menu

ثبت آگهی رایگان

هدف تابش، فعال کردن بخش خاموش جامعه مهندسی است

هدف-تابش-فعال-کردن-بخش-خاموش-جامعه-مهندسی-است

نامزدهای معرفی شده از فهرست تشکل تابش با بیان اینکه هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی استان تهران از حساسیت ویژه ای برخورداراست، خواستار حضور حداکثری جامعه مهندسین در انتخابات این دوره شدند.

به گزارش خبرنگار پیام ساختمان، در هفته نخست مهرماه سال جاری میزگردی در محل نشریه پیام ساختمان برگزار شد که در آن به بررسی اهداف و برنامه های نامزدهای هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی استان تهران از فهرست تشکل تابش پرداخته شد. در این میزگرد که امیر علی فهیمی، شمس نوبخت ،عباس اکبرپور، محمد رضا عطرچیان ونیز ایرج رهبر به عنوان نامزدهای معرفی شده از فهرست تشکل تابش حضور داشتند که ضمن پراهمیت دانستن هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان به تشریح دیدگاهها و برنامه های خود برای این دوره پرداختند که در قالب گزارش زیر از نظرمی گذرد.

تابش، اتاق فکر نظام مهندسی ساختمان است

مدیر عامل گروه تابش با بیان اینکه هدف این گروه تنها شرکت در انتخابات نیست، گفت: این تشکل یک بازوی اجرایی و به طور خاص یک اتاق فکر برای هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان است.

امیر علی فهیمی با اشاره به اینکه بیشتر اعضای تشکل تابش دانشگاهیان و اعضای هیات علمی دانشگاههایی چون امیرکبیر، شریف و پلی تکنیک است، اظهار داشت: هدف ما صرفا شرکت درانتخابات نظام مهندسی نیست بلکه ما خود را یک بازوی اجرایی وبه طور خاص اتاق فکر برای هیات مدیره نظام مهندسی می دانیم.

وی افزود: در این خصوص تابش اساسنامه ،مرامنامه و اهداف و خط مشی خاص خود را دارد که از جمله اهداف این گروه ارتقای آموزش مهندسان محترم و افزایش صدور خدمات فنی مهندسی و... است.

برخی برای پیروزی دست به هرکاری می زدند

فهیمی با بیان اینکه در هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی از تشکل تابش رو نمایی شد، و یک فهرست 25 نفره از نامزدهای مورد تایید این تشکل ارائه شد که 12 نفر آنها موفق به راهیابی به هیات مدیره شدند، تصریح کرد: انتقادی به هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی دارم و آن این است که برخی افراد برای پیروزی در انتخابات به هرکاری دست می زدند و قولها و وعده هایی به دیگران می دادند که امکان اجرایی کردن آن میسر نبود.

وی ادامه داد: گروه تابش به هیچ وجه واد چنین فضاهایی نشد و در تمام شرایط سعی کرد که تنها وارد مباحث اخلاقی و فنی حوزه نظام مهندسی شده و از آن منظر به ارائه برنامه های خود بپردازد.

چند دستگی در هیات مدیره قبلی، مشکلی که نباید تکرار شود!

وی با انتقاد نسبت به وجود چند دستگی در هیات مدیره هفتمین دوره نظام مهندسی استان تهران گفت: در دوره قبل سه طیف به هیات مدیره نظام مهندسی وارد شدند که عبارت بودند از سیاسیون، افراد صنفی و اشخاص مستقل که دسته سوم با وجود اینکه اهداف متعالی و کارشناسی شده ای داشتند ولی به دلیل در اقلیت بودن، نتوانستند کاری از پیش ببرند.

وی تاکید کرد: از این رو باید در این دوره بیشتر دقت کرد، تا چند دستگی در هیات مدیره به کمترین میزان برسد تا از طریق یکپارچگی بتوان اهداف مشخصی را برای اعتلای سازمان نظام مهندسی، پیاده و اجرایی کرد.

