menu

ثبت آگهی رایگان

معرفی نامزدهای هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان تهران

گروه مهندسی آینده

گروه-مهندسی-آینده

به آینده بیاندیشید

اهداف و برنامه‎ اجرایی

گروه مهندسی آینده با هدف اقداماتی فراگیر برای همه مهندسان فعال در عرصه ساخت و ساز در راستای احقاق حقوق اعضای حقیقی و حقوقی سازمان، اقتصاد و بهبود معیشت مهندسان و کارآفرینی گام در عرصه انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران می نهند. آینده با آسیب شناسی دوره های ششم و هفتم هیات مدیره برنامه ای دقیق منطبق بر قانون، بخشنامه ها، واقعیت ها و پرهیز از هر گونه شعارهای انتخاباتی تهیه نموده و از کاندیداهایی که به برنامه آینده پایبند باشند و تضمین نمایند که در راستای محقق شدن برنامه آینده حرکت خواهند نمود، مشروط به پاسخگویی به رای دهندگان حمایت خواهد کرد.

همراهی یاران آینده بر اساس مسئله مشترک است و نه راه حل مشترک. کسانی که با ما دغدغه مشترک دارند از همراهان ما در آینده خواهند بود.

مسائل و دغدغه ما در آینده چنین است:

به استناد قانون مهمترین وظیفه سازمان نظام مهندسی ساختمان، نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی است. از این رو کلیه مهندسان امتیازآور در اشخاص حقوقی باید دارای بیمه اشتغال در همان مشاور باشند تا صوری کاری حذف شود و ظرفیت مشاوران نباید وابسته به مهندسان پشت پروانه باشد تا مسابقه خرید پروانه بین اشخاص حقوقی حذف گردد.

در آینده اولویت با مهندسانی است که تنها از راه ارائه خدمات مهندسی روزگار می گذرانند و کلیه مهندسان شاغل در استانهای دیگر و ادارات و ارگانها و یا احتمالا در خارج از کشور در اولویت های بعدی خواهند بود.

افزایش حق الزحمه با استفاده از ظرفیت های کمیته چهار نفره مبتنی بر کاهش ظرفیت مهندسان و متعادل کردن عرضه و تقاضا.

تعامل و گفتگوی اعضای هیات مدیره بر پایه منافع جامعه مهندسی و نه بر پایه منافع گروهی که اعضاء را نمایندگی می کنند خواهد بود. از این رو در آینده نیازمند اعضائی فرهیخته که توانایی گفتگو و ایجاد راه حل برای مشکلات را دارند، هستیم.

در آینده معتقدیم همه حقیقت نزد ما نیست، از این رو نظر مخالف را در فضایی بدور از حب و بغض و پیش داوری به بحث می نشینیم و کمک می‎کنیم تا جلسات هیات مدیره کارا بوده و نتایج عینی داشته باشد.

در آینده سازمان هر هزینه ای باید مبتنی بر نتیجه ای مشخص باشد و از هر هزینه ای که منجر به نتیجه مثبت و مشخص برای اعضا نگردد جلوگیری خواهد شد.

در آینده از ایجاد شبکه های رانت که ناشی از عزل و نصب های فله ای در بخش های گوناگون سازمان هستند و در نفوذ گروهی خاص هستند جلوگیری بعمل خواهد آمد.

منشاء فساد مالی در سازمان از تجمع پول مهندسان در حسابهای بانکی سازمان است. با توجه به مجوز پرداخت از سوی مقام عالی وزارت، معتقدیم که در آینده باید پول اعضاء به خودشان و به یکباره پرداخت گردد. سازمان با چابک سازی و بازبینی در ساختار سازمانی و از محل دریافت حق عضویت اعضای حقیقی و حقوقی توان اداره خویش را دارد.

در آینده سیستم مالی پاک دست بجای افراد پاک دست در اولویت خواهد بود زیرا معتقدیم فساد از سیستم های فسادزا پدید می آید و در چنین سیستم هایی هرگز نمی توان انتظار داشت مسئولان مانند ابوذر و عمار باشند.

تهیه بودجه سازمان بدون وجود برنامه مشخص نتیجه ای جز فساد به دنبال نخواهد داشت. زمانی بودجه قابل بحث خواهد بود که برنامه ای مشخص به آن منضم باشد. در آینده بودجه و برنامه با هم و بطور همزمان به بحث گذاشته خواهد شد.

رای اعضاء هیئت مدیره در تصمیم‎گیری‎ها باید شفاف باشد تا از زد و بندها جلوگیری به عمل آید. بر این مبنا در آینده هیات مدیره‎ اختیارات خود را به هیات رییسه سازمان تفویض نمی‎کند و رای اعتماد اعضا به هیات مدیره محفوظ می ماند.

