menu

ثبت آگهی رایگان

وضعیت مسکن در سال 98

وضعیت-مسکن-در-سال-98

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: متاسفانه منابع در نظر گرفته شده برای مسکن در بودجه 98 کافی نیست و با این شرایط، سال آینده این بخش وضع خوبی نخواهد داشت.

به گزارش پیام ساختمان، رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: متاسفانه منابع در نظر گرفته شده برای مسکن در بودجه 98 کافی نیست و با این شرایط، سال آینده این بخش وضع خوبی نخواهد داشت.

محمدرضا رضایی کوچی با انتقاد شدید از بودجه اختصاص داده شده به بخش مسکن، گفت: بنده به وضعیت مسکن در سال 98 خوشبین نیستم.

وی با اشاره به اینکه دولت روی ساخت 400 هزار واحد مسکونی طی دو سال آینده هدف گذاری کرده است، افزود: طبق وعده دولت قرار بر این است که 200 هزار واحد مسکونی در شهر های جدید، 100 هزار واحد مسکونی در شهر های کوچک و روستا ها ساخته و 100 هزار واحد مسکونی فرسوده هم بهسازی شود، اما منابع آن در بودجه سال 98 تعریف نشده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه منابع در نظر گرفته شده در بودجه پاسخگوی ساخت 400 هزار واحد مسکونی نیست، تصریح کرد: با منابعی که دولت برای بخش مسکن 98 در نظر گرفته است، نهایتا نیمی از وعده دولت برای ساخت واحد های مسکونی محقق می شود.

منابع مسکن باید در بودجه اصلاح شود

رضایی کوچی با تاکید بر اینکه منابع مسکن در بودجه 98 باید اصلاح شود، گفت: در صورتی که بودجه اصلاح نشود، قطعا در سال آینده وضع خوبی در این بخش نخواهیم داشت این در حالی است که یکی از شعار های اصلی دولت و وزیر جدید راه و شهرسازی، بهبود وضع مسکن بود.

وی خاطرنشان کرد: البته بنده اخیرا با رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و مسئولان بانک مسکن گفتگو کرده ام تا بودجه بخش مسکن در سال 98 بهبود یابد.

باید از سیاست های انقباضی خداحافظی کنیم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مردم خودشان تصمیم می گیرند که کجا ساکن شوند و دولت نمی تواند برای سکونت مردم تصمیم گیری کند، گفت: برای خروج بخش مسکن از رکود، از سیاست های انقباضی باید خداحافظی می کنیم.

محمد اسلامی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه تحرکات جمعیتی در کشور باعث شده تا برخی از شهروندان ساکن شهرهای یزد، خوزستان، آبادان و سیستان برای سکونت به شهرهای شمالی کشور اقدام کنند، آیا وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی بخش مسکن برنامه ای درباره این اقدام و این تحرکات جمعیتی دارد یا خیر، گفت: در خصوص تحرکات جمعیتی باید بگویم که مردم خودشان تصمیم می گیرند کجا ساکن شوند و دولت نمی تواند برای سکونت مردم تصمیم بگیرد، پس این مردم هستند که باید محل سکونت خود را انتخاب کنند.

وی در خصوص اینکه وزارت راه و شهرسازی برای رونق بخش مسکن در سال 98 چه برنامه ای دارد، گفت: برنامه های جدیدی که وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کرده در راستای خروج بخش مسکن از رکود است، پس باید از سیاست های انقباضی خداحافظی کنیم و با یک سیاست انبساطی که همانا عرضه زمین و تسهیل برای ساخت و ساز است رونق را به بخش مسکن ایجاد کنیم.

اسلامی در خصوص کارت اعتباری مصالح ساختمانی نیز گفت: کارت اعتباری مصالح یک طرحی است که در حال مذاکره است و اقدامات کارشناسی و مدیریتی خود را طی می کند.

وزیر راه شهرسازی ادامه داد: هدف از این برنامه، کنترل ورود نقدینگی به بازار مسکن و جلوگیری از افزایش قیمت تمام شده مسکن است.

وی افزود: در این برنامه برای سازندگان مزایای درآمدی و سود متعارفی که انتظار دارند لحاظ خواهد شد تا مسکن با قیمت مناسب ارزیابی شود؛ این برنامه در مراحل نهایی خود قرار دارد.