قوی ترین هیات مدیره، نتیجه مشارکت حداکثری

مدیر عامل گروه تابش در خصوص گروههایی که برای ورود به هیات مدیره هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی فعالیت می کنند، اظهار داشت: در تمام انتخابات یک سری طیف هایی وجود دارد که چنانچه مشارکت حداقلی صورت گیرد عمدتا افراد و گروههایی به پیروزی می رسند که ممکن است از کمترین میزان محبوبیت برخوردار باشند. این در حالی است که محبوب ترین و قوی ترین نتایج انتخابات متعلق به زمانی که میزان مشارکت در بالاترین سطح قرار گیرد.

وی تاکید کرد : گروه تابش سعی دارد با هدف قرار دادن نظر و توجه بخش خاموش جامعه مهندسی که اتفاقا بخش بزرگی را نیز شامل می شود، میزان حضور مهندسین در انتخابات را به حداکثر برساند.

به دنبال اجرای دقیق قانون در نظام مهندسی هستم

نامزد هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان گفت: هدف من در صورت راهیابی به هشتمین دوره هیات مدیره، اجرای دقیق و کامل قانون در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران است.

شمس نوبخت عضو هیات علمی دانشگاه که سه دوره در نظام مهندسی عضو هیات مدیره بوده است، با بیان اینکه مهمترین هدفش از نامزدی در انتخابات هشتم نظام مهندسی خدمت به مردم و جامعه مهندسان است، اظهار داشت: بنا دارم در قالب اهداف تعیین شده گروه تابش، نظام مهندسی را قانون مدارتر از قبل کرده و همچنین زمینه ارتقای سطح کیفی دانش مهندسین و آگاهی آنها را در دوره هشتم فراهم کنم.

ورود افراد یکدست، زمینه برخورد های سلیقه را کم می کند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می شود در دوره هشتم اعمال سیاست های سلیقه ای را در سازمان کمرنگ کرد، یا خیر،تصریح کرد: در صورتی که در این دوره افراد یکدست و متخصص به هیات مدیره راه یابند، این امکان فراهم می شود که اعمال سیاست های سلیقه ای را به کمترین میزان رساند.

وی ادامه داد: متاسفانه در دو دوره قبل چهار قشر در هیات مدیره نظام مهندسی وجود داشت که هر کدام نظام مهندسی را به سمت اهداف خود می کشید.

وی با بیان اینکه دسته اول سیاسیون بودند که دلشان می خواست نظام مهندسی ساختمان را سیاسی کنند، اظهار داشت: دسته دوم افراد وابسته به وزارت راه و شهر سازی بودند که آنها به دنبال پیاده سازی اهداف وزارتخانه بودند.

وی ادامه داد: قشرسوم افراد صنفی بودند که به دنبال تامین منافع صنف و هم پیمانانان خود بودند. نهایتا دسته چهارم مهندسین مستقل بودند که صرفا برای خدمت به جامعه مهندسی وارد هیات مدیره شده بودند.

عملکرد ضعیف، نتیجه انتفاع از یک تشکل سازمانی

این نامزد هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی با تاکید بر اینکه ورود مسائل مالی به هیات مدیره و متنفع شدن از امکانات مالی موجب شد تا هیات مدیره دوره ششم و هفتم عملکردی ضعیف داشته باشند، گفت: در دوره اول تا پنجم هیچ مشکلی به لحاظ انتفاع از منابع مالی در هیات مدیره وجود نداشت چرا که در این دوره ها اعضای هیات مدیره به دنبال منافع شخصی خودشان نبودند ولی متاسفانه در دوره ششم و هفتم این مهم مورد بی توجهی قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه باید افراد یکدست به هیات مدیره دوره هشتم راه یابند، تصریح کرد: توصیه می کنم، مهندسین محترم به افرادی رای بدهند که در مورد آنها تحقیق و مطالعه کافی کرده و به خوبی ازتوانایی ها و برنامه های آنان مطلع هستند.

