menu

ثبت آگهی رایگان

تشریح برنامه های آینده نظام مهندسی

تشریح-برنامه-های-آینده-نظام-مهندسی

در آستانه ی هشتمین دوره فعالیت هیات مدیره های سازمان نظام مهندسی هستیم.

احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران در دوره هفتم که هم اکنون به دوره هشتم نیز راه یافته در گفتگویی به بیان مهم ترین اولویت ها، برنامه، همچنین ناتوانی چند ماه اخیر در جلوگیری از فساد، نبود برنامه ریزی و شفافیت بین مدیران کلان در اغلب دستگاه ها پرداخته که از نظر می گذرد.

به گزارش پیام ساختمان، هشتمین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی استان تهران برگزار شد؛ انتخاباتی که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان «سالم و بدون حاشیه و با بیشترین مشارکت اعضای نظام مهندسی» انجام شد.

در همین راستا، دوم آبان طی مراسمی، اعتبارنامه های اعضای جدید هیأت مدیره این سازمان به آنها اعطا شد تا آخرین مرحله از فرآیند انتخابات و ورود به دوره جدید صورت گیرد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اظهار کرد: جلسه آینده هیأت مدیره به زودی برگزار خواهد شد. به نظر می رسد با توجه به اینکه برنامه ها در گذشته تدوین شدند، مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد. در کشور ما اکثر دستگاه ها مشکل برنامه ریزی ندارند، بلکه مشکل اصلی اینجاست که مدیران نمی توانند برنامه های کلان را به برنامه های عملیاتی تبدیل کنند.

وی افزود: برای نمونه، همه مدیران علاقه مندند از فساد پیشگیری و با آن مقابله کنند، اما نمی دانند باید چه کاری انجام دهند و چگونه عملیات پیشگیری از فساد را سامان دهند یا اینکه چه ساختاری را برای مقابله با این موضوع انتخاب کنند.

خرم بیان کرد: ما طی زمان چهار ماهه ای که در سازمان نظام مهندسی استان تهران بودیم، تلاش کردیم برنامه ها را عملیاتی کرده و برنامه هایی را که نداشتیم، تهیه کنیم. در بسترسازی اشتغال، آموزش مهارتی، خدمات رسانی در بخش ساختمان به مردم و رسالت های دیگری که سازمان دارد، نظیر رفاهیات اعضا و به روز کردن اطلاعات تخصصی آنها، اقداماتی انجام شده و یا در دست انجام است.

وی درباره موضوع شفافیت نیز گفت: شفافیت باید به طور کامل اجرایی شود، چه نتیجه ای داشته باشد و کسی بتواند از اطلاعات شفاف و به روز استفاده کرده و چه نکند. در عین حال سازمان در مقطع فعلی چنین توانی ندارد. ممکن است سه الی چهار ماه دیگر چنین توانی پیدا کند که بتوان در لحظه صورت جلسات هیأت مدیره، هیأت رئیسه، کارگروه ها، کمیسیون ها و گروه های تخصصی را روی شبکه گذاشت. این کار شدنی و ضروری است.

ضروری ترین نیاز، اعتمادسازی میان سازمان و مهندسان است

علی اکبر نبی یی دیگر عضو جدید هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی با اشاره به اولویت هایی که در دوره هشتم مطرح است، اظهار کرد: از مهم ترین اولویت هایی که در سازمان نظام مهندسی ضروری به نظر می رسد، بحث اعتمادسازی اعضا به سازمان است.

وی افزود: این اعتمادسازی جز با شفاف سازی به وجود نخواهد آمد. اگر ما بتوانیم شفاف سازی را در سازمان نظام نهادینه کرده و در تمام ارکان از حوزه اجرا تا حوزه پاسخگویی، قادر به بازگرداندن اعتماد اعضا شویم، در پیشبرد اهداف خود موفق خواهیم شد، زیرا بالاترین پشتوانه هر سازمانی، اعضای آن سازمان هستند.

وی ادامه داد: بحث صدور خدمات فنی و مهندسی از مواردی است که از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا ما می توانیم به همین بهانه برای مهندسین و به ویژه مهندسین جوان اشتغال ایجاد کنیم. یکی از وظایف اصلی سازمان مهندسی این است که با همکاری دولت، وزارت امورخارجه و دیگر ارکانی که می توانند یاری رسان در این عرصه باشند، اشتغال بین المللی ایجاد کنند و باعث ارتقای شغلی و شأن مهندسین شوند.

