menu

ثبت آگهی رایگان

آپارتمان خود را ضد صدا کنیم

آپارتمان-خود-را-ضد-صدا-کنیم

صدا ارتعاشی است که از طریق ساختار جامد خانه شما عبور می کند. با بالا و پایین رفتن از پله ها، ارتعاشات از طریق کف، زیر کف، تخته و الوار و دیوار عبور کرده و توسط گوش شما شنیده می شود.

شاید با گذاشتن فرش روی کف و یا با استفاده از کاشی های چوب پنبه ای روی دیوار بتوانید تا حدودی در جذب صدا موفق شوید اما هنوز قادر به شنیدن آن خواهید بود. یکی از ساده ترین راه ها برای ضد صدا کردن آپارتمان، اضافه کردن عایق هایی چون عایق صوتی برای پنجره است که می تواند انتقال صدا را تا حد زیادی کاهش دهد.

برای داشتن خانه ای آرام و بی سروصدا می توانید از انواع راهکارها همچون استفاده از عایق صوتی خانه استفاده کنید، شناسایی این روش ها و راهکارها به شما کمک می کند تا سروصدای زندگی شهرنشینی را کمتر احساس کنید.

عایق

کاربرد پرده در ضد صدا کردن آپارتمان

پرده هایی در بازار موجود می باشند که خاصیت جذب صدا داشته و می توانید برای ضد صدا کردن آپارتمان خود از ویژگی هایی که دارند بهره ببرید.

پرده های صوتی که با نام پرده آکوستیک شناخته شده اند قابلیت بالایی در جذب صدا دارند و می توانند به عنوان عایق صوتی برای پنجره­ ها استفاده شوند.

از مزایای پرده های آکوستیک می توان به کاهش پژواک صدا در محیط بسته اشاره کرد. همچنین این محصول جدید از فناوری مدرن امروز سبب کاهش انتقال صدا از محیطی به محیط دیگر خواهد شد. این عایق صوتی خانه به صورت ماژولار ساخته شده که برای جلوگیری از انتشار صدا به محیط اطراف، به کمک درزگیری فضای پیرامون آن را می پوشانند.

رنگ-عایق

رنگ هایی که عایق صوتی خانه هستند

رنگ آمیزی دیوارهای خانه از دیگر مواردی است که بر دکوراسیون داخلی خانه بسیار مؤثر است. استفاده از رنگ های روشن، تیره و یا خنثی به ما کمک می کند تا فضاهای متفاوتی را برای تک تک اتاق ها ایجاد کنیم. خوشبختانه شرکت های تولیدکننده رنگ نوعی رنگ تولید و روانه بازار کردند که به عنوان یک عایق صوتی خانه عمل کرده و سبب کاهش سروصدای محیط خواهد شد.

رنگ های صوتی با رنگ های معمولی متفاوت بوده و بر اساس بهترین راهکارهای ممکن جهت جذب صدا و ایزولاسیون طراحی شده اند که می توانند برای ضد صدا کردن آپارتمانها استفاده شوند.

رنگ های آکوستیک با ضخامتی که ایجاد می کنند سبب جذب صدای اطراف خواهند شد. تحقیقات نشان می دهد که اگر این رنگ ها با ضخامت 1 میلی متر اجرا شوند می توانند سطح صدا را از 5 دسی بل به 1000 هرتز کاهش دهند و اگر بتوان این رنگ ها را با ضخامت 2 میلی متر اجرا کرد می توان سطح صدا را از 4.85 دسی بل به 1000 هرتز در فرکانس 1.3 اکتاو کاهش داد.

این رنگ های جذب صدا که بر پایه آب هستند علاوه بر اینکه می توانند تا میزان 30 درصد از ورود صدای خارجی به داخل خانه جلوگیری می کنند، قادر خواهند بود تا مانع خروج صدا داخل آپارتمان به بیرون نیز شوند.