عدم توزیع منابع مالی، منجر به فساد در سازمان نظام مهندسی شد

یک نامزد هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی با اشاره به ورود منابع مالی زیاد به سازمان نظام مهندسی در دوره ششم و هفتم گفت: در این دوران منابع مالی زیادی به سازمان آمد که عمدتا از ناحیه نظارت بود و می بایست اصل و سود این منابع بین مهندسین تقسیم می شد که چون توزیع نشد تبدیل به عامل فساد در سازمان شد

عباس اکبرپورفارغ التحصیل دانشگاه جرج واشنگتن و 27 سال است که عضو هیات علمی دانشگاههای مختلف کشور است، وی در خصوص وجود مسائل حاشیه ای در هیات مدیره دوره ششم و هفتم گفت: در دوره های اول تا پنجم کسانی که به عنوان هیات مدیره انتخاب شدند، افرادی بودند که هدفشون لزوما کسب منافع مالی از حضوردر هیات مدیره نبود.جو روانی و فکری حاکم بر هیات مدیره دوره های اول تا پنجم به گونه ای بود که حق الجلسه های بسیار محدود افراد پس از تجمیع در قالب یک چک به آبدارچی سازمان داده می شد.

وی که در دوره های سوم چهارم و پنجم عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی بوده، افزود: قانونی که در مورد ارجاع کار در دوره پنجم تدوین شد، در دوره ششم عملی شد ومتاسفانه به بیراه رفت.

تعیین تعرفه های جدید خدمات مهندسی

اکبرپوربا تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی در باب نهادینه کردن حقوق اجتماعی و حرفه ای مهندسین توسط سازمان نظام مهندسی دوره هشتم، اظهار داشت: به نظر من ارتقای وضعیت مهندسین هم از نظر علمی، اجتماعی وهم حرفه ای ونیز نهادینه کردن آن به طرق مختلف از جمله فرهنگ سازی باید از اهداف سازمان نظام مهندسی در دوره هشتم باشد. در این رابطه باید به مواردی از جمله تعیین تعرفه های جدید خدمات مهندسی توجه جدی شود.

وی ادامه داد: چنانچه تعرفه های خدمات مهندسی در طی 20 سال گذشته مورد بررسی قرارگیرد، نرخ آنها بسیار کمتر از نرخ تورم افزایش داشته و حتی در بسیاری از سالها هیچ افزایشی هم نداشته است. از این رو حاصل درآمد مهندسین از ارائه خدمات بسیار اندک است و بسیاری از آنها به همین دلیل، ناگزیر بودند به مهندسی به عنوان شغل دوم و سوم خود نگاه کنند. که متاسفانه چنین شرایطی موجب بروز برخی از مشکلات و فساد در جامعه مهندسین شده است.

واگذاری ارجاع کار به هیات مدیره، درست نیست

این فعال جامعه مهندسین کشور، با اشاره به بحث نظارت و ارجاع کار گفت: من با نفس عمل ارجاع کار به مهندسین مخالف نیستم ولی فکر میکنم سازماندهی کردن دریک فرایندی که بتوان عدالت را برقرار کرد که به موجب آن، مجموعه مهندسین منتفع شوند کار خوبی است، ولی اینکه این را به دست اعضای هیات مدیره بسپارند که لزوما اهدافشون یکی نیست، منجربه فساد می شود.

وی پیشنهادکرد: بهتر است ارجاع کار به مجموعه ای در کنار سازمان نظامی واگذار شود که اعضای آن توسط جامعه مهندسین انتخاب شده و سازمان نظام مهندسی بر عملکرد آن نظارت مستمر داشته باشد

وی افزود: نقش سازمان نظام مهندسی بر این مجموعه باید نظارت عالیه باشد نه اینکه خودش درگیر باشد.

به گفته اکبرپور بخش هایی مثل کنترل نقشه ها و... را نیز نباید خود سازمان نظام مهندسی مستقیما درگیرش شود چرا که بار حقوقی دارد. این موارد نیز باید به مجموعه هایی واگذار شود و سازمان بر عملکرد آنها نظارت دقیق و مستمر داشته باشد.

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی باید در جهت ارتقای حقوق مهندسین وسپردن کار به انجمن و تشکلها ساماندهی داشته باشد.

احساس تعلق خاطر برای مهندسین ایجاد کنید

به گفته این فعال علمی و مهندسی کشور اگر مجموعه ای باشد که مهندسین، سهامدار آن باشند و یک حداکثر سهم و حداقل سهمی مشخص شود و فرایند ارجاع کار به توسط آن صورت گیرد و نهایتا منافع سالیانه آن هم به سهامداران دارای پروانه اشتغال داده شود. آنوقت است که جامعه مهندسین نسبت به سازمان احساس تعلق خاطر کرده ودر انتخابات مشارکت فعالانه خواهند داشت.

