menu

ثبت آگهی رایگان

هیئت مدیره نظام مهندسی تهران مشخص شدند

هیئت-مدیره-نظام-مهندسی-تهران-مشخص-شدند

در حالی بیش از دو ماه از انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران می گذرد که به دلیل سهم خواهی برخی اعضا هنوز هیئت رئیسه مشخص نشده است. در این رابطه جلسات متعددی برگزار شده که به دلیل "آبستراکسیون" بی نتیجه مانده است.

به گزارش پیام ساختمان ، نیمه مهر امسال انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران برگزار و 25 منتخب مشخص شد.

طی دو ماه چند روز اخیر جلساتی برای تعیین هیئت رئیسه و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان پایتخت انجام شده، اما تمام این جلسات به دلیل عدم حضور تعدادی از اعضا به اصطلاح آبستراکسیون شده است.

ماده 26 قانون نظام مهندسی می گوید: « وزارت مسکن و شهرسازی مجاز است ضمن بررسی عملکرد سازمانهای استان و گزارش هیأت عمومی سازمان، در خصوص چگونگی ادامه کار آن سازمان، انحلال هر یک از آنها را لازم بداند، موضوع را در هیأتی مرکب از وزیر مسکن و شهرسازی، وزیر دادگستری و رئیس سازمان مطرح نماید. تصمیم هیأت با دو رأی موافق لازم الاجراء خواهد بود.

تبصره ـ انجام وظایف قانونی سازمان و سازمان های استان تا زمانی که تشکیل نشده است و همچنین در زمان تعطیل یا انحلال با وزارت مسکن و شهرسازی است که حداکثر به مدت 6 ماه به عنوان قائم مقامی عمل می نماید و ظرف این مدت موظف به برگزاری انتخابات برای تشکیل مجدد سازمانهای یاد شده خواهد بود.

در حالی خطر انحلال هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران جدی تر می شود که خبرها حکایت از دعوت خُرم رئیس این سازمان از اعضا برای برگزاری جلسه انتخاب هیئت رئیسه و رئیس جدید طی امروز را دارد.

در این رابطه بیژن خطیبی عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان تهران، گفت: از رئیس نظام مهندسی درخواست کردیم که مجددا جلسه تشکیل شود، باید دید دوستان در جلسه شرکت می کنند یا خیر.

وی ادامه داد: در هیئت مدیره نظام مهندسی عده ای در اقلیت و عده ای در اکثریت هستند؛ در همه جای دنیا و ایران دموکراسی همین گونه است. اعضای هیئت مدیره اقلیت تعدادی هستند که می توانند جلسات هیئت مدیره را از درجه اعتبار ساقط کنند. یعنی می توانند در جلسه شرکت نکنند تا جلسه رسمیت پیدا نکند.

وی درباره ماده 26 قانون نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: این ماده مراحل سختی دارد، باید وزارت راه و اداره کل راه و شهرسازی باید در آیین نامه ها و بخشنامه های خود تجدیدنظر کنند. ممکن عده ای بخواهند هیچ جلسه ای برگزار نشود، نباید به حق مردم و افرادی که اکثریت را در اختیار دارند خدشه وارد شود.

وی تاکید کرد: در نظام مهندسی برد و باخت اصلا مطرح نیست، ممکن است سال اول که هیئت رئیسه بسته می شود، عده ای در اکثریت باشد و عده ای در اقلیت. این مسئله مشکل خاصی را ایجاد نمی کند. در مجموع ضعف قوانین است که باعث می شود دوستان جلسه را از درجه اعتبار ساقط کنند.

برپایه این گزارش، 14 ماه جاری معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی طی یادداشتی در کانال تلگرامی اش از تعیین تکلیف ماجرای انتخاب هیئت رئیسه و رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در "شنبه هفدهم آذرماه " خبر داده بود.

در بخشی از این یادداشت آمده بود: «... با برگزاری انتخابات اخیر سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران، 56 درصد ترکیب هیئت مدیره تغییر یافت و انتظار مهندسان برای آنکه پس از ورود چهره های جدی، ترکیبی نو شکل بگیرد و مطالبات آنان متفاوت تر نمایندگی شود به واقعیت نزدیک شد. اما متاسفانه اکنون پس از گذشت 42 روز از اعطای اعتبارنامه ها، اختلاف بر سر تعیین هیئت رئیسه، سبب عدم تشکیل جلسات رسمی نظام مهندسی تهران شده است. از نگاه من اخلاق دموکراسی یعنی رعایت حقوق اقلیت توسط اکثریت. اخلاق می گوید که اکثریت باید حقوق اولیه گروه کوچک تر را محترم شمارد. اتفاقی که درانتخابات نظام مهندسی تهران افتاده است تامل برانگیز بود چرا که سبب چند جلسه متوالی، آبستراکسیون شده است .

روز گذشته (سه شنبه 13 آذرماه سال 1397) به قصد حل این مسئله، دیداری با هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران داشتم. برگزاری این جلسه فرصتی بود تا با دیدگاه 23 نفر از اعضاء آشنا شوم. خوشبختانه سخنان اعضاء حاضر در جلسه خیرخواهانه، شجاعانه و توأم با احترام بود.

اما شرط اول برای باور گفته ها اراده برای برداشتن اولین قدم هاست، قدم اول آهسته و به تدریج گام ها بلندتر و تندتر خواهد شد و همزمان باید اتحاد و همدلی هیئت مدیره سازمان در انتخاب هیئت رییسه نمود داشته باشد. این گام اول و انتظار اولیه مهندسان پایتخت است.

شنبه (17 آذرماه 97) روز قضاوت در مورد "تعهد اعضاء هیئت مدیره تهران به انجام وظیفه خود" خواهد بود و روز بعد از آن تصمیم مدیریتی اخذ خواهد شد. امیدوارم یکشنبه اولین روز شروع به کار هیئت رییسه جدید نظام مهندسی استان تهران نامیده شود.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 350

فهرست مطالب شماره 350

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×