این رنگ ها علاوه بر ضد صدا کردن آپارتمان سبب افزایش مقاومت سازه در برابر آتش می شوند و امکان استفاده از آن ها در هر مکانی ممکن خواهد بود.

رنگ های عایق صوتی خانه علاوه بر آپارتمان و ساختمان های مسکونی در موتورخانه ها، اتاق های ماشین آلات و تجهیزات، سینما و آمفی تئاتر، بیمارستان ها و هتل ها، مهدکودک، مدارس و آموزشگاه ها، ساختمان های نظامی و سالن های تیراندازی و همین طور ادارات و کارخانجات صنعتی قابل استفاده می باشند.

کاشی

کاشی هایی برای ضد صدا کردن آپارتمان

نوع عایق صوتی انتخابی و همین طور مواد و مصالح مورداستفاده در ساختمان ها ازجمله مواردی هستند که در کاهش آلودگی های صوتی محیط مؤثر می باشند.

جذب صدا و انتقال آن دو جنبه متفاوت از مصالح عایق صوتی خانه می باشند که در زمان انتخاب آن ها باید در نظر گرفته شوند. کاشی های و صفحات ساخته شده از فیبرهای سلولوزی و فیبرهای معدنی، کاشی های فلزی سوراخ دار و کاشی های پشم چوب ازجمله مصالح مدرن امروزی هستند که برای ضد صدا کردن آپارتمان ها مورداستفاده قرار می گیرند.

کاشی های سلولزی معمولاً از تفاله های نیشکر ساخته می شوند که از ارزان ترین نوع کاشی های آکوستیک هستند. برای ساخت این نوع عایق صوتی خانه، فیبرها را زیر فشار قرار داده و به صورت تخته هایی شکل می دهند به نحوی که بین الیاف های آن فضاهای تنگی ایجاد شود.

سوراخ دار ساخته شدن این کاشی ها به این دلیل است که صدا در حفره های بین الیاف گیر کند و از این طریق سبب جذب صوت خواهند شد.

ابعاد این عایق صوتی خانه در اثر جذب رطوبت تغییر کرده و مقاومت آن کم می شود. این محصول ضد آتش نیست.

پشم معدنی از سربار کوره آهن گدازی یا همان پشم سرباره تولید می شود که بخش اعظمی از کاشی های فیبر معدنی را تشکیل می دهد.

این کاشی ها که برای ضد صدا کردن آپارتمان استفاده می شوند معمولاً به صورت شکافدار و یا سوراخ دار تولید می شوند تا بتوانند صدای بیشتری را جذب کنند.

این مصالح شکافدار از طریق ایجاد اصطکاک در حفره های ریز موجود بین فیبرهای مستقل از هم سبب مستهلک سازی انرژی صوتی می شوند.

این مصالح در ساختمان های صنعتی، فرهنگی و مؤسسات علمی بیشتر کاربرد دارند.

کاشی های فلزی سوراخ دار با مصالح آکوستیک دیگر همچون پشم معدنی پر می شوند. این بسته های فلزی همانند دیافراگمی در انتقال صوت عمل کرده و از ویژگی جذب صدای مصالح آکوستیکی کم نخواهند کرد.

این عایق های صوتی خانه از آلومینیوم و یا ورق فولادی ساخته شده اند که معمولاً گران قیمت هستند اما به دلیل دوام بالا و کم بودن هزینه تعمیر و نگهداری بسیاری مورداستفاده قرار می گیرند.

نوع دیگری از مصالح ضد صدا کردن آپارتمان کاشی هایی هستند که از پشم چوب ساخته شده اند. این نوع کاشی های بسیار سبک بوده و ازنظر مقاومت، استحکام، مقرون به صرفه بودن و طول عمر مفید بسیار مطلوب می باشند.

کاشی های پشم چوب به شکل شش ضلعی طراحی شده اند که هرکدام می توانند رنگ های متفاوتی داشته باشند و همین طور سازگار با محیط زیست می باشند زیرا می توانند از نفوذ آلاینده ها نیز به داخل خانه جلوگیری کنند.