بیمه ساختمان

نامزد هشتمین دوره انتخابات نظام مهندسی استان تهران از دیگر کارهای بر زمین مانده که باید در دوره هشتم به آن پرداخته شود به مسئله بیمه ساختمان اشاره کرد و گفت: عمر متوسط ساختمان در کشورهای پیشرفته در حدود 60 تا 70 سال و در کشور ما متوسط 12 تا 15 سال است.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته به ساختمان به عنوان سرمایه ملی نگاه میشود و این نگرش موجب می شود که پس از ساخت سازه، بحث نگهداری از سازه نیز مطرح شود.

به گفته اکبرپور بحث نگهداری از سازه برای مدت چند دهه موجب می شود تا نظارت و بازرسی آن برای مدت مدیدی ادامه یابد و در این فرایند شرکت های بیمه وارد عمل شده و کاملا درگیر میشوند.

وی افزود: این مهم در واقع زمینه اشتغالزایی مهندسین حتی پس از پایان ساخت و ساز را با اجرای فرایند نگهداری فراهم می کند و از سوی دیگر مانع از هدررفت منابع مالی به سبب ساخت بناهای بی کیفیت و غیر استاندارد می شود.

جای بانک مهندس و ساختمان خالی است

این چهره دانشگاهی در پاسخ به این پرسش که گروه تابش برای فعال کردن پروژه های عمرانی بر زمین مانده کشور، چه راهکار و پیشنهادی دارد، تصریح کرد: من احساس میکنم جای بانک مهندسین خالی است چرا که با توجه به حجم بالایی از پول که در صندوق نظام مهندسی است، چنانچه بانکی تاسیس شود که مهندسین ساختمان سهامدار آن باشند و هیات مدیره آن هم مهندسین ساختمان باشند این بانک میتواند یکی از بزرگترین بانک های خصوصی کشور شود که کارش اعطای وام برای احداث و بازسازی ساخت و سازهای شهری به مهندسین باشد.

وی همچنین توجه جدی به مسئله بیمه ویژه مهندسین را یکی دیگر از برنامه های گروه تابش بیان کرد و گفت: از آنجایی که بیمه های فعلی، معضلات ساخت و ساز را متوجه نیستند و از ریز کاریهای مسئله آگاهی ندارند از این رو راه اندازی بیمه خاص مهندسین، می تواند باری از دوش جامعه مهندسین بردارد.

آموزش حلقه مفقوده در سازمان نظام مهندسی استان تهران

یک نامزد انتخابات دوره هشتم نظام مهندسی با تاکید بر نقش آموزش جهت ارتقای حقوق جامعه مهندسین گفت: عدم آگاهی مهندسین محترم کشور نسبت به حقوق خود، نقطه ضعف و پاشنه آشیل این قشر تحصیلکرده و زحمتکش است.

محمد رضا عطرچیان که دکترای خود را از دانشکده پاریس اخذ کره در حال حاضر مدیر گروه دانشجویان پی اچ دی ژئو تکنیک دانشگاه آزاد اسلامی است، بر این باور است که آموزش رکن اصلی در هر سازمانی است و اگر آموزشها درست باشد آحاد افراد به حقوق خود آشنا خواهند شد چرا که می دانند از حاکمیت چه باید بخواهند و در مقابل آنها چه وظیفه ای دارد.

وی افزود: در دوره پنجم که عضو هیات مدیره نظام مهندسی و دبیر کمیته آموزش بودم متوجه شدم بیشتر مهندسین محترم، اطلاعات ناچیزی از مسائل حقوقی کار خود دارند که در نتیجه این نقطه ضعف موجب شده تا در صورت بروز مشکل و مسئله در کار،بیشترین خسارت را بینند.

وی با اشاره به اینکه کم آگاهی و ناآگاهی از مسائل حقوقی مرتبط با کار مهندسی، در واقع پاشنه آشیل مهندسین کشور است، اظهار داشت: به صورت نمونه وقتی به مهندسینی که در کار به مشکل حقوقی برخوردند، گفته می شود واژه تامین دلیل و یا ماده ده قانون مدنی چیست، نمی دانند.

