menu

ثبت آگهی رایگان

سودآوری، اولویت چندم تولیدکننده واقعیست

سودآوری-اولویت-چندم-تولیدکننده-واقعیست

وقتی شریک ایتالیایش برای بازدید از کارخانه، به ایران آمد در نخستین دیدار، از او در مورد چگونگی تامین کالاهای موردنیاز کارخانه پرسید.

پس از اینکه متوجه شد طرف ایرانی به دلیل تحریم نزدیک به 4 هزار کد محصول را از طریق کپی کردن از محصول اصلی تولید می کند،برافروخته شد و گفت: تا امروز فکر می کردم ما ایتالیایی ها کپی کاران بزرگی هستیم و حالا می بینیم شما ایرانی ها از ما کپی کارترید!

این سرمایه گذار ایتالیایی پس از آگاهی یافتن از دانش و مهارت مهندسان ایرانی شاغل در کارخانه، در بازگشت به کشورش به همتای ایرانی خود گفت: ما افتخار می کنیم که شریکی مثل سکو ایران داریم.

احمد پور فلاح بنیان گذار و موسس کارخانه سکو در ایران که کارش را قبل از انقلاب آغاز کرده است.

وی که از دهه 50 مدیریت واحدهای صنعتی مختلفی را عهده داربوده است، از جمله مدیران کارآفرین و موفق کشور مان است که توانسته ایران را به یکی از قطب های تولید پروفیل بدون جوش در جهان تبدیل کند.

این فعال صنعتی در گفتگویی صمیمی با نشریه پیام ساختمان با بیان اینکه سکو نام شخصی است که در سال 1930 در ایتالیا اقدام به تولید پروفیل بدون استفاده از جوش کرد، گفت: کارخانه سکو ایران با سرمایه گذاری مشترک ایران و ایتالیا 45 سال پیش تاسیس شده و تحت لیسانس آن کشور، پروفیل و سازه های سبک ساختمانی تولید می کند.

وی افزود: در حال حاضر سکو ایران، 70 نوع سازه ساختمانی با متریال گالوانیزه، پی وی سی، سازه های پی وی سی، کرکره برقی، در برقی، سایبان برقی، میزو صندلی و لوازم اداری تولید می کند.

پورفلاح با اشاره به اینکه سکو در ایران با پروژه آپارتمانهای اکباتان و برج های شهرک غرب آغاز بکار و رشد کرد، اظهار داشت: پس از انقلاب و در بحبوبه جنگ به دلیل تحریم، واردات 4 هزار کد محصول شامل انواع یراق آلات و اتصالات که ازسکو ایتالیا می شد متوقف و سهمیه ارزی ما صفر شد.

وی ادامه داد: در این برهه از زمان، با همت مهندسین داخلی، دست بکار شدیم و تمام آنچه که نمی توانستیم وارد کنیم را به بهترین شکل ممکن و با استفاده یک دانش فنی بالا کپی کرده و ساختیم.

وی گفت: اینجا بود که آقای سکو موسس و بنیانگذار سکو به ایران آمد و از ما پرسید که چگونه با وجودی که از آنها یراق آلات و اتصالات نمی خریم ولی همچنان به تولید محصول نهایی ادامه می دهیم.

پورفلاح به برافروخته شدن طرف ایتالیایی اشاره کرد و افزود: وقتی به آقای سکو گفتیم که تمام 4 هزار کد محصول را کپی کردیم، برافروخته شد ولی پس از دیدن محصولات کپی شده و نیز شنیدن این پاسخ که ما در این شرایط بین دو گزینه که یا بگذاریم سکو ایران بمیرد و یا زنده بماند حتی اگر به کپی کاری و تقلب متهم شویم، راه دوم را انتخاب کردیم، به من گفت سکو به شریک ایرانی خود افتخار می کند.

وی با تاکید بر اینکه ساختن 4 هزار کد محصول موفقیتی بزرگی بود که سکو ایران از آن خود کرد، تصریح کرد: برای بزرگی این موفقیت کافی است این نمونه را بیان کنم که 6 ماه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تمام سکوهای بلغارستان، یوگسلاوی، لهستان و چکسلواکی همه ورشکست شدند ولی سکو ایران در بحبوبه جنگ اجازه نداد سختی بر ادامه حیات و بقایش غلبه کند.

