menu

ثبت آگهی رایگان

جای ساختمان در سیاستگذاری های بانک مرکزی

جای-ساختمان-در-سیاستگذاری-های-بانک-مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی ویژه خبری سیما چنانکه فحوای سخنانش حکایت از مشغولیت جدی کلیه عوامل بانک مرکزی در قضیه تنظیم بازار ارز داشت به تبیین و تشریح سیاست های ارزی بانک مرکزی پرداخت.

مجری گفتگوی ویژه توام با طرح سئوالی مبنی بر نتیجه سیاست های ارزی از رئیس کل بانک مرکزی، خودش نیز با اشاره به ثبات به وجود آمده در این بازار به این امر اذعان کرد که نوسانات شدید قیمت ارز کنترل شده و بازار ارز به یک ثبات نسبی نایل آمده است.

هنر« خود پرسی و خود پاسخ گویی» مجری که طبیعی بود مورد استقبال و خوشایند رئیس کل قرار گیرد، منجر به این شد که آقای همتی تاکید کند؛ بانک مرکزی و دولت این اقتدار را دارند که در مواجهه با توطئه های دشمنان ایران و اسلام محکم بایستند و یکی دیگر از موفقیت های جمهوری اسلامی ایران را رقم بزنند.

رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با سیاست های بانک مرکزی راجع به کنترل بازار ارز، ضمن اینکه به تشریح تدبیر و سیاست های جدید مبتنی بر تشکیل بازار متشکل در این زمینه پرداخت، در پاسخ به مجری که در رابطه با گلایه های صادرکنندگان نسبت به وضعیت ارز سئوال کرد، او نیز هر چند ابتدا زبان به شکوه گشود و از برگشت کمتر از یک سوم ارز توسط این گروه گله کرد، اما بلافاصله با یاد کردن از آنها به عنوان زحمت کشان عرصه اقتصاد کشور گفت ما دست همه صادرکنندگانی را که برای کشور زحمت می کشند، می بوسیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به سخنان رئیس جمهور محترم در رابطه با تامین چند برابر بیش از نیاز ارز کشور توسط بانک مرکزی و دولت گفت در هیچ دوره ای از عمر جمهوری اسلامی ایران، کشور به این اندازه ارز ذخیره نکرده بود.

هدف از نگارش این مقدمه طولانی و طرح گفتگوی ویژه خبری سیما با رئیس کل بانک مرکزی در اینجا، اشاره به آن بخش از گفتگو برای فعالان و دست اندرکاران ساختمانی است که آنها بدانند وقتی که از آقای همتی در رابطه با سیاست های بانک مرکزی نسبت به تسهیلات مسکن سئوال شد، پاسخ رئیس جدید و سیاست گذار سیاست های پولی و مالی کشور به آن سئوال چه بود.

رئیس کل بانک مرکزی به این سئوال که سیاست های بانک مرکزی در مواجهه با کاهش ارزش تسهیلات مسکن به خاطر نوسانات ایجاد شده در بازار ارز چیست، طوری که در حال حاضر تسهیلات مسکن تنها حدود 20 درصد از ارزش یک ملک با متراژ متوسط را پوشش می دهد، اینگونه پاسخ داد؛ پس از ساماندهی و تنظیم بازار ارز که اولویت اصلی ما در بانک مرکزی بود در رابطه با سایر بخش ها از جمله صنعت ساختمان و مسکن نیز تدابیری اتخاذ خواهیم کرد.

همتی ضمن تایید اینکه افزایش فاصله ارزش ملک با سقف تسهیلات اعطایی توسط بانک ها جهت خرید مسکن به هیچ وجه با همدیگر همخوانی ندارند، گریزی هم به اهمیت و جایگاه صنعت ساختمان و مسکن در اقتصاد کشور زد.

رئیس کل بانک مرکزی صنعت ساختمان را فراتر از اختصاص تسهیلات برای خرید مسکن یا ساخت و ساز به این بخش، دارای اهمیت مضاعف به خاطر وابستگی و ارتباط شدید با صنایع پیش از آن دانست و بیان کرد که با فعال شدن صنعت ساختمان زنجیره ها و چرخ دنده های قبل و بعدی نیز فعال شده و به حرکت در خواهد آمد به طوری که حرکت چرخ تولیدی های رشته ها و حرفه های مرتبط با صنعت ساختمان نهایتا منجر به ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد کشور-همان چیزی که دغدغه دولت است- خواهد شد.

