menu

ثبت آگهی رایگان

آخوندی شهردار می شود؟

آخوندی-شهردار-می-شود

دکتر عباس احمد آخوندی جدای آنکه چند سال مداوم یا متناوب در دولت های متفاوت با وزارت راه و شهرسازی ارتباط داشته است و نیز سوای گمانه زنی های رسانه ای، جناحی و سیاسی چند روز اخیر جهت تصدی کرسی ریاست شهرداری کلانشهر پایتخت، ایشان به عنوان یک کارشناس ارشد مهندسی راه و ساختمان همواره ارتباط تنگاتنگ عملی و نظری خاصی با صنعت ساختمان داشته است و دارد.

به همین بهانه و در آستانه انتخاب شهردار آتی پایتخت که یکی از حوزه های گسترده اطلاع رسانی برای یک نشریه ساختمانی است و دکتر آخوندی نیز یکی از گزینه های مطرح تصدی ریاست شهرداری است، در نوشتار پیش رو ابتدا به بخشی از سوابق اجرایی وی گریز خواهیم زد، آنگاه تحلیل مختصری نیز خواهیم داشت بر رابطه سنخیت و یا عدم سنخیت گزینه مطرح، با آنچه که در گمانه زنی ها مطرح شده است.

عباس احمد آخوندی که دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تهران و دکترای اقتصاد سیاسی از کالج رویال هالووی لندن است، ضمن آنکه در مرداد سال 1361 به عنوان معاون سیاسی وزیر وقت کشور انتخاب شد، در دولت دوم مرحوم هاشمی رفسنجانی به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی برنامه های راهبردی از جمله نظام پس انداز، انبوه سازی و کوچک سازی را تحت عنوان طرح پاک در این وزارتخانه اجرا کرد. وی همچنین طرح آمایش سرزمین و طرح های منطقه ای و ناحیه ای را که موجب توزیع خدمات و جمعیت در سرزمین به صورت متوازن است، به تصویب رساند.

از جمله سوابق دکتر آخوندی می توان به دبیری شورای امنیت کشور، ریاست شورای تأمین ویژه غرب کشور، ریاست ستاد مرزها، ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر، ریاست شورای هماهنگی امور افاغنه، قائم مقامی مدیر عامل صدا و سیما، عضو شورای عالی پول و اعتبار، عضو شورای رقابت، عضو شورای مرکزی نظام مهندسی، عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران اشاره کرد، وی همچنین از بنیان گزاران جهادسازندگی به شمار می رود. جدای از سوابق اجرایی وزارتی آخوندی در دولت دکتر روحانی، اگر استیضاح های چند باره منتهی به ابقای وی را نیز جزو سوابق اجرایی به حساب آوریم محاسبه بی حسابی نکرده ایم، چرا که استیضاح 14 مهر 1394 وی با 72 رأی موافق، 175 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 252 رأی مأخوذه، رأی نیاورد و آخوندی بعنوان وزیر راه و شهرسازی ابقاء گردید. اول اسفند 1395 حدود یک سال بعد از روی کار آمدن مجلس دهم آخوندی باز استیضاح شد، اما باز هم با 74 رأی موافق، 176 رأی مخالف و 5 ممتنع استیضاح از مجموع 257 نماینده حاضر در مجلس در وزارت راه و شهرسازی ماندنی شد. به فاصله حدود یک سال بعد در 22 اسفند 1396 برای سومین بار جلسه استیضاح آخوندی برگزار شد و اینبار او با 92 رای موافق و 152 رای مخالف و 2 رای ممتنع از مجموع 246 رای باز به فعالیتش در دولت ادامه داد.

آخرین تیر ترکش منتقدان عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت دوم دکتر روحانی در مجلس شورای اسلامی با قرائت گزارش کمیسیون تخصصی مربوطه علیه وی جهت ارایه تخلفات مورد نظر کمیسیون به قوه قضائیه بود که آنهم با به حد نصاب نرسیدن آرای لازم از ارسال بازماند و آقای آخوندی باز ماند.

