیز بر روی آن امکان پذیر است.

- اجرای ورمیکس c نیاز به تیم تخصصی نداشته و همانند ملات های ساختمانی اجرا می گردد.

- ورمیکس c حدود 70 درصد از ملات سیمانی سبک تر است.

این ملات در زمان مصرف فقط با آب مخلوط و استفاده می گردد. میزان اختلاط ماده خشک با آب را استاد کاران سیمانکار، با تجربه خویش مشابه روش ساختن ملات ماسه و سیمان، با همان نسبت ها انجام داده و روش اجرا نیز کاملاً مشابه است. تنها نکته استفاده از ورمیکس سی c این است که به علت ریز دانه بودن این ملات از اجرای آن با ضخامت های بیش از 2 سانتیمتر در یک مرحله اجتناب نموده و در صورتی که نیاز به اجرای ضخامتی بالاتر از دو سانتیمتر داشته، این کار را طی دو مرحله انجام دهید.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 153

فهرست مطالب شماره 153

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×