menu

ثبت آگهی رایگان

شرایط دریافت وام تعمیرات مسکن

شرایط-دریافت-وام-تعمیرات-مسکن

نوسازی یا بازسازی ساختمان، مفهومی دیرینه در کشورمان دارد. بررسی ها حاکی از آن هستند که از عصر ایران باستان، نوسازی و بازسازی خانه در ایران عملی بسیار مرسوم بوده است و سنت خانه تکانی که هرساله احیا می گردد نیز ریشه در آداب ورسوم آن زمان دارد.

جدا از این مسئله، امروزه بازسازی ساختمان و یا نوسازی آن در سراسر دنیا عملی کاملاً مرسوم شناخته می شود. در ایران نیز آپارتمان ها هرازگاهی آن حالت زیبا و جذاب اولیه خود را ازدست داده و بسیار خسته کننده می شوند. در این موارد می بایست بازسازی آپارتمان و یا همان نوسازی منزل صورت پذیرد. وام تعمیرات تا اندازه زیادی می تواند هزینه های تعمیرات را متقبل شود.

با توجه به هزینه ها همیشه تعویض خانه و خرید خانه نوساز برای افراد ممکن نیست؛ بنابراین در چنین مواقعی بهترین کار تعمیر و نوسازی خانه با استفاده از وام تعمیرات مسکن است. زمانی که مدت طولانی از عمر یک خانه می گذرد، برخی قسمت های آن فرسوده و خراب می شود و هم چنین ساکنین آن خانه نیاز به تنوع و تحولی در خانه احساس می کنند.

دریافت وام تعمیرات مسکن

یک مرمت و بازسازی اساسی در ساختمان های قدیمی می تواند از هزینه های بیشتر در آینده پیشگیری کند. بنابراین در این نوشتار به توضیح شرایط دریافت وام تعمیرات مسکن بانک صادرات خواهیم پرداخت. مطالعه این مطلب می تواند اطلاعات جامعی در این زمینه به شما بدهد تا راحت تر بتوانید برای دریافت این وام تعمیرات اقدام کنید و از شرایط باز پرداخت آن آگاه شوید.

چرا ساختمان های قدیمی نیاز به بازسازی و نوسازی دارند؟

ضرورت نیاز بناهای قدیمی یا به اصطلاح کلنگی به بازسازی و نوسازی، بر کسی پوشیده نیست. بناهای قدیمی نه تنها از حیث نوسازی و مرمت یا تعویض و تغییر بخش های مختلف بنا نیاز به بازسازی دارند، بلکه از نظر مبحثی مهم تر یعنی ایمن سازی و مقاوم کردن بنا باید مورد توجه قرار بگیرند.

فرسایش ستون ها و دیوارها و سیستم های گاز و برق یک ساختمان آن را در برابر مواردی مانند سیل و زلزله و حتی بارش باران و برف های معمولی نیز آسیب پذیرتر می کند.

وام تعمیرات یا جعاله چیست؟

یکی از نکات مهمی که هرکسی قبل از اینکه راهی یکی از شعبه های بانک ها برای دریافت تسهیلات در هر سطحی شود باید بداند این است که کدام بانک، چه میزان تسهیلات و با چه شرایطى اعطا می کند و اساساً تسهیلات درخواستی او یا طرحی که می خواهد برای اجرای آن از بانک وام بگیرد، در حوزه کدام بانک است.

یکی از ملاک های مهم انتخاب بانک خوب برای مشتریان نحوه پرداخت وام و تسهیلات دهی آن بانک است. اعطای وام تعمیرات بانک صادرات از طرف این بانک باعث شده است که بانک صادرات در زمره بانک های خوب از دیدگاه مردم واقع شود چراکه این وام توانسته مشکل بسیاری از افراد را برای تعمیر و نوسازی ملکشان برطرف کند.