در خصوص مبحث مجری ذیصلاح معتقدیم نباید صرفا از اجبار و زور استفاده کرد، بر این اساس کارشناسان و حقوقدانان آینده طرحی نو در انداخته اند که در آن مالکین با تمایل و رضایت کامل، همکاری با مجریان ذیصلاح را تقاضا نمایند. این مسائل در آینده حل خواهد شد اگر همه عزیزان دست در دست هم به یاری سازمان بشتابند.

آینده روشن است، به آینده بیاندیشیم و سازمان خود را دریابیم.

به آینده بیاندیش

به گزارش خبرنگار پیام ساختمان عصر دیروز مهیار فرنیا عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران و نامزد انتخاباتی از گروه آینده در نشستی خبری و در پاسخ به این پرسش که آیا در تخلفات اخیر که در سازمان نظام مهندسی تهران صورت گرفته بود، کسی بازداشت شده است، گفت: تخلفات مالی ممکن است در هر سازمان و هر ارگان و وزارتخانه ای رخ می دهد، مهم این است که با آن متخلف چگونه برخورد شود.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی خود به عنوان شاکی وارد عمل شده، و در این خصوص سه نفر بازداشت شده اند، بنابراین سازمان نظام مهندسی پذیرفته که تخلفاتی صورت گرفته است، اما مهم این است که این سازمان خود به عنوان شاکی پیگیر پرونده مزبور است.

فرنیا افزود: در سازمان نظام مهندسی از سال 91 حق الزحمه تمامی مهندسان به حساب این سازمان واریز می شد و مبالغ بسیار هنگفتی در این سازمان جمع شده بود بنابراین باید سعی کنیم این مبالغ هنگفت را از طریق ایجاد یک سامانه حسابداری سالم ساماندهی کنیم.

وی گفت: سازمان نظام مهندسی تهران یک نهاد عمومی غیردولتی است که با انتخاب اعضا انتخاب می شوند و منتخبان می توانند به هیأت مدیره راه یابند.

وی با بیان اینکه در قانون نظام مهندسی اختیارات زیادی به وزارت مسکن و شهرسازی سابق و راه و شهرسازی اعطا شده و در این شکی نیست، اظهار داشت: در گذشته در قوانین اختیارات زیادی به وزارت راه و شهرسازی در بحث سازمان های نظام مهندسی ساختمان داده شده که باید اصلاح شود.

این نامزد معرفی شده از گروه آینده در پاسخ به این پرسش که در طول سالهای گذشته افراد غیرصلاحیت دار و غیر مهندس وارد عرصه ساخت وساز شده اند، و آیا مجموعه شما برای مقابله با ورود افراد غیرصلاحیت دار به عرصه ساخت وساز اقدامی انجام خواهد داد، گفت: این صنف که متشکل از مهندسانی است که معیشت خود را از ارائه خدمات می گذراند، در تلاش خواهد کرد تا از ورود افراد غیرصلاحیت دار به عرصه ساخت وساز جلوگیری کند.

وی ادامه داد: به هر حال برای افزایش ظرفیت اشتغال باید مجریان ذیصلاح وارد عرصه ساخت وساز شوند، و در این زمینه باید به این باور برسیم که از مهندسان صاحب صلاحیت استفاده شود.

وی با تأکید بر اینکه در نظام مهندسی باید هر گونه ساخت وساز توسط مهندسان انجام شود، کرد: هر قشری می تواند به عنوان سرمایه گذار وارد عرصه ساخت وساز شود، اما عملیات اجرایی، پیگیری جواز و ساخت وساز باید توسط مهندسان انجام شود.

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران تصریح کرد: ساختمان باید توسط مجری صاحب صلاحیت و زیرنظر مهندس دارای صلاحیت ساخته شود و در نهایت مجری صاحب صلاحیت شناسنامه فنی را صادر کند.

به گفته فرنیا، این که گفته می شود امضافروشی توسط مهندسان صورت می گیرد، صحت ندارد، اما مهندسی که با پروانه اشتغال خود کار نکند، مهندس صوری است.

پیش نویس مبحث ترافیک

همچنین در ادامه این نشست کامبیز رضوی یکی دیگر از نامزدهای معرفی شده از سوی گروه آینده به بیان دیدگاههای و برنامه های این گروه پرداخت و گفت: در حال حاضر 120 هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران هستند ولی متاسفانه مجامع با حدود 600 الی 700 نفر تشکیل می شود و تصمیمات درباره صنف با حضور حداقلی اعضای گرفته می شود بنابراین نظرات همه تامین نمی شود.

