menu

ثبت آگهی رایگان

انواع سرویس پکیج

انواع-سرویس-پکیج

یادتان باشد که حتما هر سال با شروع فصل سرما، سرویس پکیج را در لیست کارهای خود قرار دهید.

در اینجا به طور خلاصه انواع سرویس پکیج را توضیح می دهیم و در ادامه به طور مفصل تر به رسوب زدایی که یکی از مهم ترین انواع سرویس پکیج است خواهیم پرداخت.

1. رسوب زدایی: دستگاه هرچند وقت یک بار به رسوب زدایی احتیاج دارد. بهتر است با استفاده از رسوب گیرهای پلی فسفات و با وجود تهویه مناسب عمل رسوب زدایی انجام گیرد.

2. کنترل فشار آب: اگر فشار آب وارد شده به دستگاه زیاد و یا کم باشد به مرور زمان ممکن است به دستگاه آسیب وارد شود. بنابراین، کنترل شیرهای آب مهم است.

3. کنترل عملکرد دو مدار گرمایشی و بهداشتی: با بررسی و دقت از روند مناسب این دو مدار مطمئن شوید.

4. آزادسازی محور پمپ سیرکولاسیون: اگر این محور دچار گرفتگی باشد، پمپاژ کردن و گردش آب با مشکل روبه رو خواهد شد. بنابراین بررسی و سرویس سیرکولاسیون به گردش آب گرم و سرد کمک می کند.

5. تنظیم شیر گاز: بررسی این شیر و تنظیم مجدد پیچ و مهره ها کاری نسبتا تخصصی است که اگر خوب انجام نگیرد فشار گاز دچار اشکال می شود. بهتر است این عمل با کمک فردی متخصص صورت گیرد. همچنین اگر یک صافی مناسب بر روی شیر گاز قرار بگیرد، عمر شیر بیشتر خواهد شود.

6. تنظیم حرارت: با استفاده از کلیدهای حد تنظیم و شیر ترموستاتیک که بر روی رادیاتور شوفاژ قرار دارد و با توجه به نیاز محیط میزان حرارت را به دلخواه تنظیم کرده تا محیط به دمای مناسب رسیده و بیش از اندازه گرم یا سرد نشود.

7. کنترل عملکرد دودکش یا فن: در پکیج های دارای فن، عملکرد فن را حتما می بایست چک کنیم اما اگر پکیج دیواری بدون فن باشد مسیرهای دودکش را بررسی می کنیم تا گرفتگی نداشته باشد. این عمل را می توان بسیار ساده با پرتاب یک جسم کوچک به داخل دودکش امتحان کرد. درصورت باز بودن مسیر این جسم به راحتی از دودکش عبور می کند. نباید دودکش ها پیچ و خم زیادی داشته باشند و هر دودکش باید فقط مخصوص به یک دستگاه باشد. از سلامت دودکش، درز نداشتن اتصالات و باز بودن دریچه های اکسیژن مطمئن شوید زیرا استفاده از دودکش نامناسب خطر گازگرفتگی و مرگ خاموش را به همراه دارد. بنابراین این مورد را جدی بگیرید.

8. هواگیری: این مرحله که یکی از بخش های اعظم انجام سرویس است دارای مزایای فراوانی است. از جمله این مزیت ها می توان به این موارد اشاره نمود: بهبود راندمان گرمایشی سیستم و بلوک های رادیاتور، کاهش خطر نشتی آب، کاهش سر و صدا و آسیب های متحمل به دستگاه و استفاده بهینه از گاز و درنتیجه کاهش هزینه های گاز. هواگیری را بهتر است بعد از داغ شدن رادیاتورها را انجام دهیم. در هنگام هواگیری باید احتیاط کرد که آب گرم شوفاژ به فردی که مشغول سرویس است آسیب نرساند.

رسوب زدایی چه زمانی باید انجام شود؟

شاید تا به حال تجربه کرده باشید زمانی که مشغول دوش گرفتن هستید، آب گرم حمام به یک باره سرد می شود. بعد هم پس از گذشت مدت زمانی دوباره گرم می شود و این اتفاق چندین بار رخ می دهد. این سرد و گرم شدن آب، از نشانه های ایجاد رسوب در مخازن حرارتی و لوله های پکیج است.