وام تعمیرات بانک صادرات به منظور بازسازی، تعمیرات و نوسازی آپارتمان و خانه های قدیمی به افراد واجد شرایط تعلق می گیرد که از آن به عنوان وام جعاله هم نام برده می شود.

وام تعمیر مسکن با سند شش دانگ از آن نوع وام هایی است که بیشترین طرفداران را دارد.

این نوع تسهیلات به افرادی تعلق می گیرد که دارای واحد مسکونی باشند.

وام تعمیرات بانک صادرات مبلغی مصوب جهت انجام امور تعمیراتی و بازسازی بناها و ساختمان هایی است که نیاز به مرمت و تعمیرات دارد.

سقف وام تعمیرات مسکن با ضامن رسمی معتبر در شبکه بانکی کشور 10 میلیون تومان تعیین شده. اما ممکن است بانک ها بیشتر هم وام بدهند.

برای مبالغ بالاتر از 20 میلیون تومان به جای ضامن های رسمی سند ملک در رهن بانک می رود. برای وام زیر 20 میلیون دو ضامن رسمی و گواهی کسر از حقوق کافی است.

وام تعمیرات یا جعاله تعمیر و تکمیل مسکن تسهیلاتی است که جهت اموری مانند احداث بنا(نصب اسکلت های بتونی)، نصب و احداث تاسیسات(آب،برق، گاز،گرمایش،رنگ و نقاشی،چاه و فاضلاب) و کلیه امور مربوط به تعمیرات و نگهداری ساختمان پرداخت می شود.

سقف وام تعمیرات 10 میلیون تومان است.

دریافت وام تعمیرات مسکن

شرایط و مقررات اعطای تسهیلات جعاله یا وام تعمیرات مسکن چیست؟

وام تعمیرات مسکن که عمدتاً بانام وام جعاله مسکن شناخته می شود، وامی است که وام گیرنده (جاعل) تعهد می دهد که از طرف بانک (عامل) کار مشخصی (مثلاً تعمیر یا تکمیل مسکن) را انجام دهد و مزد آن (جعل) را به عنوان تسهیلات دریافت کند. هرچند که در اصطلاح این وام به وام «تعمیر یا تکمیل مسکن» معروف است، اما شما می توانید برای افزایش قدرت خرید خانه، آن را در کنار انواع وام های خرید مسکن نیز دریافت کنید.

به جز بانک صادرات بانک مسکن نیز به منظور تعمیر یا تکمیل واحدهای مسکونی اقدام به پرداخت تسهیلات جعاله برای موارد زیر می کند:

جعاله تعمیر: حفر یا ترمیم چاه، سرویس حمام و آشپزخانه و دستشویی، ترمیم یا آسفالت پشت بام، کاشی کاری، جابه جایی درها و پنجره ها، لوله کشی و سیستم گرمایش و سرمایش، تعمیرات جزئی داخل ساختمان، رنگ و نقاشی، خرید انشعاب آب و برق، لوله کشی آب و گاز و ترمیم سیم کشی معیوب ساختمان.

جعاله تکمیل: حیاط سازی، نرده کشی، کاشی کاری، موزاییک کاری، لوله کشی گاز و آب و نصب تأسیسات سرمایش و گرمایش. کابینت گذاری، تکمیل زیرزمین، حفر چاه، نصب موکت، پارکت سرامیک و تغییرات داخلی ساختمان.

دریافت وام های خرد از بانک ها روز به روز سخت تر می شود. این وام ها جذابیتشان را مدام برای بانک ها از دست می دهند. هرچند عده ای از روسای شعب معتقدند نقد شوندگی یا به عبارت دیگر باز پرداخت این وام ها از سوی وام گیرندگان مطمئن تر از وام های کلان است، به هرحال کماکان می توانید پیگیر دریافت وام تعمیرات باشید.

دریافت وام تعمیرات مسکن دارای چه ضوابط و قوانینی است؟

مبلغ وام، مدت انجام مطالبات، بازپرداخت و میزان و تعداد اقساط وام به تشخیص بانک میباشد.

