menu

ثبت آگهی رایگان

رمز پیشرفت در خلاقیت و نوآوری است

رمز-پیشرفت-در-خلاقیت-و-نوآوری-است

مدیر عامل لوله سبز چابهار رمز پیشرفت درکار تولیدی را در نوآوری و خلاقیت می داند و میگوید: باور مجموعه لوله سبز چابهار برای ماندگاری در صنعت لوله پلی پروپیلن برخلاف دیگر تولیدکنندگان کثرت محصولات در سبد کالایی نیست بلکه معتقدیم ایده های جدید برای تولید محصولات نو به خصوص کاربردی در صنعت تاسیسات کشور نه تنها می تواند راهگشا باشد بلکه عاملی است که همیشه سبب می شود یک گام از دیگران جلوتر باشیم

در این شماره از نشریه قصد داریم با مدیرعامل لوله سبز چابهار با سابقه سه دهه فعالیت در حوزه صنعت ساختمان گفتگویی داشته باشیم که از نظر می گذرد

مهندس علی احمدی؛ 20 سال سابقه خدمت در حوزه صنعت دارد و در حال حاضر مدیر عامل شرکت لوله سبز چابهار است. وی می گوید از سالهای 1372 و 1373 کار خود را آغاز نموده است.

این صنعتگر ایرانی در ابتدای گفتگو درباره انگیزه ورود به صنعت تولید لوله های پلی پروپیلن می گوید: در آغاز این شرکت با کارهای بازرگانی و صادرات و واردات فعالیت خود را آغاز کرد و اشاره کرد تا آن زمان لوله های پلی پروپیلن را با رنگ سبز وارد ایران می کرده و نام لوله سبز بر سر زبان ها افتاده بود. تا جایی که این لوله ها با عنوان لوله سبز در ایران شناخته می شد.این مهندس جوان می گوید حس میهن پرستی باعث شد با تکیه بر تحقیق و توان مهندسین ایران فن آوری تولید این لوله ها را در ایران بومی کنیم لذا در سالهای 1377 و 1378 موفق شدیم لوله های پلی پروپیلن را با کیفیت بالا و استانداردهای روز دنیا به تولید انبوه برسانیم .

مهندس احمدی درباره علت نام گذاری این شرکت به لوله سبز چابهار می گوید: با توجه به اینکه این لوله های به رنگ سبز در ذهن مردم ایران نقش بسته بود و شناخته می شدند و از آنجایی این کارخانه در چابهار راه اندازی شد در واقع نام این شرکت را لوله سبز چابهار نهادیم.

در ادامه این کارآفرین صنعت با اشاره به گسترش تولیدات زیر پله ای در صنعت لوله سبز گفت: ما تولیدات خود را به سمت تولید با رنگ سفیدتغییر دادیم. چرا که در تولید در قالب رنگ سفید امکان تقلب کمتر فراهم می شود هر چند که تولیدات در هر کشور با توجه به سابقه هر کشور رنگ محصولات قالب متفاوت است. با این وجود این رنگ را از سبز به سفید تغییر دادیم.

مهندس احمدی افزود در سال های 1380-1379از آنجائیکه کار در چابهار به دلایل مشکلات در تامین نیروی متخصص و اجرا و هزینه بالای حمل و نقل تصمیم گرفتیم کارخانه را به حومه تهران منتقل کنیم.

این صنعتگر موفق عامل پیشرفت مجموعه لوله سبز چابهار را در نوآوری و خلاقیت در صنعت می داند و می گوید باور مجموعه لوله سبز چابهار برای ماندگاری در صنعت لوله پلی پروپیلن برخلاف دیگر تولیدکنندگان کثرت محصولات در سبد کالایی نیست بلکه معتقدیم ایده های جدید برای تولید محصولات نو به خصوص کاربردی در صنعت تاسیسات کشور نه تنها می تواند راهگشا باشد بلکه عاملی است که

همیشه سبب می شود یک گام از دیگران جلوتر باشیم. لذا سالهای متمادی تحقیق و مطالعات گسترده ای را در بازار انجام می دهیم و در خیلی از پروژه های بزرگ به هنگام نصب و اجرای لوله های پلی اتیلن پنج لایه به صورت مستقیم حضور می یابیم تا اشکالات ،عیب و کاستی های لوله های پلی اتیلن پنج لایه را از نزدیک مشاهده کنیم و در ادامه می افزاید برای نمونه در یکی از این مطالعات میدانی در پروژه ها متوجه شدیم که تمام لوله های پلی اتیلن پنج لایه به هنگام اجرا و نصب در اتصالات زانویی به صورت کامل آب بندی نمی شوند. و همه سازندگان می دانند که تاسیسات قلب تپنده یک ساختمان به حساب می آیند که در صورت بروز اشکال می تواند هزینه های زیادی برای تعمیر و نگهداری آنها مصرف شود. لذا اجرای صحیح و استفاده از بهترین کالاها گرفته از لوله ،کابل و سیم و دیگر ملزومات در ساختمان ها به مانند شبکه ای از رگهای بدن انسان است که نقش حیاتی را ایفا می کنند.