نهایتا، فراز و نشیب های دوره صدارت آخوندی در دولت دکتر روحانی در بیست و هشتم مهرماه 1397 با انتشار استعفا نامه رسمی او از وزارت راه و شهرسازی با پذیرش رئیس جمهور به پایان رسید.

فارغ از اینکه فصل جدید فعالیت های اجرایی دکتر آخوندی به عنوان شهردار پایتخت با تحقق گمانه زنی ها و اتفاق نظر شورای شهر روی این گزینه آغاز خواهد یانه؟ نوشتار حاضر درصدد است با اشاره به بخشی از شرایط، ویژگی ها و بایسته های لازم جهت تصدی کرسی مدیریت شهری، چراغ راهی را جلوی پای انتخاب کننده شهردار آتی پایتخت روشن نماید.

به نظر می رسد با توجه به جایگاه و مسئولیت های خطیر مدیریت شهر تهران، شورای شهر برای انتخاب شهردار جدید تهران باید تدابیر ویژه ای داشته داشته باشد چون شهردار مد نظر شورا، علاوه بر اینکه باید دارای سابقه مدیریتی، وجهه سیاسی و آشنا با نهادهای موثر باشد، باید همراستا و هماهنگ با شورای شهر نگاه خدماتی و خدمت رسانی به شهروندان داشته باشد نه اینکه سایه نگاه سیاسی یا جناحی خاصی را روی شهر در انتظار خدمات اندازد.

در تهران به عنوان ابرکلانشهری که چالش های بی شماری پیش روی مدیریت آن قرار گرفته است، انتظارات مردم نیز کلان است و این انتظارات کلان مردم برآورده نخواهد شد مگر با انتخاب شهرداری که بر اساس کارآمدی، توانمندی و آشنایی با مسائل کلانشهر انتخاب شده باشد.

یکی از عواملی که به ایجاد چالش و استمرار آن بخصوص در کلانشهر تهران طی دو سال اخیر لطمه زده است، عدم ثبات مدیریتی بوده که شورای شهر تهران باید در انتخاب مدیریت شهر پیش رویشان به این مهم توجه مضاعف داشته باشد.

در مقابل ویژگی های بایسته شورا در انتخاب مدیریت شهر، شهردار منتخب نیز باید مواردی را مدنظر قرار دهد که از آن جمله است داشتن نگاه راهبردی جهت اصلاح ساختار مدیریت شهری. شهردار انتخابی تهران باید در راستای لایحه مدیریت یکپارچه شهری- دغدغه ای که دکتر آخوندی طی چند سال دوره وزارتش در وزارت راه و شهرسازی همواره بدان تاکید می کرد- اقدامات و پیگیری های لازم را در برنامه خود لحاظ کند تا بلکه بتواند از بحران های موجود خارج شود.

مواردی که اشاره شد تنها بخش کوچکی از شرایط و ویژگی هایی است که هم شهردار و هم شورای شهر باید در انتخابشان بدان توجه داشته باشند، اما دکتر آخوندی به عنوان یکی از گزینه های مطرح شهرداری که دغدغه های زیادی برای مدیریت شهری کلانشهر تهران داشت، آیا شهردار تهران می شود؟ ایشان حتی به خاطر بیان صریح مشکلات شهرفروشی مورد انتقاد بخشی از موافقان خود نیز واقع شده بود. آخوندی با وجود سکانداری جناح مخالف سیاسی خود در مدیریت شهر تهران همچنان بر سپردن کار نظارت ساخت و ساز بر عهده مدیریت شهری اصرار داشت که به همین خاطر مورد انتقاد همصنفان خود در نظام مهندسی نیز قرار گرفت.

با همه این اوصاف، شهروندان کلانشهر تهران در ابتدای امر از اعضای شورای شهر و در مرحله بعدی از شهردار منتخب انتظار دارند فارغ از نگاه های سیاسی و جناحی با بسترسازی و ارایه خدمات شهری به فکر تامین رفاه شهروندان باشند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 347

فهرست مطالب شماره 347

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×