نبود توزیع عادلانه کار و درآمد برای مهندسان

وی همچنین به نداشتن درآمد مکفی برای اکثریت مهندسین ساختمان کشوراشاره کرد و گفت: متاسفانه هیچ درآمدی برای بیشتر مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی وجود ندارد در حالی که ساختمان یک تولید درآمد زا است.

وی افزود: اینکه امروز بر اساس آمارها درمی یابیم که از جمعیت 120 هزار نفری مهندسین عضو سازمان، تنها 36 هزار نفر حق عضویت می پردازند، به خاطر این است که توزیع عادلانه سود و درآمد حاصل از ساخت و سازبرای این اعضا وجود ندارد.

وی به اعمال پوشش بیمه ای برای جامعه مهندسین استان تهران به عنوان یکی از دغدغه های خود در صورت راهیابی به هیات مدیره دوره هشتم اشاره کرد و گفت: با توجه به منابع مالی گسترده در سازمان نظام مهندسی استان تهران کی شود با ارقام پایین تمام مهندسان عضو را بیمه کرد.

بیمه ساختمان از دهسال پیش تا دهسال بعد

عطرچیان به تجربه سازمان نظام مهندسی سیستان و بلوچستان در بیمه کردن اعضای خود با رقم 40 هزار تومان اشاره کرد و اظهار داشت: من به دنبال این هستم که علاوه بر بیمه اعضای 120 هزار نفری مهندسین سازمان نظام مهندسی استان تهران، رایزنی با شرکت های بیمه داشته باشم که براساس آن این شرکت ها اقدام به بیمه تمامی سازه های مهندس مربوطه از ده سال پیش تا ده سال بعد کنند.

وی ادامه داد: با اجرای چنین برنامه ای وقتی بیمه وجود داشته باشد به عنوان پشتیبان مهندسین در تمامی ساخت و سازها شده و در نتیجه اطمینان بیشتری هم برای مهندس و هم برای مالک آینده بنا به وجود خواهد آمد

این چهره دانشگاهی با بیان اینکه اهداف وی در صورت راهیابی به هیات مدیره دوره هشتم به طور کلی توزیع عادلانه کارو بحث ایجاد و گسترش پوشش های بیمه ای است، تصریح کرد: من اعتقاد دارم کار نظارت باید کما کان از طریق سازمان ارجاع شود و مالک ناظر را انتخاب نکند چرا که در این زمینه فساد به وجود می آید که منجر به خطرافتادن ایمنی و سلامت ساخت و ساز می شود.

وی تاکید کرد: مطابق قانون هر ساختمانی که ساخته می شود باید یک مهندس مجری داشته باشد در حال حاضر با توجه به اینکه از تمام اقشار جامعه مثل کاسب، وکیل ،پزشک و... به عنوان سرمایه دار در بخش ساخت و ساز وارد می شوند، بنابراین باید برای سلامت کار، حتما از وجود یک مهندس مجری در ساختمان بهره برد که این مهم علاوه بر افزایش ضریب اطمینان ساخت و ساز، موجب اجرای قانون و نیز اشتغالزایی برای بخش وسیعی از جامعه مهندسین کشور می شود.

ارائه کارت عضویت تنها شرط برای شرکت در انتخابات

وی همچنین توصیه کرد برای بالابردن میزان مشارکت مهندسان در انتخابات شرایطی فراهم شود که حتی اعضایی که حق عضویت خود را پرداخت نمی کنند، نیز بتوانند با ارائه کارت عضویت، امکان رای دادن داشته باشند.

وی همچنین بر برگزاری دوره های آموزشی برای مهندسین در دوره هشتم تاکید کرد و گفت: بخش آموزش سازمان نظام مهندسی باید تقویت شود. و در این زمینه باید دوره های آموزشی باکیفیت و متناسب با شان مهندس، از بودجه و منابع مالی موجود در سازمان بهره گرفته شود. تهیه و تنظیم : الهام نرجه پور

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 344

فهرست مطالب شماره 344

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×