وی ادامه داد: حتی در سالهای جنگ، سکو عراق که هم وزن سکو ایران بود، کاملا از بین رفت و تعطیل شد.

این مدیر کارآفرین با بیان اینکه بعد ازانقلاب کمتر پروژه ملی است که سکو حتی در آن نقشی ایفا نکرده باشد، اظهار در حال حاضر به دلیل رکود در بازار ساخت و ساز، سهم سکو از بازار ایران 5 درصد است.

وی به معضل تولیدات نامرغوب و کم کیفیت زیر پله ای هم اشاره کرد و گفت: سکو از جمله کارخانجات تولید سازه های ساختمانی و پروفیل در کشور است که هدفش بالابردن کیفیت در ساخت و ساز بوده است. ولی متاسفانه در شرایط رکود که رقابت سالم نیست، تمام تولید کنندگانی که دنبال کیفیت و نوآوری بودند و هستند، به واسطه تولیدات زیر پله ای ضرر می کنند.

وی افزود: حفظ کیفیت و پایدار نگه داشتن برند همیشه هزینه داشته و این هزینه در کنار تحمیل سایر هزینه های تولید در شرایط رکود، موجب می شود تا سهم کالای کیفی از بازارمحدود شود.

مدیر عامل سکو ایران با بیان اینکه، سعی کردیم علاوه بر تولید درمحصولات ساختمانی در مواقعی که بازار راکد است به سمت تولید ساخت پروفیل برای سایر نیازهای کشوری هم برویم، اظهار داشت:

زمانی شرکت سایپا برای تولید پروفیل دور درب پراید با شرکت کیا موتورز کره ای مشکل پیداکرد که مشکل را با ما در میان گذاشتند ما نیز هیاتی از مهندسین کارخانه سکورا جهت بازدید از خط تولید پروفیل به کره فرستادیم. با وجودی که کره ای ها آنچنان همکاری نکردند واجازه ندادند مهندسین ایرانی از نزدیک خط تولید را ببینند ولی با اینحال براساس یادداشت برداری های مهندسین سکو، توانستیم پروفیل دور درب پراید که پروفیل سختی هم بود، را بسازیم.

وی ادامه داد: پروفیل های سکو بدون جوش است در حالیکه در مورد خودرو، پروفیل درب باید حتما جوش داشته باشد، تا مقاومت بالا رود.

وی گفت: نمونه اینچنین کارهایی را سکو ایران برای کارخانه هایی نظیر هیوندایی، ایسوزو، ژیتال، جابن و...نیز طراحی و تولید کرده است.

پورفلاح در پاسخ به این پرسش که در هنگام بروز بحران و مشکلات جدی چه رویکردی را برای حل مسائل بکار می بندید، گفت: اگر هر تولید کننده و صنعتگر بپذیرد که سود آوری و کسب درآمد

در وادی تولید، در اولویت چندم است، بنابراین هرگزبه هنگام سختی و بحران، تولید را متوقف و تعطیل نمی کند. وی با تاکید بر اینکه تولید در هیچ زمانی، کار سادای نبوده است، تصریح کرد:

کسانی باید وارد تولید شوند که دگر اندیشی خاصی داشته و ضمن اینکه عاشق کار صنعتی هستند از فشار و شرایط سخت هم نترسند.

وی تاکید کرد: اشتغالزایی، ساختن و نوآوری سه مقوله ای هستند که تولید کننده از آن انگیزه و انرژی می گیرد.چرا که کار صنعتی کار دلی است و صنعتگر باید عاشق مملکتش و نگران اشتغال جامعه اش باشد .

وی همچنین به اهمیت کار تیمی دربخش تولید و صنعت اشاره کرد و گفت: در راه سخت تولید هیچ مدیری به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد و به پیش ببرد.

وی ادامه داد: در صنعت هیچ راهی جز تیمی عمل کردن برای موفقیت وجود نداشته و ندارد. .. الهام نرجه پور

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 345

فهرست مطالب شماره 345

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×