اینگونه اذعان صریح رئیس کل بانک مرکزی به ضرورت توجه ویژه و خاص دولت به صنعت ساختمان به خاطر چسبندگی شدید آن با صنایع پیشینی و پسینی، در حالی مطرح می شود که با مرور صحبت های رئیس سابق بانک مرکزی در رابطه با ضرورت اختصاص تسهیلات به بخش مسکن در می یابیم که وی نیز با وقوف به این امر، بر آن تاکید کرده است.

البته ولی اله سیف فراتر از وقوف و تاکید بر ضرورت افزایش سقف تسهیلات مسکن، عملا بر این امر همت گماشت و تسهیلا مسکن را در مقاطعی تا 100 میلیون حتی 160 میلیون تومان برای زوجین جوان ارتقا داد.

پس از مرور تاییدات و تاکیدات قولی و فعلی دو مقام عالی فعلی و قبلی سیاست های مالی و پولی کشور بر اهمیت صنعت ساختمان و اقدامات نظری و عملی آنان راجع به ضرورت حمایت از بخش مسکن، نوبت به مرور نگاه، اقوال، همچنین برنامه های وزیر جدید راه و شهرسازی می رسد که خوشبختانه باز هم با تاکید دکتر اسلامی بر ضرورت توجه به صنعت ساختمان و حرکت چرخ های لوکوموتیو ساختمان با اولویت قایل شدن به اقدام عملی در به سرانجام رساندن مسکن مهر ناتمام و بازآفرینی شهری در بافت های فرسوده مواجه می شویم.

بنابراین تا اینجای کار همه چیز حکایت از موافقت های سیاستگذاران و مجریان دولتی از ضرورت درک و توجه به صنعت ساختمان دارد. از سوی دیگر، بستر لازم برای به منصه ظهور رساندن و اجرایی نمودن سیاست های مورد انتظار بنابه دلایل بی شمار فراهم است. هر چند مجال برشماری همه دلایل، در این مقال فراهم نیست، اما به چند مورد از آنها به شرح ذیل اشاره می شود:

وجود حدود 80 هزار هکتار- و به اقوالی بیش از 110 هزار هکتار- بافت فرسوده در کشور که اگر به موقع برای آن چاره اندیشی نشود چه بسا دیگر نتوان خسارات و لطمات ناشی از آن را جبران و جمع و جور کرد.

وجود آمار میلیونی خانوار مستاجر در کشور که متاسفانه روز به روز نیز به خاطر افزایش فاصله قیمت مسکن با توان درآمدی خانوار ها بر این تعداد افزوده می شود. برای چاره اندیشی به این معضل نیز یکی از راهکارها ضرورت توجه و اقدام عملی نسبت به ساماندهی صنعت ساختمان و مسکن است که باید در اولویت قرار گیرد.

آمار بیکاران در صنعت ساختمان که پیش از این در حوزه ساختمانی فعال بودند. برای اینکه به سیاه نمایی متهم نشویم از ذکر آمار اجنتاب می شود، ولی قطعا آمار شاغلان و بیکاران در همه حوزه ها برای سیاستگذاران معلوم است.

پتانسیل وجود بیش از 400 هزار نفر مهندس که کشور را به دارنده رتبه پنجم یا چهارم دارنده مهندس در جهان مفتخر کرده است، یکی دیگر از دلایل وجود بستر لازم برای فعال کردن صنعت ساختمان و ضرورت توجه به این حوزه است.

به طور کلی، وجود صنایع و حرف پیشینی و پسینی متعدد و متنوع صنعت ساختمان مورد ادعای رئیس کل بانک مرکزی نیز از دلایل دیگر فراهم بودن بستر ضرورت توجه به این صنعت است.

مع الوصف، در شرایط رکودی حاکم بر اقتصاد کشور از یک سو و تحریم های ناشی از توطئه های دشمنان همیشگی ایران از سوی دیگر، ضرورت نزدیک کردن و بلکه ادغام قول و فعل سیاستگذاران و مجریان صنعت ساختمان بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 348

فهرست مطالب شماره 348

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×