menu

ثبت آگهی رایگان

آنچه در مورد کرکره برقی باید بدانیم

آنچه-در-مورد-کرکره-برقی-باید-بدانیم

کرکره برقی به سبک امروزی توسط دانشمند امریکایی (هورتن) آمریکایی که اقدام به ساخت آن با استفاده از سیستم هیدرولیک کرد به وجود آمد.

تاریخچه استفاده از کرکره برقی به دوره یونان قدیم و رشد علمی در این سرزمین باستانی بر می گردد.

بطور مثال هرون یکی از دانشمندان یونانی بود که اختراعات بسیاری داشت مثلا استفاده از نیروی بخار و تجهیزاتی برای بلند کردن وسایل سنگین و غیره.

این دانشمند متوجه شده بود که با استفاده از گرمای آتش می توان با فشار حاصل از تبخیر آب در ظرف های برنجی و پمپاژ آب به ظرفی دیگر وزنه ای را که به وسیله کابل یا طناب و قرقره به درب معبد متصل است فعال نمود ودر این خصوص تجربیات فراوانی را بدست آورد، او استفاده ازکرکره برقی را برای تمام شهر مطرح کرده بود.

در دهه 70 میلادی دانش آموزی از اوهایو در آمریکا از این تکنولوژی برای تولید کرکره برقی استفاده نمود،او توانست با آگهی در یکی از روزنامه های اوهایو و فروش چندین دستگاه کرکره برقی اولین شرکت تخصصی کرکره برقی را تاسیس کند.

یک معلول جسمی نیز در این زمان از یک مهندس مکانیک خواست تا برای حل مشکلش برای باز کردن درب منزلش یک کرکره برقی بسازد، او با استفاده از یک بازوی هیدرولیکی ساده توانست این کار را انجام دهد که این تکنیک هنوز برای کرکره برقی مورد استفاده قرار می گیرد .

شاید بتوان گفت با اینکه کرکره برقی در دنیا در حال افزایش کاربری بود در این سال ها در ایران تازه استفاده از کرکره های سنتی بورس بود و تقاضای فراوانی را در بازار داشت و بطور کلی ورود کرکره برقی به ایران با تاخیر از دنیای مدرن خارجی صورت پذیرفت .

امنیت و سرعت در کرکره برقی حرف اول را می زند . این کرکره ها از تیغه های مستحکم و مقاومی استفاده می کنند که می توان آن را در رنگ های مختلف سفارش و تولید و ساخت.

جنس تیغه های کرکره برقی به نحوی می باشد که نمی توان توسط ضربه به آن آسیبی را وارد نمود .

این تیغه ها در مقابل سرما و گرما مقاوم بوده و در فصول سرد یا گرم تغییر شکل نمی دهد .

پروفیل کرکره برقی

ساخت تیغه کرکره برقی یکی از مشاغل پر درآمد در ایران است .

یکی از عواملی که قیمت تمام شده یک کرکره برقی را تعیین می نماید جنس تیغه های کرکره برقی می باشد .

معمولا کرکره های ارزان قیمت از تیغه هایی استفاده می کنند که در ساخت آن ها از آلومینیوم ضایعاتی و دست دوم استفاده شده است . این نوع کرکره ها بعد از مدت کوتاهی از نصب صدای زیادی را تولید می کنند و در آخر هم از هم جدا می شوند .

یک تیغه کرکره برقی باید از مواد اولیه مناسب ( یعنی شمش آلومینیوم درجه یک وخالص) تهیه شده باشد همچنین علاوه بر مواد اولیه نحوه تولید یک تیغه کرکره برقی نیز بسیار مهم است تیغه های ارزان قیمت معمولان فاقد مرحله سختی کاری می باشند.

مزایای کرکره های برقی نسبت به کرکره های قدیمی :

کرکره های قدیمی به صورت کاملا یکپارچه و یکدست بوده و وزن بالایی داشتند و در هنگام بالا رفتن و پایین آمدن آلودگی صوتی بسیاری را ایجاد می نمودند که این مورد باعث اذیت همسایگان می شد و یا باتوجه به فشاری که به ستون فقرات فرد مورد استفاده وارد می آورد با گذشت زمان موجب بروز بیماری برای فرد میشد.

