menu

ثبت آگهی رایگان

چطور هزینه مصرف انرژی خانه را کاهش دهیم؟

چطور-هزینه-مصرف-انرژی-خانه-را-کاهش-دهیم

از دلایل مهم صرفه جویی در مصرف انرژی، گرم شدن زمین است. استفاده از برخی از انرژی ها موجب گرم شدن زمین و در نتیجه آسیب رسانی به آن می شود؛ بنابراین همگی باید در کاهش مصرف انرژی خانه ها و اماکن مختلف کوشا باشیم تا اول از همه خودمان را از خطرات احتمالی نجات دهیم.

با به کارگیری برخی از راهکارها و روش های صرفه جویی، می توانیم کاهش مصرف انرژی خانه را به عمل برسانیم و به دنبال آن از بسیاری از هزینه ها کم کنیم.

کامپیوترها را به حال خود رها نکنید

اغلب افراد از ویژگی screen saver کامپیوترها بسیار استفاده می کنند و ممکن است بیش از نیم ساعت کامپیوتر خود را در همان حالت رها کنند و به کارهای دیگرشان برسند. این تنظیمات، انرژی مصرفی شما را افزایش می دهد.

بهتر است در صورتی که بیش از نیم ساعت از کامپیوتر خود دور هستید آن را خاموش کنید.

یکی دیگر از روش های صرفه جویی و کاهش مصرف انرژی خانه و در مورد کامپیوترها، تعویض کامپیوترهای قدیمی است.

کامپیوترهای قدیمی به علت مصرف بالای انرژی، هزینه های شما را افزایش می دهند؛ بنابراین اگر کامپیوتر شما بیش از 7-8 سال است که مورد استفاده قرار گرفته است، بهتر است به فکر یک کامپیوتر جدید باشید.

خاموش کردن تلویزیون

استفاده از تلویزیون ها به حدی رایج است که حتی زمانی که از آن ها استفاده ای نمی کنیم هم روشنشان می گذاریم. ممکن است ساعت ها تلویزیون روشن باشد و ما هم هیچ استفاده ای از آن نکنیم. بسیاری از بانوان خانه دار تلویزیون منزل را در حین انجام کارهای خانه روشن می گذارند و از آن استفاده ای نمی کنند.

بهتر است در این مواقع تلویزیون را خاموش کنیم.به طور کلی تلویزیون های جدید مصرف انرژی بسیار پایینی دارند اما بهتر است همان میزان انرژی نیز در صورت بلااستفاده بودن، ذخیره شود و به مصرف بهینه انرژی در منزل کمک کند. بسیاری از تلویزیون های جدید دارای سیستم هوشمند هشدار هستند به این معنی که پس از دو ساعت مصرف مداوم به شما هشدار می دهند.

برنامه های رادیویی ساختاری دارند که شما در حین انجام کارها نیز می توانید از همه برنامه ها به صورت شنیداری استفاده مفید ببرید، زیرا حتی سریالهای رادیویی هم به شیوه ای ساخته میشوند که نیازی به تصویر ندارند و صوت برای آنها کافی است.

در هنگام خرید لوازم خانگی به برچسب انرژی توجه کنید

خوشبختانه لوازمی که در این سال ها تولید می شوند دارای برچسب انرژی هستند و در راستای کاهش مصرف انرژی خانه طراحی شده اند. خریداران می توانند با آگاهی کامل از میزان مصرف انرژی لوازم مختلف، آنان را خریداری کنند.

برچسب انرژی برچسبی است که بر روی کالاها نصب می شود. این برچسب با حروف انگلیسی A تا G رتبه بندی شده است. حرف A نشان دهنده بهترین کیفیت مصرف انرژی است که با رنگ سبز مشخص شده و حرف G نشانه پایین ترین کیفیت مصرف انرژی است که با رنگ قرمز مشخص است.

در برچسب های جدیدتر، این رتبه بندی از +++A شروع می شود و تا D ادامه دارد. این رده بندی در برچسب انرژی نشانه میزان مصرف و بازدهی است به این معنا که وسیله ای با نشان انرژی A علاوه بر مصرف پایین انرژی، بازدهی بالایی را در قبال آن مصرف دارد.

با استفاده از این برچسب می توانید میزان مصرف انرژی لوازم را با یکدیگر مقایسه کنید. بهتر است از لوازمی استفاده کنید که میزان مصرف انرژی آن ها +A++ ، A و +++A است.

دوشاخه ها را از برق بکشید

حتماً برای شما هم پیش آمده است که بعد از کامل شدن شارژ گوشی تلفنتان، شارژر را از پریز برق نکشید. اغلب فراموش می کنیم که این کار را انجام دهیم. بسیاری از لوازمی که به پریزها وصل هستند، خاموش و یا بی استفاده هستند.

یکی از راه های کاهش مصرف انرژی خانه، کشیدن دوشاخه ها از برق است.

شاید به نظر برسد این لوازم انرژی مصرف نمی کنند اما با لمس آن ها متوجه گرم بودن بدنه شان می شوید و همین مسئله نشان دهنده مصرف انرژی آن ها در مواقعی است که حتی از آن ها استفاده ای ندارید و در این موارد با وصل بودنشان به برق باعث هدر رفتن مقداری از انرژی می شوند. کشیدن لوازم از برق در افزایش عمر محصولات و کاهش مصرف انرژی خانه مؤثر است.

