menu

ثبت آگهی رایگان

نکات ایمنی بخاری گازی چیست ؟

نکات-ایمنی-بخاری-گازی-چیست

با گسترش طرح های گازرسانی به بیشتر نقاط کشور سیستم گرمایش اکثریت خانه های ایرانیان بخاری گازی است .

بخاری گازی مانند دیگر سیستم های گرمایشی غیر متمرکز مصرف گاز زیادی دارد با این حال روش هایی وجود دارد که مصرف آن پایین تر بیاید.

تنظیم و تمیز کردن دستگاه و همچنین عایق کاری ساختمان وجلوگیری از هدر رفت انرژی از مهم ترین ابزارهای جلوگیری از هدر رفت انرژی دربخاری گازی است.

معیار انتخاب بخاری

مهم ترین و بدیهی ترین معیار برای نتخاب بخاری ، درنظر گرفتن متراژ خانه یا محلی است که قرار است بخاری گرما بخش آنجا باشد ، بنابراین لازم است قبل از خرید بخاری به متراژ ساختمان ، فضا ونوع استفاده از یک وسیله گرمایشی توجه کنید . کارشناسان توصیه می کنند، از بخاری دیواری دودکش دار برای ساختمان های زیر 50 متر مربع در محیط بسته ، بخاری بدون دودکش برای زیر 50 متر مربع در محیط نیمه بسته، بخاری 8تا 12 هزار برای بین 50 تا 70 متر مربع واز بخاری 12 هزار به بالا برای بالاتراز 70 متر مربع وهمچنین از بخاری های طرح شومینه برای سالن استفاده شود .

برای اینکه بفهمند عددی که به عنوان میزان تولید حرارت روی بخاری نصب شده برای منزل شمامناسب است یا نه می تواند این عدد را ( که واحدش کالری است ) بر عدد 24 تقسیم کنید .

حاصل ضرب این عدد باید با حاصل تقسیم اولی برابر یانزدیک به آن باشد .برای مثال اگر متراژ سالن منزلتان 70 متر است . حاصل ضرب آن در سه می شود 210 .

حالا اگر بخاری که می خواهید بخرید4800 کیلوکالری گرما تولید می کند ، حاصل تقسیم این عدد بر 24 می شود 200 که با 210 اختلاف چندانی ندارد ، پس این بخاری ، مورد مطلوبی برای منزل شما است .

اگر سالن شما بزرگ است ، می توانید بخاری هایی با بر چسب تولید حرارت 8 تا 9 هزار کالری تهیه کنید .

رده انرژی بخاری مشخص بودن میزان مصرف انرژی بخاری در سال های اخیر در کشور به شدت مورد توجه قرار گرفته است تا ازاین طریق در میزان مصرف انرژی و پرداخت هزینه ها صرفه جویی شود . سازمان بهینه سازی مصرف سوخت ، به صورت مرتب از خط تولید محصولاتی که مصرف انرژی دارند .

حتی یخچال – نمونه برداری می کند تا میزان مصرف و به ویژه درصد مصرف بهینه و بازده انرژی را در انها مشخص کند .

موقع خرید بخاری باید به برخی نکات توجه کنید که یکی از آنها رده انرژی بخاری و بازده خالص تولید گرمای آن است . رده انرژی بخاری با یک برچسب شفاف روی آن مشخص می شود روی این برچشب رده انرژی را با حروف انگلیسی نشان می دهند که هر چه به ابتدای الفبای انگلیسی نزدیک باشد، بازده خالص آن کمتر است .

با دود یا بدون دود

از قدیم گفته اند : دود نشانه آتش است ولی مهم این است که این آتش کجا و چگونه اتفاق می افتد در مورد بخاری گازی دقت کنید که اگر چه دود حاصل از احتراق اندک و بدون رنگ است ولی به مراتب خطرناک و مرگ آور می باشد .

