menu

ثبت آگهی رایگان

رویکردهای مثبت وزیر و انتظارات آتی

رویکردهای-مثبت-وزیر-و-انتظارات-آتی

با وجود آنکه هنوز از عمر وزارتی وزیر محترم راه و شهرسازی جدید دو ماه تمام نگذشته است، اما طی همین چند روز اخیر وقتی او با درخواست برخی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی جهت پاسخگویی به سئوالات ملی و محلی آنها مواجه شد، با حضور در کمیسیون عمران مجلس ابتدا به دقت سئوالات نمایندگان مردم را استماع نمود و سپس با سعه صدر تمام به همه آنان پاسخ داد.

هر چند انتظار نمی رفت دکتر اسلامی با توجه به مدت اندک حضور در وزارتخانه و تصدی مسئولیت، آمادگی پاسخگویی به سئوال نمایندگان را داشته باشد و جهت پاسخگویی به سئوالات مربوط به دوره پیش از حضور او در وزارتخانه به میان نمایندگان برود، اما نه تنها خودش شخصا به مجلس رفت، بلکه اغلب معاونانش را نیز به کمیسیون عمران فراخوانده بود تا در صورت عدم اطلاع خویش از سئوالات مربوطه، آنها مسولیت پاسخگویی به نمایندگان را بر عهده بگیرند که در برخی از موارد اینگونه شد و معاونان دکتر اسلامی به نمایندگی از وی به سئوال نمایندگان پاسخ دادند. به عنوان مثال رئیس سازمان هواپیمایی کشور در پاسخ به سئوال نماینده ارومیه در رابطه با چرایی افزایش بلیط هواپیما در روزهای خاص و پرتردد و یکی دیگر از معاونان اسلامی در رابطه با چرایی عدم تخصیص یا تخصیص دیرهنگام قیر جهت آسفالت راه ها به سئوال نماینده مرند و جلفا پاسخ دادند.

نکته آموزشی و اخلاقی حضور کم سابقه وزیر راه و شهر سازی در میان نمایندگان، احساس مسئولیت مسئولان و متولیان امور در پاسخگویی شفاف به مردم است که انتظار می رود دیگر اعضای کابینه دولت، نمایندگان مردم در مجلس و همه مسئولان کشور بدان اهتمام ورزیده و خود را در پاسخگویی به مردم مسئول بدانند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عدم قابلیت بودجه دولت در پوشش حجم گسترده پروژه های نیمه تمام، به ضرورت حضور پررنگ بخش خصوصی در شتاب بخشیدن به حرکت پروژه های عمرانی اذعان و اعلام کرده که نیاز است بخش خصوصی با بهره گیری از الگوهای مختلف مالی و اقتصادی برای اتمام پروژه های در نظر گرفته شده به میدان بیاید.

هر چند حضور غیرمنتظره وزیر راه و شهرسازی در پاسخگویی به نمایندگان و دعوت دکتر اسلامی از بخش خصوصی متمکن جهت استفاده از مزیت های اقتصادی مناسب پروژه های ناتمام را می توان و باید به فال نیک گرفت، اما به نظر می رسد در شرایط حاضر بخش خصوصی قبل از آنکه به فکر بهره برداری پس از اتمام پروژه ها باشد، به شفاف سازی از اطلاعات مزیت های در نظرگفته شده برای مشارکت کنندگان در اتمام پروژه های عمرانی نیاز دارد. بنابراین از عوامل اجرایی واگذاری پروژه های نیمه تمام انتظار می رود با شفاف سازی ریز سرفصل های دارای مزیت، به رقابت بخش خصوصی در ورود به این پروژه ها کمک کرده و انگیزه آنان دو چندان نمایند.

نکته سومی که وزیر راه و شهرسازی طی روزهای اخیر به آن تاکید کرده هدف گذاری کمی بخش تأمین مسکن اقشار متوسط در برنامه ششم توسعه است که به اذعان وزیر، طبق این برنامه قرار است سالانه 900 هزار واحد مسکونی ساخته و شرایط عرضه آن فراهم شود.

دکتر اسلامی در تشریح نخستین برنامه عملیاتی دوره وزارت خود که در دستور کار قرار گرفته از تکمیل 500 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده و تحویل آن به متقاضیان و ساخت 400 هزار واحد مسکونی با کمک و حضور توسعه گران سخن گفته و نقش وزارت راه و شهرسازی در این برنامه را صرفا تسهیل گری و در برخی نقاط عرضه زمین بیان کرده است.

نکته قابل تامل در فرمایشات وزیر محترم راه و شهرسازی، محاسبه تکمیل 500 هزار واحد مسکن مهر ذیل برنامه ساخت 900 هزار واحد سالانه است، در حالی واحدهای مسکن مهر از جمله 500 هزار واحد مورد اشاره وزیر محترم از برنامه های تاخیری وزارتخانه متبوع وزیر محسوب می شود و نمی توان مجددا آنها را جزء برنامه های جدید به حساب آورد و اگر بنا بر محاسبه باشد، باید 500 هزار واحد مسکن مهر را به 900 هزار واحد برنامه سالانه اضافه نمود، آنگاه حاصل جمع جبری این دو (ساخت یک میلیون و 400 هزار واحد مسکن در سال)را به عنوان نیاز سالانه مسکن کشور مطرح کرد و برای آن برنامه عملیاتی ارایه داد.

با مشاهده رویکردهای مثبت وزیر جدید راه و شهرسازی که یک نمونه روشن آن یعنی حضور وزیر در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و پاسخگویی به نمایندگان مردم را نگارنده به عینه شاهد بود، انتظار می رود این رویکرد وزیر جدید را در توجه و عملیاتی نمودن برخی دیگر از برنامه های به تاخیر افتاده، تکالیف انجام نشده و قوانین اجرایی نشده تحت مدیریت وزارت راه و شهرسازی-که اتفاقا تعدادشان کم هم نیست- شاهد باشیم.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 350

فهرست مطالب شماره 350

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×