menu

ثبت آگهی رایگان

چالش های نظام مهندسی از فساد پولی نشات می گیرد

چالش-های-نظام-مهندسی-از-فساد-پولی-نشات-می-گیرد

مکانیزه کردن سیستم ارجاع کار، طراحی و راه اندازی سایت اینترنتی برای پرداخت حق الزحمه مهندسان به صورت آنلاین، ایجاد تعاملات سازنده با وزارت راه و شهرداری ها، رایزنی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و ارائه گزارش های فصلی عملکرد هیئت مدیره به اعضا از طریق سایت راهکارهایی هستند که نامزدهای هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی از گروه سازندگان فردا به آن تاکید دارند.

به گزارش خبرنگار پیام ساختمان، نامزدهای معرفی شده از گروه سازندگان فردا، بر این باورند که عمر پایین ساختمان ها، اجرا نشدن ساختمان توسط سازنده صاحب صلاحیت، زمان طولانی صدور پروانه های ساختمانی، مشکلات جدی زنجیره تأمین ساخت از تولید مصالح استاندارد تا تخریب و بازیافت، بسط نیافتن موضوع بیمه تضمین کیفیت و شناسنامه فنی ملکی و عدم استفاده از ظرفیت های تخصصی در حوزه نگهداری و تعمیرات و... از مشکلاتی است که امروز جامعه مهندسین با آن دست به گریبانند.

ایمن سازی ساخت وساز

به گزارش پیام ساختمان پیش از ظهر امروز نامزدهای گروه سازندگان فردا در نشستی خبری به ارائه دیدگاهها و راهکارهای مطلوب خود پرداختند و در این ارتباط رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران بابیان اینکه در حال حاضر بخشی از ساخت وسازهای کشور توسط سازندگان صاحب صلاحیت اجرایی نمی شود گفت: این مورد باعث شده ساختمان های اکثر شهرها کیفیت قابل قبولی را نداشته باشند؛ بنابراین هیئت مدیره هشتم باید به کیفیت ساخت وساز و حق وحقوق بهره برداران و مصرف کنندگان توجه بیشتری داشته باشد.

شهاب سعادت نژاد گفت: اجرای کامل قوانین مربوط به سازندگان دارای صلاحیت، الزام به استفاده از مصالح استاندارد در ساختمان ها و الزام به حضور سرپرست کارگاه و مسئول ایمنی مطابق مقررات ملی در جهت بالا رفتن کیفیت ساختمان ها و اشتغال زایی، شفاف سازی در سامانه های نظارت و اجرا و پیگیری مشکلات کارشناسان ناپیوسته جز فعالیت های مهم هیئت مدیره هشتم است.

وی بابیان اینکه اهداف اصلی سازمان نظام مهندسی باید در جهت ساخت وساز ایمن باشد گفت: برای ساخت وساز باکیفیت و ایمن نیازمند نظارت دقیق و استفاده از حرفه مندان هستیم.

وی ادامه داد: البته ارجاع کار صحیح و ارائه بیلان کاری باعث شفاف سازی بیشتر در بدنه نظام مهندسی می شود.

چالش های سازمان نظام مهندسی و ارتباط آن با فساد پولی

ایرج رهبر نایب رئیس کانون انبوه سازان بابیان اینکه فعالیت سازمان نظام مهندسی باید از دو بعد درونی و بیرونی تفسیر کرد گفت: در حال حاضر دو بعد ذکرشده دچار مشکلاتی شده که هیئت مدیره هشتم باید این موارد را اصلاح کنند.

وی افزود: متأسفانه هیئت مدیره قبلی درزمینهٔ ارتقای نظام مهندسی موفق نبوده و بیشتر به دنبال مسائل حاشیه ای رفته است.

رهبر با اشاره به تخلف مالی سازمان نظام مهندسی ساختمان، اظهار کرد: معتقدیم با ورود اعضای هیئت مدیره به سازمان نظام مهندسی در اولین قدم باید تعریفی داشته باشند که مسئول مالی را از مسائل هیئت مدیره ای جدا کنند.

وی بابیان این که تقسیم و ارجاع کار چالش برانگیز شده است، اظهار کرد: به اعتقاد وزیر ارجاع کار به شیوه کنونی در سازمان نظام مهندسی اشتباه است. باید مالک اجازه داشته باشد که ناظر را خود انتخاب کند.

وی با طرح این پرسش که چرا مالک نمی تواند بین مهندسان بگردد و مهندسی را باکیفیت مهندسی انتخاب کند، افزود: حدود 112 هزار مهندس در استان تهران داریم چگونه باید توزیع کاربر اساس عدالت و شایستگی انجام شود. برای سیستماتیک کردن و بدون دخالت دست توزیع کار را در دستور کارداریم.