دودکش را برای همین منظور اختراع کرده اند تا به ایمنی ریه های شما کمک شود بنابراین چشم بسته گول تبلیغات اولیه شرکت ها را نخورید . بخاری بدون دودکش فقط درسالن های نیمه بسته و به شرط داشتن سیستم ایمنی ODS امکان پذیر است .این سیستم به محض اینکه به هر دلیل اکسیژن محیط به 18 درصد و پایین تر برسد ، جریان گاز ورودی به بخای راقطع می کند و تازمانی که ترکیب هوا مناسب نشده وروشن شدن بخاری خطرناک باشد ، اجازه روشن کردن آن را هم نمی دهند.

نکات ایمنی بخاری

نخست اینکه باید دارای برند معتبری باشد و دوماً خدمات پس از فروش داشته باشد .

سیستم های سرمایشی و گرمایشی درهر منطقه آب و هوایی بایکدیگر متفاوت هستند و دریک محیط گم تراست و درمحیط دیگر رطوبت بیشتری دارد ، فضای خانه هم درانتخاب نوع وسیله ای که خریداری می کنید ، موثر است .

برای نصب بخاری لازم است اول شکل ظاهری آن را بررسی کنید و اگر مشکلی داشت آن را به اطلاع متخصص نصب برسانید .مثلا اگر شیشه جلویی شکسته باشد می تواند موجب آتش سوزی و یا نفوذ مونوکسید کربن به محل شود .

بهتر است بخاری های قدیمی راکنار بگذارید و از بخاری های جدیدتر که مجهز به ترموکوبل هستند استفاده کنید اما در هر صورت آن را از وسایل خانه مقداری دور کنید تا خدای نکرده باعث اتش سوزی نشود فاصله یک متر به نظر مطمئن میرسد .

بخاری های دودکش سوخت راکامل استفاده میکنند ومنوکسید کربن کمتری تولید می کنند اما خطر آنها هیچ گاه به صفر نمی رسد بنابراین از این دستگاهها دراتاق خواب استفاده نکنید بلکه در جاهایی که هوا جریان دارد باید از آنها استفاده کرد .

شیلنگ گاز در راه اندازی بخاری بسیار مهم است شیلنگ گاز نباید خیلی بلند باشد . طبق استاندارد کمتر از یک و نیم متر مناسب است. همچنین برای گرفتن گاز و نصب شیلنگ از یک خروجی جداگانه گاز بهره ببرید .

استفاده از خروجی های چند سر می توند مشکلاتی را برای سیستم گازرسانی به وجود آورد . در ضمن جایی آن را قرار دهید تا ضربه های احتمالی با بریدگی درامان باشد .

ورودی محل دودکش دیوار باید از خروجی تنوره بخاری بالا باشد . در این وضعیت گازهای سمی راحت تر از بخاری به سمت بالا هدایت و از خانه تان خارج می شود اگر لوله به سمت پایین شیب منفی داشته باشد،احتمال بازگشت بخشی ازهمین گازها به محیط افزایش می یابد.

در چنین شرایطی بهتراست بخاری را تعویض یامحل خروجی دیوار را اصلاح کنید.

اگر ورودی و خروجی لوله های بخاری و لوله دیوار مساوی هم باشد مشکل تا حدی کم می شود .

برای نصب لوله به بخاری و سپس به خروجی دیوار ، به شیوه صحیح قرار دادن اتصالات قطعه های لوله توجه داشته باشید . دراین روش باید اتصالات بعدی نسبت به اتصالات قبلی قطرشان بیشتر باشد.

رعایت نکردن این موضوع باعث عدم خروج گازهای سمی و یا ایجاد درز در لوله خواهد شد .

همچنین لق بودن و یا عدم استحکام کافی لوله بخاری در جای خود می تواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد .

گفتنی است لوله های آکاردئونی به مرور دچار افتادگی شده و شیب منفی ایجاد می کنند ، ضمن اینکه به دلیل نازک بودن بدنه شان احتمال آسیب پذیری هم افزایش می یابد .

بهترین جنس لوله بخاری همن لوله های گالوانیزه است که استحکام کافی در برابر ضربه های احتمالی خواهد داشت .

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 346

فهرست مطالب شماره 346

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×