کاشی های پشم چوب از ترکیب فیبر و پشم چوب با سیمان و آب ساخته شده اند که به راحتی می توانند آن ها را به دیوار چسباند. این عایق های صوتی قوی علاوه بر جلوگیری نفوذ صدا به داخل خانه سبب زیبایی و جذابیت فضای داخلی آپارتمان شما نیز خواهند شد.

ضد صدا کردن آپارتمان با استفاده از وینیل(MLV)

پوشش های وینیل نمونه ای از محصولات جدید برای ضد صدا کردن آپارتمان می باشند که به سه شکل وینیلی تایل، رولی و پروفیل تولید می شوند و در انواع ساختمان های مسکونی و اداری قابل استفاده می باشند.

وینیل کف پوشی کامپوزیتی و رزینی است که از فشردن چندلایه به یکدیگر ساخته شده اند اما درعین حال بسیار انعطاف پذیر می باشند. این پوشش ها در کنار مقاومت بالا و سادگی در نگهداری عایق مناسبی برای جذب صدا می باشند و سبب کاهش سروصدای محیط خواهند شد.

لایه های ضخیم وینیل ازجمله مواد آکوستیک هستند که اصلی ترین ماده تشکیل دهنده آن پلی وینیل کلراید یا PVC است و لایه های محافظ، رنگ و فایبرگلاس دیگر مواد تشکیل دهنده آن می باشند.

رول های وینیل در ضخامت های گوناگون ارائه می گردد. رول های ضخیم تر توانایی بیشتری در کاهش سروصدای محیط اطراف دارند و البته گران تر هستند.

این پوشش های عایق صوتی خانه دارای رنگ، طرح و بافتی متنوع می باشند که در صورت خرابی به راحتی قابل تعمیر می باشند و نصب آن ها نیز بسیار ساده است.

پوشش های وینیل ضدآب بوده و می توان از آن ها در مکان های مرطوب نیز استفاده کرد.

از دیگر ویژگی های وینیل دوام و طول عمر بالای آن می باشد. تمیز کردن این محصول نیز بسیار آسان است.

کف پوش های وینیل برای ضد صدا کردن آپارتمان، بیمارستان ها و فضاهای بهداشتی، فضاهای اداری و تجاری و همین طور فضاهای ورزشی قابل استفاده می باشند.

پنجره-عایق

کاربرد پنجره های دوجداره در ضد صدا کردن آپارتمان

یکی از عوامل ورود سروصدا به محیط داخل آپارتمان پنجره ها هستند. پنجره های فلزی یک جداره ی قدیمی کمترین مقاومت را در برابر صدا داشته و نمی توانستند از ورود صدا به داخل خانه جلوگیری کنند. پنجره دوجداره نوعی عایق صوتی برای پنجره است که از دولایه ی شیشه ای با لایه ای از گاز بی اثر که بین آن ها مهروموم شده، تشکیل شده است.

پنجره دوجداره همانند یک مانع بین خانه و محیط بیرون عمل کرده و سبب کاهش سروصدای محیط اطراف خواهد شد.

نوعی شیشه های چندلایه نیز وجود دارند که جهت ضد صدا کردن آپارتمان بکار می روند و به میزان قابل توجهی می توانند عایق صوتی برای پنجره باشند. هرچه تعداد لایه های تشکیل دهنده این شیشه ها بیشتر باشد کارایی آن ها در جذب صدا بیشتر خواهد بود.

STC مقیاسی برای اندازه گیری توانایی پنجره ها در جهت کاهش سروصدا می باشد. پنجره ها با درجه STC بیشتر قابلیت بیشتری در کنترل صدای محیط اطراف داشته و آرامش بیشتری را به ارمغان می آورند.

درجه STC پنجره های معمولی بین 18 تا 20 و پنجره های دوجداره بین 28 تا 32 می باشد.