باید پول سازمان نظام مهندسی در جهت رفاه مهندس هزینه شود

رهبر گفت: موضوع رفاه مهندسان یکی دیگر از دغدغه های ماست که خیلی به آن توجه نشده است.

وی افزود: 800 تا 1000 میلیارد تومان گردش مالی سازمان نظام مهندسی تهران است، پیشنهاد ما این است که از سود این پول در جهت رفاه یا خرید مسئولیت و ریسک هزینه شود.

عضو انجمن انبوه سازان استان تهران بابیان این که دانایی، کارایی و اخلاق مهندسی باید رویکرد تخصصی اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان باشد، اظهار کرد: یکی از عوامل تفرقه و چالش های کنونی سازمان نظام مهندسی، وجود انباشت ثروت است.

وی ادامه داد: برای کم کردن این چالش ها باید ارتباط ثروت انباشته شده را با سازمان نظام مهندسی قطع کنیم.

این نامزد هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی بابیان این که مالکان پرداخت ها را به صورت یکجا به حساب سازمان نظام مهندسی پرداخت می کنند اما در یک بازه زمانی یکی دوساله به حساب ناظر واریز می شود، افزود: متأسفانه دولت یازدهم برنامه ای برای بخش مسکن ارائه نکردند.

ساختار نظام مهندسی باید بازتعریف شود

سعید آسویار دیگر نامزد معرفی شده از گروه سازندگان فردا گفت: ایجاد سیستم مکانیزه ارجاع کار به اعضا و ارائه گزارش ارجاع کارها در فواصل زمانی مشخص از طریق انتشار در سایت مربوطه یکی از خواسته های به حق مهندسان از هیئت مدیره هشتم است.

وی افزود: در حال حاضر که زمان انتخابات است باید به دنبال تأمین بیمه مهندسان، طراحی و راه اندازی سایت اینترنتی باری دریافت تعرفه ها از مالکین و واریز لحظه ای حقوق مهندسان ناظر به حساب آن ها و ارتقای نقش بانوان با مشارکت دادن آن ها در کمیته های تخصصی باشند.

آسویار گفت: همچنین باید به بخش آموزش و صدور خدمات مهندسان نیز توجه ویژه ای شود.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان نیز بابیان این که 400 هزار نفر عضو سازمان ها ی نظام مهندسی، ثروت نهفته ای در سازمان نظام مهندسی کشور است یعنی ، گفت: ساختار نظام مهندسی باید بازتعریف شود.

وی بیان کرد: ایجاد سیستم مکانیزه سیستم ارجاع کار، طراحی و راه اندازی سایت اینترنتی برای پرداخت حق الزحمه مهندسان به صورت آنلاین، ایجاد تعاملات سازنده با وزارت راه و شهرداری ها، تعیین شاخص های ارزیابی انتخاب 10 عضو برتر در هرسال و اهدای امتیازات ویژه، ارتقای نقش بانوان، مذاکره با بانک ها برای تسهیل پرداخت تسهیلات به مهندسان، رایزنی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و ارائه گزارش های فصلی عملکرد هیئت مدیره به اعضا از طریق سایت اعضا ازجمله برنامه های انجمن انبوه سازان تهران برای اصلاح امور نظام مهندسی است.

راهکارهایی برای کاهش بحران بیکاری مهندسان

بر پایه این گزارش، قدرت الله کاظمی دیگر نامزد معرفی شده از گروه سازندگان فردا بابیان اینکه اجرای دقیق قانون می تواند بحران بیکاری مهندسان را تعدیل کند گفت: استفاده از افراد دارای صلاحیت حرفه ای در امر ساخت وساز شهری (بر طبق ماده 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بند 15-2-7 از مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و ابلاغیه دفتر سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای) می تواند در بهبود وضیعت شغلی مهندسان مؤثر واقع شود.

وی گفت: همچنین می توانیم از مهندسان ناظر در امر استفاده از مصالح استاندارد در ساخت وساز شهری کمک بگیریم. دراین بین کمک به مهندسان ناظر در جهت الزام به حضور سرپرست کارگاه و مسئول ایمنی مطابق مقررات ملی در جهت کاهش آمار حوادث کارگاهی و بالا بردن کیفیت ساختمان ها و اشتغال زایی برای مهندسان تازه ورود به این حرفه نیز می تواند راه گشای فعالیت شغلی مهندسان باشد.

وی بابیان اینکه اعضای هیئت مدیره هشتم باید در خصوص مکانیزه کردن فرآیند مالی، صدور چک، پرداخت ها و شفاف سازی مالی سازمان گام های خوبی بردارند گفت: متأسفانه عدم شفافیت در این خصوص حیثیت سازمان نظام مهندسی را زیر سؤال برده است.