اگر دقت کنید متوجه می شوید که اصولا مغازه داران قدیمی ما نیز افراد مسن و پا به سن گذاشته هستند که با ورود کرکره برقی باعث سهولت استفاده آنان در شغل و کسب و کارشان شد. از لحاظ امنیت نیز کرکره های قدیمی با شکستن قفل به راحتی می توانستند آن را بالا یا پایین کشید و از لحاظ ظاهر کار نیز تعریف چندانی نداشتند.

سرعت در کرکره های برقی :

این کرکره ها تنها با فشردن یک دکمه از طریق ریموت کنترل به بالا و پایین هدایت می شود و نیازی به زور بازو ندارد . و چون موتور های استفاده شده توسط کرکره های برقی به شرط استفاده از جنس مرغوب از بهترین های موجود در بازار می باشند عمل پایین و بالا رفتن با سرعت قابل قبولی انجام می گیرد.

امنیت در کرکره های برقی :

کرکره های برقی چون از تیغه های درجه یک و عالی ساخته شده اند قابل نفوذ و دسترسی نمی باشند و در برابر ضربه و فشار توانایی مقاومت قابل قبولی را از خود دارند و تنها توسط موتور خود به بالا و پایین حرکت میکند.

ظاهر کرکره های برقی:

ظاهر کرکره های برقی بخاطر تیغه هایی که امکان رنگی بودن را دارند شکلی زیبا و دلفریبی دارند.

رنگ های مورد استفاده بر روی تیغه های رنگی ضد خش بوده و در مقابل آب نیز مقاوم می باشد شاید برای افراد مسن و یا افرادی که تابحال از نزدیک با کارکرد کرکره برقی آشنا نباشند یک سوال همواره ذهن آنها را درگیر کند که اگر برق قطع شود چگونه میتوان از کرکره برقی استفاده کرد که پاسخ اینست:

1)استفاده از اهرم دستی و با چرخاندن این اهرم میتوان کرکره برقی را به وضعیت دلخواه خود تنظیم نمود.

2)با استفاده از باطری اضطراری یا همان یوپی اس نیز میتوان از کرکره برقی استفاده نمود.

جهت خرید کرکره برقی باید به نکات زیر توجه نمایید:

1-آشنا بودن با موتور مناسب کرکره برقی مورد تاکید است.

2-دقت در انتخاب مکان مناسب موتور و صفحه پلیت ها ٬ تا علاوه بر استفاده مناسب از فضای موجود محل مناسب و کافی جهت جمع شدن تیغه ها فراهم شود .

3- اطمینان از استحکام کافی محل ریل و صفحه پلیت ها و در صورت نیاز زیرسازی دقیق جهت نصب تجهیزات و متعلقات کرکره برقی

4- استفاده از جنس و نوع مناسبی از تیغه ها بمنظور ایجاد تناسب بین ابعاد درب ٬ وزن کلی تیغه ها ٬ نیرو و توان موتور .

5- انتخاب موتور مناسب جهت کرکره برقی با توجه به میزان تردد و وزن درب.

نصب کرکره برقی

معمولا توصیه می شود جهت نصب کرکره های برقی در مکان های با تردد بسیار بالا و همچنین دربهای با ابعاد و وزن زیاد از موتورهای با کیفیت وقوی ساید استفاده شود ٬ در مواردی هم که وزن و ابعاد درب زیاد نبوده و میزان تردد در زمان بیست و چهار ساعته روزانه کم یا متوسط باشد از موتور سنترال استفاده شود که علاوه بر سهولت در نصب نیازی به تغییرات اساسی در کرکره های قدیمی ندارد.

انواع دیگری از موتورهای کرکره برقی نیز وجود دارد که بصورت استوانه ای شکل بوده و به موتورهای توبولار Tubular برندهای معروفی هستند و در توان ها و قدرتهای مختلفی در بازار به فروش می رسند و می توانند در نصب انواع پرده کرکره ٬ شاترز انواع پنجره و انواع کرکره های برقی مورد استفاده قرار گیرند.

البته نصب این موتورها نسبت به سایر انواع موتورهای کرکره برقی نیاز به تجربه ٬ دقت و دانش بیشتری خواهد داشت که البته مشتری خاص خودش را دارد و با توجه به نوع استفاده از کرکره برقی در محل مورد نظر و اهمیت نوع استفاده از آن موتور ایجاب میکند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 344

فهرست مطالب شماره 344

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×