نظر همه اعضای هیات مدیره باید در برنامه ها اعمال شود

حسن یگانگی دیگر عضو هیات مدیره نیز در این باره اظهار کرد: اینکه یک فرد از اهداف و برنامه هایی که دارد، حرف می زند بسیار رایج است. اما اینکه تا چه اندازه در اهداف و برنامه هایی که دارد، موفق شود باید به ادوار گذشته در تمامی انتخابات ها نظیر مجلس، ریاست جمهوری و شوراها بازگردیم. سازمان نظام مهندسی نیز دارای هیأت مدیره 25 نفری است که اعضای آن از طریق انتخابات مشخص می شوند. لذا برنامه ها بدون درنظرگرفتن نظر سایر اعضا قابل تدوین نیستند.

وی افزود: اگر ما بتوانیم مسئولیت هر یک از اعضا را به درستی و بر اساس توانمندی ها، تجربه ها و تخصص هایی که دارند تعیین کنیم، کاری مثبت است

مهمترین مساله ما معیشت مهندسان است

در پاسخ به این سوال که مهمترین رویکرد و اولویت برنامه های هیات مدیره جدید چیست، مجید گودرزی اظهار کرد: در مورد برنامه ها ما تلاش می کنیم که عملکردمان در قالب گروه باشد. یعنی برخلاف دور گذشته، کار به صورت گروهی و تیمی انجام شود. مهم ترین بخش نیز مربوط به معیشت مهندسین است که می توان با همکاری و همیاری دوستان در هیأت مدیره جدید توجه ویژه ای به آن داشت.

بازنگری در روند اجرایی و ساختار داخلی اولویت هیات مدیره جدید باشد

در همین رابطه مجتبی صابر هم گفت: از آنجا که ما یک گروه 25 نفره هستیم، برنامه ها را نیز به صورت گروهی و با تصویب هیأت مدیره پیش خواهیم برد. فکر می کنم که اولویت های اعضای جدید سازمان، بازنگری در روندهای اجرایی و مکانیزم ها و ساختارهای داخلی است که حجم عملیات جاری اداری و مالی باید با این رویکرد تناسب سازی شود.

وی افزود: موارد زیادی در سازمان وجود دارد که می تواند جزو اولویت ها قرار گیرد. مسلماً درباره این موضوع در اولین جلسات هیأت مدیره جدید بحث خواهد شد.

نظام مهندسی باید از تصدی گری امور اجرایی پرهیز کند

اباصلت اصغری دیگر عضو هیأت مدیره جدید درباره اولویت ها گفت: اساس برنامه های من بر برون سپاری و چابک سازی سازمان است. باید سازمان نظام مهندسی به ریل اصلی خود بازگردد و از تصدی گری امور اجرایی و مواردی که برای سازمان نظام شبهه ناک است و در حیطه اختیارات آن نیست، پرهیز کند. لذا برنامه هایم در ارتباط با راهبردها، تصمیم سازی ها و برنامه هایی است که در سازمان وجود دارد.

وی افزود: دو موضوع دیگر در اولویت ما قرار دارد. نخست بحث افزایش مشارکت اعضای سازمان است که ما باید اعتماد را به آنها بازگردانیم و دوم شفافیت در امور جاری سازمان نظام مهندسی است که این موضوع نیز پیش زمینه ای برای جلب اعتماد است. اعضا باید شفافیت و راستی و درستی را در عملکرد تک تک مجموعه هیأت مدیره و درستی مسیر را در برنامه های آنها ببینند.

رضایتمندی مردم مهتمرین هدف اصلی نظام مهندسی باشد

سعید سعیدیان نیز به عنوان عضو دیگر هیأت مدیره جدید سازمان نظام مهندسی استان تهران، در این باره اظهار کرد: مهم ترین برنامه من که تلاش خواهم کرد تا آن را دنبال کنم، بحث رضایتمندی مردم است. ما باید به سمتی رویم که اولویت اول مان رضایتمندی مردم از سازمان نظام و مهندسانی باشد که تلاش می کنند مسکن ایمنی را تحویل بهره برداران یا همان مردم دهند.

به گزارش پیام ساختمان هشتمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران روز 12 مهرماه 1397 برگزار شد.

در این دوره که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران حدود 100 هزار عضو دارد، چهره هایی همچون احمد خرم - وزیر اسبق راه و ترابری، و سید محمد غرضی شرکت داشتند که در نهایت 25 نفر به عنوان اعضای اصلی موفق به کسب بالاترین آرا شدند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 347

فهرست مطالب شماره 347

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×