رسوب موجود در لوله ها باعث تنگ شدن مسیر آب می شود و در نتیجه آب با فشار و سرعت کمتری در لوله ها جریان پیدا می کند. به همین دلیل، تا زمانی که آب به محل مصرف برسد، سرد می شود. رسوب موجود در مخازن حرارتی نیز باعث ضخیم شدن دیواره های منبع می شود و باید انرژی و گرمای بیشتری مصرف شود تا آب گرم شود.

همین امر هم می تواند منجر به سوراخ شدن مخزن آب شود. پس قبل از این که با این مشکلات مواجه شوید، بهتر است خودتان پیشگیری آغاز کنید و رسوب زدایی را انجام دهید.

سرد شدن نابه هنگام آب حمام در هنگام دوش گرفتن از نشانه های تشکیل رسوب در پکیج است.

چگونه پکیج را رسوب زدایی کنیم؟

بهتر است یک تعمیرکار متخصص را استخدام کنید تا رسوب زدایی و تعمیر پکیج شما را کامل و بی عیب و نقص انجام دهد. اما در صورتی که بخواهید خودتان این کار را انجام دهید، در اینجا نکات لازم در این زمینه را بیان خواهیم کرد.

مراحل رسوب زدایی پکیج

1- دو شاخه برق پکیج را از پریز بکشید و کاور پکیج را باز کنید.

2- شیر ورودی آب سرد پکیج را ببندید، سپس شیر پرکن پکیج را در جهت عقربه های ساعت باز کنید. (شیر پرکن وسیله ای است که از آن برای کنترل دبی جریان آب سرد ورودی به پکیج استفاده می شود.) حالا شیر آب گرمی که در پایین ترین نقطه قرار دارد، (که معمولا شیر آب گرم شیلنگ دستشویی است) را باز کنید تا آب سیستم خالی شود و عقربه فشار پکیج روی عدد صفر قرار گیرد. به این ترتیب آب پکیج را تخلیه می کنید.

3- با استفاده از دو عدد پیچ آلن شماره چهار، مبدل پکیج را که به بلوک ها متصل است باز کنید و سپس آن را درآورید.

4- مبدل پکیج را رسوب زدایی کنید. برای این کار از ماده ای به نام دیسکلر استفاده می کنند. دیسکلر یا رسوب زدا محلول شیمیایی است که برای پاک سازی دستگاه های گرمایشی و سرمایشی به کار می رود. می توانید مطمئن باشید که این ماده به پکیج شما هیچ آسیبی نمی رساند چرا که با توجه به ساختار آن تهیه شده است. اما باید حواستان باشد که هنگام کار با این ماده احتیاط لازم را رعایت کنید و از ماسک و دستکش و لباس کار استفاده کنید. هم چنین بهتر است چشمان تان را با عینک مخصوص بپوشانید. سپس دیسکلر را درون سوراخ موجود در مبدل بریزید تا عمل اسیدشویی انجام شود. یک ربع صبر کنید و سپس با فشار آب آن را بشویید.

در صورتی که رسوب ها به صورت کامل از بین نرفت، باید کار را با حرارت دادن و ضربه زدن ادامه دهید. به این ترتیب که ابتدا مبدل را روی شعله گاز می گیرید و خوب حرارت می دهید، سپس با چکش روی آن ضربه می زنید یا زیر فشار آب می گیرید تا باقی رسوبات نیز کنده شود.

5- حالا نوبت نصب مبدل است. اما پیش از آن دقت کنید که اگر اورینگ ها تغییر شکل داده بودند، آن ها را عوض کنید. اورینگ اتصال حلقه ای شکل است که برای نصب مبدل استفاده می شود.

6- مبدل را سر جای خود به گونه ای قرار دهید که شیارهای آن سمت چپ قرار گیرد و آن را نصب کنید.

7- فشار پکیج را روی عدد یک و نیم تنظیم و سپس آن را روشن کنید.

در صورتی که تجربه رسوب زدایی ندارید، ترجیحا تعمیر پکیج و رسوب زدایی آن را به یک تعمیرکار باتجربه و متخصص بسپارید.

