menu

ثبت آگهی رایگان

هشتمین انتخابات نظام مهندسی ساختمان برگزار شد

هشتمین-انتخابات-نظام-مهندسی-ساختمان-برگزار-شد

هشتمین انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی استان تهران که از ساعت 9 صبح پنج شنبه 12 مهرماه در 36 شعبه اخذ رای آغاز برگزار شد، با استقبال مسئولان، مقامات دولتی و مهندسین این استان روبرو شد.

به گزارش خبرنگار پیام ساختمان،عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و محمد علی افشانی شهردار تهران با حضور در دبیرستان البرز به کاندیداهای منتخب خود رای دادند.

آخوندی وزیر راه و شهرسازی که همراه جمعی از معاونین خود در این انتخابات شرکت کرد، گفت: سازمان نظام مهندسی یکی از بزرگترین سازمان های حرفه ای ایران است و با زندگی مردم به صورت مستقیم سروکار دارد؛ چه در حوزه ساخت و ساز خانه و چه دوام ساختمان های عمومی؛ لذا همه مردم با آن سروکار دارند.

وی با بیان اینکه تاثیرات این سازمان بر محیط زیست، شهرسازی، ترافیک، نقشه برداری، پایداری و مقاومت در برابر زلزله، سیل، حوادث طبیعی و... کاملا روشن است، افزود: از جهت فرهنگی هم می توان گفت تمام آنچه روی زمین ساخته می شود توسط مهندسان انجام می شود و همه به نحوی درگیر با این سازمان هستند. معماری و شهرسازی و هرآنچه به ما هویت می بخشد و هویت ما را برای نسل آینده نشان می دهد، مرتبط با این سازمان شکل می گیرد. بنابراین این سازمان یکی از مهمترین سازمان های ایران و شاید جزو تاثیرگذارترین سازمان ها برای آینده ایران باشد.

دلایل فساد مالی در سازمان نظام مهندسی ساختمان

وزیر راه و شهرسازی در خصوص دلایل گسترش فساد مالی در سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت:شهرداری ها مسئول کنترل ساختمان هستند و آنها باید مستقیما ساختمان را کنترل کنند.

آخوندی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چرا فساد مالی در سازمان نظام مهندسی زیاد شده و برای اینکه اعتماد مردم به این سازمان مثل گذشته بالا برود چه باید کرد گفت: نکته مهمی که به عنوان اشکال ریشه ای به سازمان نظام مهندسی بازمی گردد این است که این سازمان که یک سازمان حرفه ای است و باید در پی اعتلای این حرفه بوده و بتواند فناوری مهندسی را در رشته های مختلف مربوطه رشد دهد و مرتب در پی آئین نامه های نظام مهندسی باشد وارد یک عملیات پولی بین بهره بردار خدمات مهندسی و ارائه کننده خدمات مهندسی قرار گرفته بود.

*سازمان های نظام مهندسی دچار درگیری یکسری مسائل مادی هستند

وی افزود: به نظر بنده در قانون نظام مهندسی به هیچ وجه این موضوع پیش بینی نشده بود و یک اقدام بسیار نادرستی بود که سازمان های نظام مهندسی را دچار درگیری یکسری مسائل مادی کرد که الان در برخی از سازمان های نظام مهندسی مشکلاتی رخ داده و بحث ارائه خدمت در کیفیت بالا را دچار مشکل کرده است.

آخوندی خاطر نشان کرد: با بازنگری کلی و اساسی که راجع به نظام کنترل ساختمان انجام دادیم سعی کردیم که تمام درس هایی که از عمر 20 ساله قانون نظام مهندسی می گذرد این درس ها را مرور کنیم که چه نقاط قوت و چه نقاط ضعفی داشته است و نقاط ضعف را در آئین نامه جدید مرتفع کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اصل ما بر این است که ارائه کننده خدمات، مهندس است لذا در واقع خود مهندس باید در واقع در محور کار قرار گیرد.

*مهندس باید نسبت به آنچه که امضا می کند تعهد اخلاقی و حرفه ای داشته باشد

آخوندی گفت: پس مهندس باید نسبت به آنچه که امضا می کند تعهد اخلاقی و حرفه ای داشته باشد بنابراین چیزی را که نمی داند چگونه طراحی و اجرا شده است حق امضا ندارد پس مهندس باید در برابر هر چه که امضا می کند تعهد کیفی و کمی داشته باشد و هر آنچه را که در دادگاه و هر مجمع حرفه ای حاضر شود از آن دفاع کند.

