menu

ثبت آگهی رایگان

نگاه مسکن به سیاست های اقتصادی

نگاه-مسکن-به-سیاست-های-اقتصادی

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه اگر روند کاهشی نرخ ارز ادامه یابد، قیمت مسکن ثبات پیدا می کند، گفت: قطعا رشد بیش از حد قیمت موجب کسادی بازار مسکن می شود.

به گزارش پیام ساختمان، مصطفی قلی خسروی با تاکید بر اینکه اگر قیمت مسکن افزایش یابد قدرت خرید متقاضیان نیز کاهش می یابد و بازار مسکن کساد می شود، اظهار داشت: متاسفانه هر زمانی که کالایی گران می شود، مردم برای خرید آن اقدام می کنند، پس افرادی که نیازمند مسکن هستند، اقدام به خرید کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که اگر روند نزولی نرخ ارز ادامه یابد، قیمت مسکن نیز کاهش می یابد، گفت: نمی توان با قاطعیت در مورد رشد و یا کاهش قیمت مسکن اظهار نظر کرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: بنده بارها اعلام کرده ام که مسکن بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است و متقاضیانی که نیازمند مسکن هستند، برای خرید اقدام کنند.

وی همچنین در این مورد که عده ای عنوان می کنند مسکن دیگر کشش رشد قیمت ندارد، گفت: سال گذشته نیز برخی عنوان می کردند که قیمت مسکن افزایش نمی یابد و کشش ندارد، اما دیدیم که قیمت مسکن افزایش یافت، پس بنابراین وجود نقدینگی سرگردان و ورود آن به هر بازاری آن بازار را دستخوش تغییر قیمت می کند.

قلی خسروی با عنوان این مطلب که در گذشته همواره از یک مثال معروف در میان املاکی ها برای متقاضیان مسکن استفاده کرده است، گفت: همواره به متقاضیان مسکن این توصیه را کرده ام که با خرید مسکن و نگه داشتن آن تا 5 سال آن مسکن شما را تا 50 سال نگه می دارد، پس اگر کسانی که نیازمند مسکن برای خود و یا فرزندان خود هستند، بهترین گزینه می تواند خرید مسکن باشد.

خسروی تأکید کرد که اگر روند کاهشی نرخ ارز ادامه یابد، قیمت مسکن ثبات پیدا می کند، اما درباره اینکه با قاطعیت بگوییم قیمت مسکن افزایش و یا کاهش خواهد یافت، نمی توان اظهارنظر کرد.

عدم تعادل در بازارهای موازی قیمت مسکن را افزایش داد

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه چون تعادل بازارهای موازی بهم خورد رشد قیمت مسکن در یک سال گذشته بیش تر از نرخ تورم بود گفت: اگر شاخص های کلان اقتصادی کشور تثبیت شود می توان در خصوص آینده بازار مسکن پیش بینی داشت.

حامد مظاهریان در پاسخ به این سئوال که سال گذشته پیش بینی شما از آینده بازار مسکن و رشد قیمت اینگونه بود که رشد قیمت مسکن دو درصد بالاتر از نرخ تورم خواهد بود اما دیدیم که رشد قیمت مسکن در یک سال گذشته طبق گزارش بانک مرکزی بیش از 60 درصد بود گفت: بحث این است که اقتصاد مسکن بخشی از اقتصاد کلان است و تمام پیش بینی های اقتصاددانان این بود که به شرطی که بازارهای موازی دچار تلاطم نشوند می شود از شرایط یک برآوردی داشت.

وی افزود: پس اگر شاخص های سیاسی، اقتصادی و یا روابط خارجی تغییرات شدید داشته باشند تمام معادلات و قوائد بازی تغییر می کند.

*پیش بینی از آینده بازار مسکن بستگی به تثبیت سیاست های اقتصادی دارد

مظاهریان در پاسخ به این پرسش که در خصوص پیش بینی از 6 ماهه آینده بازار مسکن و اینکه آیا مسکن مجدداً مثل سال های 92 تا 95 وارد یک رکود عمیق خواهد شد؟ گفت: پیش بینی از آینده بازار مسکن بستگی به تثبیت سیاست های اقتصادی دارد و هنوز شاخص های کلان اقتصادی کشور تثبیت نشده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: پس باید اجازه بدهیم که شاخص های کلان اقتصادی کشور تثبیت شود تا بتوان آینده بازار مسکن را پیش بینی کرد.

حل مشکل مسکن نیازمند اقتصاد پایدار است

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با تاکید بر اینکه لایحه دو ساله شدن مدت اجاره مسکن گام نخست برای متعادل کردن نرخ اجاره بها است گفت: اگر اقتصاد پایدار داشته باشیم می توانیم بخش مسکن پایدار داشته و مشکل مسکن را حل کنیم.

نادر محمدزاده، در خصوص لایحه دو ساله شدن مدت اجاره مسکن گفت: موضوع ثبات اجاره بهای مسکن در دنیا یک موضوعی است که مرتفع و حل شده است، اما در ایران در حال شروع شدن است.

وی افزود: در قانون اساسی گفته شده است که دولت مکلف است برای همه اقشار جامعه مسکن تأمین کند، اما مفهوم آن صاحبخانه شدن نیست،بلکه مفهوم آن این است که او با امنیت و آرامش در یک واحد مسکونی زندگی کند.

*در کشورهای پیشرفته درصد مالکیت بسیار کمتر از ایران است

محمدزاده با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته درصد مالکیت بسیار کمتر از ایران است اظهار داشت:در کشورهای پیشرفته برای اینکه مردم در خانه ای که به صورت اجاره ای زندگی می کنند نگرانی از بابت پرداخت اجاره خود ندارد و موجر می داند که در سال آینده چه میزان به مبلغ اجاره اضافه می شود و لزوما واحد مسکونی خود را در سال آینده نباید تخلیه کند.

به گفته وی،صاحبخانه نیز می داند که تا زمانی که مستأجر به موقع اجاره بها را پرداخت می کند مشکلی برای او وجود نخواهد داشت.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 345

فهرست مطالب شماره 345

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×