رسوب زدایی پکیج با پمپ

روش دیگری نیز برای رسوب زدایی و تعمیر پکیج وجود دارد که لازم نیست حتما مبدل گرمایی را درآورده و از دستگاه جدا کرد. در این روش از یک پمپ اسیدشویی استفاده می شود که آن را درون ظرف اسید قرار می دهند و خروجی آن را به یک طرف مبدل وصل می کنند. طرف دیگر مبدل را نیز با شلنگی به ظرف متصل می کنند. حالا با پمپاژ اسید داخل مبدل، رسوب زدایی انجام می شود و با استفاده از شلنگ رسوبات خارج می شود. در آخر نیز با پمپاژ آب به داخل مبدل، آن را شستشو می دهند تا اسیدی درون دستگاه باقی نماند.

با استفاده از فیلترهای تصفیه آب می توانید مانع بروز املاح به دستگاه پکیج و ایجاد رسوب شوید.

چگونه از تشکیل رسوب در پکیج جلوگیری کنیم؟

همان طور که پیش از این گفتیم، سختی آب و وجود املاح معدنی در آن باعث ایجاد رسوب در لوله ها و مخزن می شود. با استفاده از یک دستگاه تصفیه می توانیم تا حد زیادی از بروز این رسوبات جلوگیری کنیم. هنگام راه اندازی پکیج، فیلترهای تصفیه را بر سر راه آب سرد ورودی نصب می کنیم تا املاح موجود درآب، وارد دستگاه نشود.

همچنین می توانید از محلول های محافظ در برابر رسوبات استفاده کنید. به این ترتیب تا حد زیادی تشکیل لایه های رسوب را به تعویق می اندازید.

تعمیر پکیج یا تعویض آن

تصمیم گیری برای تعمیر پکیج یا تعویض موارد تأسیساتی حتما باید پس از نظر گرفتن و مشاوره با نیروهای متخصص انجام گیرد. در واقع این مسأله کاملا تخصصی است و نمی توان به طور شخصی درباره ی آن تصمیمی گرفت. با این حال در کل می توان گفت که بیشترین مواردی که از میان خدمات تعمیر پکیج منجر به تعویض قطعه شده اند مربوط به نشتی یا سوراخ شدن مخازن پوسیده است. در بقیه ی موارد به تعمیر اکتفا می شود که توصیه می شود انجام آن را به متخصصان بسپارید.

جمع بندی

در اینجا به موارد مهم در نصب و سرویس پکیج پرداختیم. در ابتدا موارد مهم پیش از نصب و بعد حین نصب پکیج را توضیح دادیم. پس از آن بررسی کردیم که چه زمانی سرویس پکیج انجام می شود و انواع مختلف مدل های سرویس پکیج را شرح دادیم. در ادامه به توضیح کامل تر رسوب زدایی را پرداختیم.

بازدهی بالا، مصرف بهینه سوخت، اشغال فضای کمتر، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری، مستقل بودن و تنظیم دمای دلخواه آب، از جمله مزیت های پکیج دیواری نسبت به شوفاژخانه به شمار می رود.

به دلیل وجود املاح و سختی آب مصرفی شهری، پس از گذشت مدت زمانی در قطعات و لوله های دستگاه رسوب تشکیل می شود که لازم است به صورت سالیانه اقدام به رسوب زدایی شود.

رسوب زدایی پکیج به دو روش اسیدشویی و پمپ انجام می شود. در هر دو روش هنگام استفاده از اسید باید احتیاط های لازم و نکات ایمنی را رعایت کرد.

در صورتی که با اسیدشویی تمامی رسوبات تشکیل شده حاصل از املاح در مبدل پکیج از بین نرفت، با روش حرارت دادن و ضربه زدن بقیه رسوب را از بین می برند.

با نصب یک فیلتر تصفیه آب بر سر راه ورودی دستگاه می توان از ایجاد رسوب جلوگیری کرد.

سرد و گرم شدن مکرر آب حمام از نشانه های بسته شدن لوله های پکیج با رسوب است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 347

فهرست مطالب شماره 347

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×