وی تأکید کرد: هنوز سقفی برای کارت اعتباری مصالح ساختمانی تعیین نشده است اما اگر به عنوان مثال 30 درصد قیمت مسکن سهم مصالح ساختمانی باشد، در همان میزان سقف درنظر گرفته می شود.

80 درصد درآمد اقشار بی مسکن صرف اجاره بها می شود

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رشد تقاضا و عدم عرضه یا کاهش عرضه در جامعه هدف، وضعیتی به وجود آورد که اقشار فاقد مسکن بیش از 80 درصد درآمد ماهانه خود را بابت اجاره بها پرداخت می کنند، اظهار داشت:

این فقر و سختی که به خانواده های فاقد مسکن تحمیل می شود، آسیب های اجتماعی پیرامون خود دارد که باید در راستای بهبود این وضعیت حرکت شود.

وی گفت: وزارت راه و شهرسازی به طور مستقیم و بی واسطه به زندگی فردی و اجتماعی مردم متصل است و تفکرات، ایده ها و سیاست گذاری مسئولان این وزارتخانه بدون درنگ بر زندگی مردم تأثیرگذار است.

اسلامی مسئولیت در حوزه راه و شهرسازی را بنا بر دلایل مختلفی همچون تأثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی مردم، حساس و دارای اهمیت ویژه ای دانست و افزود: توسعه تقاضامحور، روند گسترش برنامه های توسعه ای که اتفاق افتاده را شکل داده، اما این برنامه ریزی ها بر اساس مطالعات آمایش سرزمینی که استعداد های سرزمین، جمعیت، فرهنگ و استطاعت محیط را درنظر می گیرد صورت نگرفته است و حتی اگر وجود داشته با یکدیگر مرتبط و یکپارچه نبوده است.

اسلامی با بیان اینکه «ما وارث گذشته ای هستیم که هر دو نظام شهرسازی و ساختمان فاقد نظام کنترلی کارآمد و مؤثر است» گفت: باید به سمت تأثیرگذاری و ماندگار شدن با استقرار سیاست ها و طرح ها حرکت کرد. همچنین میراث گذشته ای که هزینه های فراوانی متأثر از نابسامانی ها را بر دوش مردم و حکومت تحمیل کرده، باید بر اساس آینده نگری و بررسی احتیاجات و الزامات دستیابی به توسعه متوازن و پایدار در طرح ریزی منطقه ای، سرزمینی، شهری و محلی تغییر داد.

اسلامی با بیان اینکه امروز «بحث قاطع مردم بحث مسکن است» گفت: اگرچه دولت تولید کننده مسکن نیست، اما سیاست های ما می تواند به تولید مسکن شتاب دهد، همچنین به موجب قانون باید سیاست گذاری و فراهم کردن زمین در بازار عرضه و تقاضای مسکن تعادل ایجاد کند. درعین حال برای تأمین مسکن اقشار کم درآمد تکلیف قانونی وجود دارد، اما این مسئله نیازمند همکاری و تعامل سایر دستگاه ها و نهاد ها است.

وی تصریح کرد: آنچه رئیس جمهوری طی سال های گذشته مورد تأکید قرار داده و به دنبال تحقق آن است، فراهم شدن چرخه تولید مسکن و ایجاد شرایط فعالیت مردم توانمند، سازندگان و نقش آفرینیان در تولید مسکن به منظور رونق بازار ساخت وساز با تسهیل گری از سوی دولت است.

اسلامی در ادامه مبحث کنترل ساختمان را مهم دانست و گفت: باید از مصالح، سازندگان و نیرو های کار واجد شریط برای حصول اطمینان از استحکام، دوام و قوام ساختمان استفاده شود. همچنین از ضوابط و استاندارد های متناسب با اقلیم سرزمین ایران تبعیت شود.

تغییر 3 معاون مسکنی وزیر راه و شهرسازی

به گزارش خبرنگار پیام ساختمان، بر اساس احکام وزیر راه و شهرسازی مازیار حسینی جایگزین حامد مظاهریان در معاونت امور مسکن و ساختمان شد همچنین در شرکت بازآفرینی شهری محمد پژمان مدیرعامل سابق سازمان ملی زمین و مسکن جایگزین هوشنگ عشایری شده است.

معاون شهرسازی و معماری وزیر نیز تغییر کرد. بر این اساس خانم فرزانه صادق مالواجرد جایگزین محمدسعید ایزدی شده است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 352

فهرست مطالب شماره 352

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×