menu

ثبت آگهی رایگان

3,5 میلیون واحد مسکونی نیازمند نوسازی

3-5-میلیون-واحد-مسکونی-نیازمند-نوسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حدود 3.5 میلیون واحد مسکونی نیازمند نوسازی هستند گفت:بالغ بر 90 درصد خاک سرزمین ما در نوار زلزله قرار گرفته است.

به گزارش پیام ساختمان، هوشنگ عشایری در نخستین دوره آموزشی بازآفرینی شهری با اشاره به سالروز (5 دی )وقوع زلزله دردناک شهرستان بم پایدار گفت: 15 سال پیش در این روز زلزله دلخراش شهر بم موجب از دست رفتن و آسیب دیدن شمار زیادی از شهروندان این شهر شد.

عشایری با اشاره به اینکه بالغ بر 90 درصد خاک سرزمین ما در نوار زلزله قرار گرفته، گفت: 33 مورد از 44 بلای طبیعی ثبت شده جهان در کشور ما اتفاق می افتد و در سال جاری بالغ بر 120 زلزله بالای 4 ریشتر در کشور حادث شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بیان کرد: تهدیدات موجود در حوزه حوادث طبیعی در کشور، توجه خاص همه حوزه های مدیریت شهری به موضوع تاب آوری و نگاه خاص به پایداری را در شهرها می طلبد که بازآفرینی شهری نیز به دنبال دستیابی به مفهوم آن است.

وی با اشاره به اینکه بالغ بر 30 درصد جمعیت شهری در بافت های مورد هدف بازآفرینی ساکن هستند، افزود: این یعنی تراکم جمعیت ساکنین محلات بازآفرینی شهری نسبت به بقیه نقاط شهری بسیار بالا است.

عشایری با بیان اینکه جمعیت ساکن محلات مورد هدف بازآفرینی شهری نزدیک به 20 میلیون نفر هستند، بیان کرد:3.5 میلیون واحد مسکونی در محلات هدف بازآفرینی دچار مشکل مسکن و نیازمند نوسازی هستند.

وی با اشاره به اینکه بازآفرینی شهری باید پاسخگوی بخشی از نیاز های ضروری ساکنان محلات باشد، گفت: این برنامه با دو هدف کیفی تعریف شد که شامل افزایش کیفیت زندگی شهروندان و ارتقای زیست پذیری می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارکرد: بازآفرینی شهری به معنای افزایش پایداری در شهرهاست که یکی از ابعاد آن به تاب آوری در حوزه های مختلف اجتماعی، کالبدی و اقتصادی باز می گردد.

وی افزود: در حوزه ارتقا تاب آوری شهری در مفهوم کالبدی اقدام جدی در افزایش توسعه خدمات رو بنایی، خدمات زیر بنایی و کاهش بدمسکنی واقع در محلات مورد هدف از برنامه های مهمی است که باید انجام شود. بر همین اساس در حوزه مسکن تولید سالانه یکصد هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار گفت تا مردم بخشی از نیاز های خود را بر طرف کنند.

عشایری ادامه داد: برای تحقق پذیری برنامه ها دو راهکار وجود دارد که بخش اول اقدام توسعه خدمات زیربنایی و روبنایی و بخش دوم تهیه برنامه اقدام مشترک است.

وی با اشاره به اینکه با توجه جدی وزارت راه وشهرسازی و تاکیدات رییس جمهور اخیرا طی ابلاغی به استانداران، مسئولیت هایی را بر عهده فرمانداران و شهرداران قرار داده ایم، گفت: شعار ما اجرای سیاست پایین به بالا در برنامه بازآفرینی شهری است. و به دنبال تصمیم گیری از تهران برای محلات نیستیم.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری افزود: تمامی اختیارات خود را به استانداران تفویض کرده ایم و استانداران می توانند شهر و محله مورد هدف بازآفرینی را شناسایی و انتخاب و پروژه های لازم را تدوین کنند. البته اقدامات باید در قالب برنامه اقدام مشترک باشد و همه کنشگران و ذی مدخلان باید نقش و سهم خود را در برنامه داشته باشند.

وی ادامه داد: این اختیارات به ستاد بازآفرینی استان داده شده است و هر چه در استان تصویب شود به عنوان برنامه اقدام ما خواهد شد.

عشایری با اشاره به اینکه در حوزه مسکن عمده ترین نقش را بخش خصوصی و توسعه گران ایفا می کنند، بیان کرد: به همین جهت با انجمن ها، کانون ها و توسعه گران حرفه ای مذاکراتی انجام شد و تقاضاها و نیازهای خود را مطرح کردند. سعی شده در آیین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری این مسائل تصویب و در اختیار آن ها قرار گیرد.

وی افزود: با اجرای سیاست های برنامه بازآفرینی شهری در صورتیکه توسعه گران در محلات مورد هدف بازآفرینی اقدام به ساخت مسکن کنند، متری 300 هزار تومان از هزینه های ساخت برای آن ها کاهش پیدا می کند که این کاهش هزینه مربوط به هزینه های غیر ساختمانی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: آنچه به فعالیت توسعه گران شتاب می دهد، تهیه و قرار دادن اراضی دولتی در اختیار توسعه گران بود که خوشبختانه فعالیت های خوبی در این زمینه شروع شده و در برخی شهرها به خصوص تهران عملیات آن به زودی شروع می شود.

عشایری از شناسایی تمامی مسیر های گسل های موجود در شهرهای مورد هدف بازآفرینی شهری خبرداد، و افزود: این گسل ها شناسایی شده اند تا اقدامات عملیاتی در نقاط مورد هدف برنامه بازآفرینی شهری روی این گسل ها انجام نشود و مشکلاتی را در آینده ایجاد نکند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته ساخت و ساز مسکن در نقاطی که امکان رانش زمین، فضای باتلاقی یا شبکه های فشار قوی وجود دارد، انجام شده است، گفت: 70 هزار واحد مسکونی در نقاط ناایمن ایجاد شده که باید جا به جا شوند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به ضرورت تدوین برنامه های خاصی به منظور جا به جایی مساکن ایجاد شده بر روی نقاط ناایمن، بسته به فرهنگ و ساختار اجتماعی شهرها گفت: این برنامه باید توسط ستاد بازآفرینی استان انجام شود و قرار نیست ما از تهران برای محلات استان های دیگر تصمیم گیری کنیم.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 351

فهرست مطالب شماره 351

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×