طبق آیین نامه بانک باید صرف هزینه های تعمیرات کنید.

بسیاری از بانک ها در صورت تائید میزان نیاز به تعمیر توسط کارشناس بانک تا 40 و حتی 50 میلیون تومان و حتی گاهی بیشتر هم تسهیلات تعمیر مسکن می دهند. باید بدانید سقف تسهیلات قابل اعطاء معادل 80درصد هزینه برآورده شده در بررسی کارشناسی و حداکثر تا سقف مجاز تعیین شده می باشد. البته پیش از دریافت وام فرد متقاضی مکلف است حداقل 20درصد هزینه های موضوع تسهیلات را تحت عنوان پیش پرداخت با بانک پرداخت کند.

برای وام بالای 50 میلیون تومان باید حتماً مفاصا حساب مالیاتی بیاورید.

هزینه های انتقال سند به بانک به عهده وام گیرنده است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام تعمیرات مسکن بانک صادرات برای اشخاص حقیقی و حقوقی

اشخاص حقیقی باید مشخصات ثبتی شامل(تصویر شناسنامه، تصویر از پشت و روی کارت ملی و مجوز فعالیت مورد نظر بعلاوه تصویر سند مالکیت (هر نوع سندی که مالکیت مشتری را محرز نماید) از ملک مورد تعمیر یا تکمیل را به منظور دریافت وام تعمیرات مسکن ارائه کنند.

اشخاص حقوقی باید تصویر اساسنامه، اظهارنامه ثبت شرکت، شرکت نامه(برای شرکت های با مسئولیت محدود)، آگهی تاسیس، آگهی تغییرات و تصویرشناسنامه و پشت و روی کارت ملی اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت و سایر مجوزهای لازم جهت انجام کار موضوع قرارداد و ارائه مستندات مالی لازم که تاییدکننده فعالیت متقاضی باشد را به منظور دریافت وام تعمیرات مسکن ارائه کنند.

ارائه آخرین فیش آب ، برق و یا گاز مصرفی جهت تطبیق آدرس متقاضی با محدوه نیز ضروریست.

مدارک مورد نیاز دریافت وام تعمیرات مسکن ارائه تقاضای کتبی از سوی متقاضی، تصویر اجاره نامه محل فعالیت یا سند مالکیت، ارائه وثائق و تضمینات لازم و مورد تایید بانک و تکمیل مدارک مربوط توسط ضامن یا ضامنین مورد قبول بانک و ارائه اصل مدارک درخواستی بانک است.

باز پرداخت وام تعمیرات مسکن چگونه است؟

اعطای تسهیلات وام تعمیرات بانک صادرات به امور تکمیل و تعمیر مسکن، مرمت و بازسازی، مقاوم سازی و ایمنی، تغییرات داخلی و خارجی ساختمان تعلق می گیرد.

برای دریافت وام، ملک باید به نام وام گیرنده باشد و اینکه وام­ گیرنده نباید قبلاً از این بانک همین وام را گرفته باشد، نباید به بانک بدهکار باشد یا وام هنوز تسویه نشده داشته باشد، همچنین شما و ضامن تان نباید سابقه چک برگشتی داشته باشد.

ذکر این نکته هم لازم است که 30٪ از مبلغ وام تا تسویه در یک حساب بدون سود مسدود می شود. هزینه کارشناسی ملک را نیز باید پرداخت کنید.

در صورت تسویه تسهیلات جعاله قبلی که از بانک مسکن یا سایر بانک ها دریافت کرده اید، می توانید مجددا وام جعاله دریافت کنید.

بدیهی ست که خانه ای که می خواهید برایش تسهیلات را دریافت کنید نباید تسهیلات جعاله تسویه نشده ای داشته باشد. به عبارت دیگر پیش از دریافت تسهیلات جعاله جدید باید وام قبلی خود را تسویه کنید.