استفاده از درزگیر

بسیاری از درها و پنجره هایی که در ساخت خانه ها استفاده می شوند استاندارهای لازم را ندارند و در نتیجه پس از نصب موجب عبور گرما و سرما از خانه می شوند. اگر درها و پنجره های منزل شما نیز دارای شکاف هایی است و در هنگام رد شدن از کنار آن ها متوجه دمای هوای متفاوتی می شوید، از درزگیرهای مخصوص آن ها استفاده کنید.

روش بهتر این است که از پنجره های دوجداره استفاده کنید. این پنجره ها علاوه بر حفظ سرما و گرمای خانه، صداهای مزاحم را کاهش می دهند و در نتیجه موجب کاهش مصرف انرژی خانه می شوند.

چک کردن درجه حرارت خانه

بیش از نیمی از مصرف انرژی یک خانه مربوط به گرمایش و یا سرمایش آن خانه می شود. بنابراین برای کاهش مصرف انرژی خانه، دماسنجی دقیق نصب کنید. بر اساس استاندارهای جهانی و تحقیقات انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی، درجه حرارت مناسب برای اتاق افراد عادی 20-21 درجه سانتی گراد است. هوای خانه باید متعادل باشد و خیلی سرد و یا خیلی گرم نباشد.

با رعایت دمای استاندارد خانه، وقتی در زمستان احساس سرما کنید، می توانید از لباس های گرم بیشتری استفاده کنید.

در تابستان نیز از لباس های خنک و پنبه ای استفاده کنید و اجازه دهید با باز بودن پنجره، هوای خانه در گردش باشد.

از ظرفیت کامل وسایل استفاده کنید

اگر می خواهید لوازمی چون ماشین لباس شویی و ماشین ظرف شویی استفاده کنید، از تمام ظرفیت آن ها استفاده کنید. به عنوان مثال، برای شست وشوی لباس هایی که مقدار کمتری از ظرفیت ماشین لباس شویی شما دارند، از آن استفاده نکنید.

بهتر است صبر کنید تا بتوانید از ظرفیت کامل لوازم برقی خود استفاده کنید و علاوه بر صرفه جویی در مصرف برق، در مصرف آب نیز صرفه جویی کنید و این عمل موجب کاهش مصرف انرژی خانه می شود.

تمیز کردن لوازم خانه

گرد و خاک هایی که به مرور زمان در لوازم نفوذ میکنند، موجب میشوند لوازم انرژی بیشتری مصرف کنند. بهتر است فیلتر کولر و بخش های داخلی بخاری را هر از گاهی تمیز کنید و تکه های غذا و چربی روی اجاق گاز را پاک کنید.

وقتی می خواهید ظروف را در ماشین ظرف شویی قرار دهید ابتدا تکه های باقی مانده غذا را از روی آن ها پاک کنید. با این اعمال ساده می توانید به هدف کاهش مصرف انرژی خانه خود برسید و به افزایش عمر لوازم خود هم کمک می کنید.

انتخاب اندازه مناسب ظرف و شعله

به اندازه ظروفی که می خواهید بر روی اجاق آشپزخانه قرار دهید، توجه کنید. برای مثال جوش آمدن آب در ظرفی بزرگ، به مقدار زیادی انرژی گرمایشی احتیاج دارد. برای پختن غذاهایی با حجم کم از ظروفی مناسب با همان مقدار غذا استفاده کنید.

مورد دیگر توجه به تناسب بین ظرف و شعله اجاق است. ظرف های کوچک را روی شعله های بزرگ قرار ندهید. توجه به تناسب ظرف و شعله اجاق، علاوه بر کاهش مصرف انرژی خانه، بر کیفیت غذای شما هم تأثیرگذار است. اگر شعله اجاق شما مناسب ظرف غذا نباشد، غذا به درستی پخته نمی شود.

توجه به درجه آب گرم کن

پس از حمام، درجه آب گرم کن را کاهش دهید؛ زیرا موارد دیگر مصرفی، نیاز به درجه زیادی از آب گرم کن ندارد. در فصول گرما نیز درجه را کاهش دهید و همیشه به عقربه های دماسنج آب گرم کن توجه کنید. درجه 60، درجه ای مناسب برای حمام کردن است.

چک کردن لوازم خانگی

یکی از راه های کاهش مصرف انرژی خانه چک کردن لوازم خانگی است. ممکن است برخی از لوازم دارای مشکلی باشند و شما متوجه آن نشوید و برای تشخیص آن مشکلات نیاز به متخصص باشد؛ بنابراین بهتر است هر شش ماه لوازم خانگی پرمصرف را به متخصص آن ها و نمایندگی ها نشان دهید تا در صورت وجود مشکل، آن را برطرف کنند؛ زیرا لوازم خانگی بسیار حساس هستند و مشکلاتی هر چند کوچک در آن ها موجب افزایش مصرف انرژی می شوند.

استفاده از آب سرد در شست وشوی ظروف و لباس

روش بعدی پیشنهادی ما برای کاهش مصرف انرژی خانه استفاده از آب سرد در شست و شو است. اگر ظروف و لباسی چرب برای شست وشو ندارید، بهتر است از آب سرد برای شست و شوی آن ها استفاده کنید. در سیستم لوازم برقی جدید امکان انتخاب سردی و گرمی آب وجود دارد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 346

فهرست مطالب شماره 346

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×