در ادامه مهندس احمدی درباره علت و نقص فنی این آب بندی در اتصالات برنجی با لوله های پنج لایه پلی اتیلن می گوید: در مطالعه کار میدانی دریافتیم از آنجا که اتصالات لوله های پنج لایه کاملا از جنس برنج است به هنگام اتصال به لوله های پلاستیک پلی اتیلن به دلیل تفاوت ضریب انبساط و انقباض در حرارت آب سیال در لوله ها حتی با استفاده از اورینگ به عنوان حلقه واسط مابین این اتصالات آب بندی به خوبی و استاندارد انجام نمی شود و دلیل آن هم همانطور که گفتیم به خاطر تفاوت ضریب انبساط مختلف 3 جنس اتصالات برنجی و اورینگ لاستیکی و لوله های پنج لایه پلاستیکی پلی اتیلن است .

و از همین رو تصمیم برآن شد که برای رفع اشکال این عیب راه حلی بیابیم که این مشکل برای مجریان تاسیساتی و ساکنین در ساختمان ها برطرف شود . در نتیجه تلاش و تحقیق توسط مهندسان ایرانی توانستیم. اتصالاتی را از جنس آلومینیوم PERT برای کاربرد در دمای بالا تولید کنیم که انبساط و انقباض این اتصالات با لوله های پلاستیکی پلی اتیلن و اورینگ پلاستیکی یکسان و واحد است . لوله سبز چابهار توانست .اتصالات لوله های پنج لایه ای آلومینیوم PERT را برای نخستین بار با دانش کاملا بومی و ایرانی تولید کند و این اختراع را که در دنیا منحصر به فرد است برای شرکت لوله سبز چابهار ثبت نماید و افتخاری را برای سازندگان و مهندسین تاسیسات به ارمغان بیاورد که دغدغه های اعظم آب بندی را در اتصالات مرتفع سازد.

این کارآفرین خلاق درباره فن آوری اتصالات پنج لایه ای پلیمری PERT می گوید: جنس این اتصالات کاملا PERT بوده و در اثر انبساط و انقباض های ناشی از اختلاف دما به دلیل عدم تفاوت در ضریب انبساط به لحاظ کارآیی قابلیت خود را حفظ می کند و علی رغم آن این محصول موفق به ایجاد یک حلقه آب بندی میان لوله و اتصال پلاستیکی PERT در شبکه های لوله ای گرمایشی و سرمایشی می شود .

این مخترع در ادامه گفتگو با خبرنگار پیام ساختمان از مزایای اتصالات لوله های پنج لایه PERT که با مواد اولیه PERT ساخته شده می گوید:

1-به هنگام انبساط لوله ، اتصال هم منبسط می شود و نقطه وصل اتصال دچار نشتی نمی شود.

2- کیفیت بسیار بالای اتصالات لوله پنج لایه PERT در مقایسه با اتصالات برنجی

3- قیمت ارزان و مقرون به صرفه اتصالات پنج لایه PERT در مقایسه با اتصالات برنجی

4-طراحی و عرضه ابزارهای اجرایی بدون استهلاک که با قیمت 400 تا 500 هزار تومان به عنوان دستگاه جوش پلاستیک به مجریان و نصب های تاسیساتی جهت اجرا داده می شود.

مهندس احمدی در خصوص اختراع دستگاه جوش برای اجرا و نصب لوله های پنج لایه PERT گفت: این محصول در مقایسه با دستگاه جوش متداول نه تنها 5 تا 20 میلیون ارزانتر برای نصاب های تاسیساتی هزینه در بر خواهد داشت بلکه در مقایسه با استهلاک در طول زمان بسایر مقرون به صرفه تر از دیگر دستگاه های جوش اتصالات در لوله های پلیمری محسوب می شود

این تولیدکننده ایرانی به عنوان یک کارآفرین درباره مصرف کالاها با برند ایرانی می گوید: فرهنگ مصرف و خرید کالای ایرانی متاسفانه در جامعه شکل نگرفته است و چه بسا محصولاتی که در ایران تولید می شود و برای فروش بیشتر با لیبل خارجی در بازار عرضه می شوند. این صنعتگر ایرانی با اندوهی می گوید بارها شاهدیم به ما هم پیشنهاد می شود با ثبت یک شرکت در آلمان محصولات خود را تحت لایسنس آن شرکت آلمانی محصولات تولید خودمان را به بازار عرضه کنیم. ولیکن حس میهن پرستی مانع از در پیش گرفتن این روش گردید. و باور داریم کیفیت کالاهای تولیدی مجموعه لوله سبز چابهار حتی کیفیتی برتر از بعضی تولیدهای خارجی دارد.

این صنعتگر موفق با دو دهه تجربه در صنعت می گوید : مالیات های غیر ساختار یافته و عدم حمایت از کارفرما و تولید کننده همواره به بدنه تولید و سرمایه گذاری در کشور آسیب می رساند و ما تولیدکنندگان امیدواریم متولیان و مسئولین دولت در وزارت خانه های مربوط ،صنعت ،معدن و تجارت و سایر... بتوانند در این شرایط نابسامان متلاطم نرخ ارز باری از دوش تولیدکنندگان بردارند و راه های صادرات به عنوان فرصتی برای تولیدکنندگان هموار و تسهیل سازند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×