menu

ثبت آگهی رایگان

حسین امانت

حسین-امانت

حسین امانت (تولد 1321) طراح و معمار است.

میدان-آزادی

او معمار برج آزادی که نمادی از نماد «ایران مدرن» و نشان «دروازه تمدن بزرگ» در قرن بیستم است، و همچنین ساختمانهای اولیهٔ دانشگاه صنعتی شریف می باشد.

در سال 1345طرح یک نماد معرف ایران بین معماران ایرانی به مسابقه گذاشته شد که در نهایت طرح آقای امانت، بیست و شش ساله از دانشگاه تهران برنده و برای ساخت انتخاب شد.

پس از پروژه موفقیت آمیز برج آزادی و دانشگاه شریف، نظارت و سرپرستی ساخت موزه بزرگ پاسارگاد در نزدیکی آرامگاه کوروش به او واگذار شد.

امانت همچنین معمار و طراح تعدادی چند از مراکز صنایع دستی، مدرسه، کتابخانه و حتی یک شهرک تفریحاتی در ساحل دریای خزر بوده است.

او بعدها با بسط دادن کار خویش بناهایی در خارج از کشور را نیز طراحی نمود، از آنجمله، بنای سفارت ایران در شهر پکن، پایتخت جمهوری خلق چین که متمایزترین سفارتخانه ناحیه دیپلماتیک در پکن است.

امانت دانش آموخته دانشگاه تهران است.دانشگاه صنعتی شریف نیز جزء کارهای او به شمار می آید.

میدان آزادی تهران با وسعتی در حدود 15 هزار مترمربع بزرگ ترین میدان در تهران و همچنین در میان کشورهای خاورمیانه است که برج آزادی را در خود جای داده است. برج آزادی در سال 1349 توسط مهندس حسین امانت معمار ایرانی بعنوان نماد پایتخت ساخته شد.

در سال 1345طرح یک نماد معرف ایران بین معماران ایرانی به مسابقه گذاشته شد که در نهایت طرح آقای امانت، بیست و شش ساله از دانشگاه تهران برنده و برای ساخت انتخاب شد.

عملیات بنای برج آزادی در یازدهم آبان 1348 آغاز و پس از بیست و هشت ماه کار، در 24 دیماه 1350 با نام برج شهیاد به بهره برداری رسید.

برج آزادی در ایران، نمونه ای از نماد و نشانه های شهری است که معماری شاخص آن تلفیق طاقهای معماری قبل و بعد از اسلام را بعنوان نمادی مدرن و چشم نواز جلوه گر می کند.

برج آزادی تلفیقی از معماری دوران هخامنشی- ساسانی و اسلامی است که حسین امانت طراحی آن را طبق معماری ایرانی- اسلامی انجام داد.

این بنای سه طبقه دارای چهار آسانسور و دو راه پله و 286 پلکان است. مساحت زیر بنای این میدان، حدود 78 هزار مترمربع است و بنای آن به صورت دروازهای به ارتفاع حدود 45 متر ساخته شده است که پنج متر آن داخل زمین فرو رفته است.

طاق آن از زمین، 23 متر فاصله دارد و دارای هشت بخش مجزا است. عرض پایه این بنا 66 متر است و ساختن آن بیست و هشت ماه زمان برده است.

وطه میدان، 65000 مترمربع، به صورتی زیبا باغچه بندی و گل کاری شده است.

در ساختمان آن 25000 قطعه سنگ به کار رفته و 900 تن آهن مصرف شدهاست. مجموعه فرهنگی آزادی، متشکل از چند بخش در طبقه تحتانی برج آزادی قرار دارد و شامل موزه، کتابخانه، واحد سمعی و بصری، سالن نگارخانه و نمایشگاه، سالن اجتماعات، سالن برگزاری همایش و کنفرانس است.

مجموعه فرهنگی با 5000 مترمربع در برگیرنده برج اصلی نیز هست. کتابخانه مجموعه، با مساحتی حدود 2715 مترمربع و بیش از 50000 جلد کتاب، بسیار مجهز است و کتابخانه محققان و مؤلفان نیز، با مساحت 243 مترمربع، مکانی است که از طریق 30 دستگاه کامپیوتر به شبکه های اطلاع رسانی داخلی و خارجی متصل است.

یکی از ویژگیهای موزه این بنا وجود تکه سنگی از کره ماه است که ریچارد نیکسون، رئیس جمهور سابق امریکا، در سفر به ایران به این موزه اهدا کرده بود.

برخی دیگر از آثار حسین امانت

دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه-صنعتی-شریف

دانشگاه ابوعلی سینا همدان

دانشگاه-ابوعلی-سینا-همدان

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 346

فهرست مطالب شماره 346

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×