وی درباره بحث ترافیک اظهار داشت: یکی از موضوعات بسیار مهم که روزانه با آن سروکار داریم بحث ترافیک است اما در بین اعضای 25 نفر هیات مدیره سازمان نظام مهندسی فقط یک عضو از رشته ترافیک می تواند حضور داشته باشد. بحث الزامات ترافیکی را حتی به مرحله پیش نویس آن رساندیم اما مشکلاتی پیش روی ما قرار گرفت که نتوانستیم پیگیر اجرای آن شویم.

وی افزود: متأسفانه توجهی به ترافیک در عرصه ساخت وساز صورت نمی گیرد، اما به تازگی موفق شدیم مبحث 23 قانون نظام مهندسی را پیش برده و پیش نویس آن را تهیه کنیم.

رضوی ادامه داد: الزامات ترافیکی در ساخت وساز جزو این مبحث 23 بوده است، چرا که معتقدیم باید در ساخت وساز به بحث ترافیک توجه ویژه ای شود، پس بنابراین بر اساس این پیش نویس کدی به شهرداری برای صدور پروانه ساخت وساز ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه بر اساس این کد، شهرداری می تواند رصد کند که اگر بر اساس طراحی خطایی شد وارد شده و با آن برخورد شود، اظهار داشت: امیدواریم با تعاملی که با وزارت راه و شهرسازی خواهد شد، این پیش نویس تصویب شود.

امضا فروشی جمع شده

این عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی نیز همچنین در مورد پدیده ای به نام امضافروشی گفت: امضافروشی نداریم، چرا که قبلاً مهندسان حقیقی یک تعداد برگه هایی را گواهی امضا کرده و به دفاتر پروژه ارائه می کردند و مُهر آن مهندس پای نقشه زده می شود.

وی ادامه داد: چون مهندس با رضایت کامل مُهر را در اختیار دفاتر می گذاشت، این اقدامات صورت می گرفت، اما اگر تمام مهندسان در بخش های معماری، سازه، مکانیک و برق در یک جا باشند، امضافروشی به طور کامل جمع شده است، پس 90 درصد پدیده امضافروشی حل شده است و 10 درصد باقی مانده اگر قانون گذار به شرکت های حقوقی پر و بال بدهد آن 10 درصد هم از بین می رود.

باید مشکلات مجری ذیصلاح مرتفع شود

در ادامه این نشست شاهین جعفرنژاد عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی و دیگر نامزد معرفی شده از گروه آینده با تأکید بر اینکه ایراد کلی و شاید ساده وجود دارد که 90 درصد ساختمان ها در ایران توسط مهندسان ساخته نمی شود، گفت: اگر مشکلات مجریان ذیصلاح مرتفع شود، ساختمان را باید مهندسان بسازند، اما متأسفانه معمولاً صاحبان سرمایه پیمانکاران را به صورت امانی انتخاب و آنها اقدام به ساخت وساز می کنند

وی تأکید کرد: برای ارتقای صنعت ساخت وساز حتماً باید مجری ذیصلاح ساختمان را احداث کند.

ارائه شناسنامه فنی ساختمان، کیفیت ساخت را بالا می برد

سیدعلیرضا میرجعفری نیز از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، به عنوان نامزد دیگری از تشکل آینده اعلام کرد: متاسفانه بهره برداران ساختمان به علت نبود شناسنامه فنی ساختمان از مصالحی که در ساختمان ها استفاده شده است بی اطلاعند؛ در حالی که باید با اجرایی شدن ضرورت ارائه شناسنامه فنی ساختمان، خریداران بدانند ساختمان آنان با چه کیفیتی ساخته شده است.

وی افزود: پارسال تعرفه خدمات مهندسی افزایش یافت اما امسال هنوز ثابت مانده است و این می تواند بر کیفیت ساخت و ساز در کشور بسیار موثر باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه بهره برداران ساختمان به علت نبود شناسنامه فنی ساختمان از مصالحی که در ساختمان ها استفاده شده است بی اطلاعند؛ در حالی که باید با اجرایی شدن ضرورت ارائه شناسنامه فنی ساختمان، خریداران بدانند ساختمان آنان با چه کیفیتی ساخته شده است.

قانون نظام مهندسی پس از 20 سال باید اصلاح شود

عباس هادیان دیگر نامزد هشتمین دوره انتخابات از گروه آینده نیز گفت: قانون نظام مهندسی پس از 20 سال باید اصلاح شود تا اختیارات سازمان در فرایند ساخت و ساز کشور مشخص شود.

