menu

ثبت آگهی رایگان

اصول و روش های نصب کلید و پریز

اصول-و-روش-های-نصب-کلید-و-پریز

کلیدها اصولا باید سیم فاز مدار را قطع و وصل کند مگر در مواردی که از کلید دوپل برای قطع و وصل فاز و نول مدار استفاده شود و همچنین کلیدهای سه فاز و خنثی که سیم نول نیز به کلید آورده می شود. در ادامه به سایر اصول و روش های نصب کلید و پریز اشاره می شود.

اصول و روش های نصب کلید و پریز

1- کلیدها اصولا باید سیم فاز مدار را قطع و وصل کند مگر در مواردی که از کلید دوپل برای قطع و وصل فاز و نول مدار استفاده شود و همچنین کلیدهای سه فاز و خنثی که سیم نول نیز به کلید آورده می شود.

در این گونه موارد ساختمان کلید باید به گونه ای باشد که هادی خنثی (نول) قبل از هادی های فاز قطع نشود و در هنگام وصل نیز هادی خنثی باید قبل از وصل شدن هادی های فاز یا همزمان با آن وصل شود. در مواردی که از هادی خنثی در سیستم های tn به عنوان هادی حفاظتی نیز استفاده می شود ، هادی خنثی باید پیوسته بوده و هیچگاه قطع نشود.

2- محل دقیق نصب کلیدها باید براساس نقشه های معماری و با توجه به استقرار تجهیزات و مبلمان ، بروی نقشه های اجرایی تفضیلی کارگاهی مشخص شود و پس از تصویب به مرحله اجرا درآید.

3- کلیدهایی که محل نصب آن جنب درب ورودی واقع می شود باید در طرف قفل در قرار گیرد. فاصله نزدیکترین لبه درپوش این گونه کلیدها از چارچوب باید از 10 سانتیمتر کمتر و از 30 سانتیمتر بیشتر نباشد و ضمنا فاصله مذکور باید به صورت یکسان در تمامی پروژه رعایت شود.

4- کلیدها باید طوری تعبیه شود که رو به پایین روشن و رو به بالا خاموش باشد.

ارتفاع نصب کلیدها به شرح زیر خواهد بود

کلید روشنایی :

• برای اتاق های مسکونی ، اداری یا کار ، آشپزخانه ، اماکن صنعتی و مانند آن 110 سانتیمتر از کف تمام شده.

• برای اتاق های بخش های بیمارستانی مانند عمل ، زایمان ، شکسته بندی و فضاهای مشابه در صورتی که از نوع "ضد انفجار" نباشد 155 سانتیمتر از کف تمام شده.

• در مواردی که از کلیدهای چندفاز متناسب با مورد کاربرد استفاده می شود باید نوع هریک از فازها با نصب علامت ویژه در زیر آن مشخص شود و عبارت "خطر380ولت" نیز در زیر روکش کلید قید گردد.

• در پریز یک فاز و نول اتصال سیم ها به کنتاکت های پریز باید به ترتیبی انجام شود که سیم فاز سمت راست و سیم نول سمت چپ فردی که روبروی پریز قرار می گیرد نصب شود.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 351

فهرست مطالب شماره 351

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×