وام تعمیرات از جمله تسهیلات کوتاه مدت و بلند مدت میباشد و مدت انجام کار و تصفیه مطالبات ناشی از آن حداکثر 2سال است.

بازپرداخت تسهیلات اعطایی عموماً به صورت اقساط مساوی می باشد.

اخذ وثائق کافی جهت حصول اطمینان از انجام تعهدات مشتری ناشی از قراداد دریافت وام تعمیرات الزامی ست و می بایست مطابق مصوبه صادره از متقاضی دریافت گردد.

پشتوانه تسهیلات جعاله تعمیر و تکمیل مسکن میتواند وثیقه ملکی، سفته و یا سپرده های سرمایه گذاری مدت دار، گواهی سپرده مدت دار و اوراق مشارکت مطابق با آخرین دستورالعملهای بانک باشد.

انواع وثیقه برای دریافت تسهیلات تعمیرات چیست؟

سفته: در این روش شما باید 120 درصد مجموع اصل و سود تسهیلات را به صورت سفته نزد بانک به امانت بگذارید.

همچنین دو نفر کارمند دولت یا یک کارمند دولت و یک دارنده پروانه کسب باید نزد بانک ضمانت شما را بکنند.

علاوه بر این باید گواهی کسر از حقوق خودتان یا یکی از ضامن ها را هم به بانک تحویل دهید.

تنظیم قرارداد داخلی صرفاً روی پلاک های در رهن بانک: در این روش به میزان مجموع اصل و سود تسهیلات باید نزد بانک وثیقه بگذارید. همچنین دو نفر کارمند دولت یا یک کارمند دولت و یک دارنده پروانه کسب باید نزد بانک ضمانت شما را بکنند. علاوه بر این باید گواهی کسر از حقوق خودتان یا یکی از ضامن ها را هم به بانک تحویل دهید.

سپرده گذاری نزد بانک: اگر شما سپرده ای نزد بانک مسکن با میزان 110 درصد مجموع اصل و سود تسهیلات دارید، می توانید از آن به عنوان وثیقه دریافت تسهیلات جعاله استفاده کنید. در این روش نیازی به ضامن نیست.

در قبال ترهین شش دانگ وثیقه غیرمنقول: در این روش شما می توانید از اموال غیرمنقول نزد بانک وثیقه بگذارید. اموال غیرمنقول به اموالی گفته می شود که جابه جا کردن آن ها از محلی به محل دیگر بدون واردکردن خسارت ممکن نباشد، مانند زمین. بنابراین اگر شما مال غیرمنقولی دارید، می توانید با ترهین شش دانگ آن نزد بانک از تسهیلات جعاله استفاده کنید. میزان ارزش وثیقه باید به میزان مجموع اصل و سود تسهیلات باشد. در این روش برای ضمانت لازم است گواهی درآمد خودتان را تسلیم بانک کنید و بانک نیز آن را تائید کند.

توجه کنید تحویل مدارک جهت برخورداری از تسهیلات وام تعمیرات ، بانک را ملزم به پرداخت وام نمی کند و تنها پس از بررسی مدارک و تایید بانک، وام به شما پرداخت می شود. اولین قسط بازپرداخت وام را هم باید یک ماه پس از انعقاد قرارداد با بانک پرداخت کنید.

شرایط ویژه کارمندان دولت: بانک ها با تنظیم قرارداد داخلی و ضمانت دو نفر کارمند دولت و اخذ گواهی درآمد به کارمندان دولت تا سقف 5 میلیون تومان و روی واحدهایی که در رهن بانک قرار ندارند وام تعمیرات می دهد. همچنین سازمانی که کارمند در آن کار می کند باید تعهد کند در صورت عدم پرداخت به موقع اقساط توسط کارمند، مبلغ اقساط از حقوقش کسر شود.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 349

فهرست مطالب شماره 349

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×