وی بیان داشت: در ماده 32 این قانون اصلاح قانون نظام مهندسی تکلیف شده است زیرا مقررات ملی ساختمان به مرور پس از 15 تا 20 سال و با تغییر شرایط جامعه باید اصلاح شود.

مشکلات مالی ناشی از انباشت پول است

صدیق مقدم دیگر نامزد از گروه آینده، خواستار شفافیت مسائل مالی در سازمان های نظام مهندسی شد و گفت: مشکلات و مسائل مالی در این سازمان ها ناشی از انباشت پول و تاخیر در پرداخت حق و حقوق مهندسان است.

بی تعادلی در عرضه و تقاضا

همچنین حجت عزیزی یکی دیگر از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران که در نشست معرفی برنامه های گروه آینده حضور داشت، گفت: متاسفانه فقدان تعادل عرضه و تقاضا و تحصیل جوانان در رشته های مربوط به ساخت و ساز وضعیت نامناسبی را به وجود آورده است.

وی یکی از راهکارهای ارتقای کیفیت ساخت و ساز را برگزیدن مجریان ذیصلاح دانست و گفت: در کشور بیش از 60 درصد حوادث ناشی از کار در ساختمان ها اتفاق می افتد و 20 تا 25 درصد حادثه دیدگان فوت می کنند.

وی بر استفاده از فناوری های جدید برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز تاکید کرد و افزود: عمر ساختمان ها در کشور از 30 به 40 تا 50 سال افزایش یافته است و در نتیجه، ثروت ملی و خانواده ها بیش از پیش حفظ می شود.

مهدی رشیدزاده دیگر نامزد معرفی شده از گروه آینده با بیان اینکه یک مهندس ناظر ممکن است در طول سال برای نظارت بر امور یک ساختمان 500 مترمربعی پنج میلیون تومان دریافت کند، تصریح کرد: این در حالی که یک کارگر ساده ساختمانی روزانه 70 هزار تومان دستمزد دریافت می کند.

رشیدزاده افزود: مسوولیت مهندس ناظر در بخش ساخت و ساز سال ها ادامه پیدا می کند و هرگونه مشکلاتی که در ساختمان بروز می کند درباره آن مسوول است.

در ادامه اباصلت اصغری نیز گفت: متاسفانه کیفیت ساختمان ها کاهش یافته و پارامترهایی از جمله مصالح ساختمانی استاندارد، نیروی آموزش دیده و سازنده های ذی صلاح که کیفیت ساختمان را تضمین می کنند رعایت نمی شود.

تشکیل کمیته بانوان

در پایان این نشست، جمالی تنها نامزد زن معرفی شده ازگروه آینده نیز با اظهار امیدواری نسبت به فراهم شدن هرچه بهتر و موثرتر مهندسان و صاحب نظران زن درنظام مهندسی گفت: گروه آینده به منظور بهبود شرایط کاری بانوان مهندس در سازمان نظام مهندسی کمیته بانوان را تشکیل داده که در صورت راهیابی نامزدهای گروه آینده به هشتمین هیات مدیره سازمان نظام مهندسی، برنامه های متنوعی را به مرحله اجرا خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: کمیته بانوان علاوه بر فراهم کردن زمینه رشد و ارتقای فکری مهندسان زن با ارائه برنامه های کارشناسی شده به حمایت ازبانوان مهندس در سازمان نظام مهندسی می پردازد که به موجب آن شرایط کاری و مالی این قشر از جامعه مهندسین بهبود یابد.

گفتنی است گروه آینده گروهی متشکل از مهندسان و اساتید دانشگاهی است که با ارائه یک فهرست 20 نفره از نامزدهای معرفی شده این گروه درهشتمین انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی مشارکت دارند.

بر پایه این گزارش احقاق حقوق اعضای حقیقی و حقوقی سازمان و مردم، بهبود معیشت مهندسان و کارآفرینی، آسیب شناسی برنامه ای منسجم، و منطبق بر واقعیت ها، نظارت بر حسن خدمات نظام مهندسی، تامین بیمه اشتغال مهندسی، پایان عزل و نصب های فله ای، بازبینی و اصلاح ساختار برای چابک سازی فرآیندها و جمع کردن بساط امضافروشی از برنامه های اعلام شده این گروه می باشد.

هشتمین دوره انتخابات اعضای هیات مدیره نظام مهندسی کشور از پنجم تا سیزدهم مهرماه در همه استان های کشور برگزار می شود. که در تاریخ دوازدهم مهرماه نیز 178 نفر از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، 25 نفر عضو هیات مدیره را در دوره هشتم انتخاب می کنند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×