ضد صدا کردن آپارتمان با کمک درزگیر

یکی از کارهایی که برای ضد صدا کردن آپارتمان باید انجام شود ایجاد مانع به عنوان عایق صوتی می باشد. به عنوان مثال اگر چارچوب پنجره ها و یا درب ها استاندارد نباشد و یا یک شکاف کوچک در اطراف آن ها وجود داشته باشد تا 50 درصد صدا قابل انتقال خواهد بود.

درب و پنجره مجرای انتقال صدا به داخل خانه هستند لذا به کمک درزگیر می توان فضای واسطی بین پنجره و اتاق و عایق صوتی برای پنجره ایجاد کرد و از این طریق از ورود اصوات مزاحم جلوگیری کرد.

درزگیر آکوستیک پنجره ها یک نوار باریک است که برای ضد صدا کردن آپارتمان بکار می رود و به کمک آن ها می توان یک لایه هوا ناپذیر شیشه ای دیگر به پنجره اضافه کرد.

درزگیرها به کمک چسبی که دارند به جداره درب و پنجره می چسبند و از ورود صدا به داخل خانه جلوگیری می کنند لذا به عنوان یک عایق صوتی برای پنجره محسوب می شوند.

نکته ای که زمان نصب درزگیرها وجود دارد این است که جدارهای درب و پنجره باید کاملاً تمیز باشند تا چسب درزگیر به خوبی به جداره ها بچسبد.

استفاده از قاب ها برای ضد صدا کردن آپارتمان

برای ایجاد یک عایق صوتی مناسب برای درب ها می توان از قاب های حاشیه وینیلی و یا فلزی استفاده کرد.

قاب های فلزی بسیار مقاوم بوده و تا 30 سال می توانند عمر کنند.

قاب های وینیلی بسیار ارزان تر از قاب های فلزی بوده و به راحتی قابل نصب می باشند. برای نصب قاب های فلزی به پیچ و مهره و دستگاه جوش نیاز است.

بعد از نصب قاب ها چک کنید که درب به درستی بسته می شود یا خیر. این کار نیاز به دقت بالایی دارد لذا اگر تصور می کنید که قادر به نصب این عایق صوتی خانه نیستید بهتر است از یک فرد حرفه ای کمک بگیرید.

قبل از نصب قاب ها برای ضد صدا کردن آپارتمان حاشیه درب را به درستی اندازه گیری کنید تا برای نصب دچار مشکل نشوید سپس قاب فلزی را به کمک پیچ و قاب وینیل و چسب به درب متصل کنید.

استفاده از درب های آکوستیک برای ضد صدا کردن آپارتمان

بیشتر درب های موجود در بازار از چوب های سبک و گاهی ترکیبی از خاک چوب می باشند که عمدتاً توخالی هستند لذا به راحتی می توانند صدای محیط اطراف را از خود عبور داده و آرامش خانه را سلب کنند.

یکی از راهکارهای مؤثر برای ضد صدا کردن آپارتمان استفاده از درب ها باکیفیت و باضخامت و درواقع آکوستیک کردن درب ها می باشد.

درب هایی که دارای ضخامت بالایی هستند بی شک توپر بوده و به میزان چشمگیری سبب کاهش صدا خواهند شد.

مهم ترین نکته در آکوستیک کردن درب ها استفاده از عایق صوتی و درزگیر مناسب برای آن­ها می باشد.

درب های ضد سرقت دارای دو صفحه فولادی در دو طرف خود می باشند که مابین این دو صفحه شبکه های فلزی قرارگرفته اند و بین آن ها هوا وجود دارد ازاین رو درب های ضد سرقت عایق صوتی مناسبی برای ضد صدا کردن آپارتمان می باشند.

هوای محبوس شده داخل درب به عنوان یک عایق صوتی مناسب صدا عمل می کند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 345

فهرست مطالب شماره 345

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×