وی گفت: همچنین نیاز اعضای هیئت مدیره به مباحثی به مانند راه اندازی مجدد بازرسی های سازمان بر اساس بند 5 از ماده 15 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به کمک بازرسان قدیمی و جذب بازرسان جدید، بپردازند.

وی تصریح کرد: صدور خدمات مهندسی و اجرای مبحث 22 می تواند راهگشایی معضل شغلی مهندسان در دوران رکود باشد.

سازمان نظام مهندسی باید در جهت شفاف سازی حرکت کند

حسن کاظمی نامزد دیگری از گروه سازندگان فردا با اشاره به اینکه طرحی که به نام شناسنامه فنی ملکی مدنظر سازمان نظام مهندسی بوده تمامی جوانب را در نظر گرفته است، اظهار داشت: اگر در تمامی مراحل کار به صورت گام به گام، شناسنامه فنی وجود داشته باشد و همچنین در زمان اجرای کار تمامی نقشه های ساختمان و تأسیسات مربوطه به طور حرفه ای تهیه و همگی با حضور متخصصان مربوطه تائید شود، دیگر نگرانی از کیفیت ساختمان وجود نخواهد داشت.

وی گفت: سازمان های نظامات مهندسی باید در جهت شفاف سازی فعالیت هایشان حرکت کند و در حال حاضر در نظام مهندسی تهران طرح ارجاع کار کاملا به روز است و همه اطلاعات به صورت آنلاین در اختیار مهندسان قرار دارد و با شفاف سازی می توان مانع شایعه پراکنی شد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت اجرای طرح مجریان ذیصلاح اظهار داشت: برغم اینکه به هنگام تصویب قانون نظام مهندسی طرح مجریان ذیصلاح هم دیده شده است اما متاسفانه اکنون این مورد اجرایی نمی شود و هر گونه کوتاهی به پای مهندس ناظر نوشته می شود.

ارتقای سطح عملیات ساخت وساز با شناسنامه فنی

مهدی محرمی در خصوص توجه به شناسنامه فنی در هیئت مدیره هشتم گفت: هدف از صدور شناسنامه فنی ساختمان ارتقای سطح عملیات ساخت وساز و تضمین حقوق و برآورده شدن انتظارات مشتریان در بازار مسکن است اما متأسفانه عزم جدی برای اجرای این موضوع در جامعه دیده نمی شود.

این نامزد هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی گفت: اجرای دقیق شناسنامه فنی باعث می شود دیگر شاهد غفلت در کیفیت و میزان مصالح ساختمانی نباشیم.

وی افزود: اجرای صحیح شناسنامه فنی باعث خواهد شد بهره بردار هیچ دغدغه ای در خصوص کیفیت ساخت وساز نداشته باشد.

راه اندازی شناسنامه فنی اولویت ساخت وساز کشور

برپایه این گزارش، مهدی رشید زاده ممقانی عضو سازمان نظام مهندسی و دیگر نامزد معرفی شده از گروه سازندگان فردا بابیان اینکه ساخت وساز باکیفیت نیازمند واقعی سازی حق الزحمه مهندسان است گفت: در حال حاضر همین تعرفه اندک نیز به صورت کامل و جامع به مهندسان واریز نمی شود.

وی گفت: تمامی مهندسان از هیئت مدیره هشتم انتظار دارند نگاه جامع تری به مقوله معیشت، بیمه تأمین اجتماعی و سیستم مکانیزه ارجاع کار داشته باشند.

رشید زاده همچنین گفت: علی رغم تأکیدات متعدد تاکنون اقدامات مطلوبی در خصوص شناسنامه فنی ساختمان انجام نشده است؛ بنابراین نیاز است اقدامات واقعی در خصوص شناسنامه فنی ساختمان ها اجرایی شود شناسنامه فنی ساختمان برگه ای است که مشخصات کلی یک ساختمان در آن ذکرشده است.

وی گفت: در این شناسنامه مواردی از قبیل مشخصات مهندسان طراح، ناظر و مجری، مشخصات سازه ای، اطلاعات معماری، مشخصات دیوارها و نماها، مشخصات تجهیزات و تأسیسات نصب شده در ساختمان، اطلاعات فنی تجهیزات و تأسیسات مکانیکی، اطلاعات فنی تجهیزات برق و مشخصات آسانسور در قالب جدول هایی آورده شده که هرکدام از این موارد خود به موارد جزئی تر تقسیم می شوند؛ به طوری که می توان از روی این شناسنامه درباره ی ویژگی های عمومی ساختمان اطلاعات قابل توجهی را کسب کرد.

وی تاکید کرد: خواسته مهندسان و بهره برداران از هیئت مدیره هشتم احقاق حق مهندسان و مصرف کنندگان در امر ساخت و بهره برداری است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×