* مالک باید قدرت انتخاب بهترین مهندس را داشته باشد

وی ادامه داد: مالک هم باید قدرت انتخاب بهترین مهندس را به تشخیص خود داشته باشد و بتواند مهندسی را که خود علاقمند آن است انتخاب کند.

* شهرداری ها مسئول کنترل ساختمان هستند

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نکته ای که باقی می ماند این است که شهرداری ها باید چه کنند بنابراین شهرداری ها مسئول کنترل ساختمان هستند و آنها باید مستقیما ساختمان را کنترل کنند و اگر ضعف مهندسی داشتند می توانند از خدمات مهندسان به عنوان بازرس ساختمان استفاده کنند.

وی گفت:بازرس نباید همانی باشد که توسط مالک برای نظارت انتخاب شده است بنابراین ما باید بازرسان مستقلی داشته باشیم که در اختیار شهرداری باشد و از منافع عمومی از حسن اجرای ساختمان اطمینان پیدا کنند.

* تضاد منافع موجب اشکالات زیاد در حوزه ساخت و ساز در ایران شد

به گفته وی،پس یکی از مشکلاتی که در مباحث قبلی بود که در واقع کسی که نظارت می کرد خود نیز می خواست بازرسی کند و کسی که می خواست منافع کارفرما را حفظ کند خود نیز می خواست منافع عمومی و شهرداری را حفظ کند. در واقع این تضاد منافع باعث همین اشکالات زیاد در حوزه ساخت و ساز در ایران شد.

آخوندی افزود: در آئین نامه و دستورالعمل جدید وزارت راه و شهرسازی سعی کردیم منافع متضاد را کاملا از هم جدا کنیم و مهندس یا برای کارفرما یا برای شهرداری کار می کند پس اگر برای شهرداری کار می کند برای کارفرما کار نمی کند و اگر برای کارفرما کار نمی کند برای شهرداری مستقل است بنابراین با حل این مسئله تعارض منافع امیدوار هستیم که سلامت حرفه ای و ارتقاء ساخت و ساز در ایران افزایش پیدا کنند.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که آیا سازمان نظام مهندسی در انتخابات هیأت مدیره مدارک تسلیم شده مهندسان را استعلام می کند، گفت: یکی از بحث ها این است که باید برای صدور پروانه اشتغال و بحث انتخابات در هر مرحله ای سازمان های نظام مهندسی موظف به این هستند که ابتدا از اصالت مدارک و سپس اصالت تجربه مهندسی که متقاضی پروانه اشتغال به کار است مطمئن باشند.

وی به اهمیت سازمان نظام مهندسی ساختمان در بخش مهندسی ساختمان کشور اشاره کرد و افزود: این سازمان یکی از بزرگ ترین سازمان های حرفه ای ایران است و مستقیما با زندگی مردم سروکار دارد.

وی ادامه داد: حوزه فعالیت این سازمان از ساخت و ساز خانه تا ساختمان های عمومی گسترده است. لذا همه مردم ایران با آن سروکار دارند.

آخوندی به تاثیرات عملکرد سازمان نظام مهندسی بر زندگی مردم اشاره کرد و گفت: تاثیرات این سازمان در حوزه های مختلف از جمله محیط زیست، شهرسازی ترافیک، نقشه برداری، پایداری مداوم مقابل زلزله، سیل و حوادث طبیعی و همه حوزه ها کاملا روشن است.

وی افزود: تمام آنچه که روی زمین ساخته می شود، محصول کار مهندسانی است که به نحوی درگیر با سازمان هستند. معماری، شهرسازی و آنچه که به ما هویت می دهد در این سازمان شکل می گیرد.

آخوندی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی، سازمانی بسیار مهم و تاثیرگذار است و شاید یکی از تاثیرگذارترین سازمان های ایران به شمار می آید و در آینده کشور تاثیرگذار است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به سابقه حضور خود در سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: من از ابتدا در تدوین لایحه این قانون در سال های 72 و 73 حضور داشتم و افتخار داشتم که چند دوره در هیات مدیره حضور داشته باشم. اکنون نیز به عنوان یک مهندس افتخار دارم که در این انتخابات شرکت می کنم.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 345

فهرست مطالب شماره 345

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×