menu

ثبت آگهی رایگان

بی ثباتی نرخ ارز، آفتی برای تولید است

بی-ثباتی-نرخ-ارز-آفتی-برای-تولید-است

درحالی که شاهد افسارگسیختگی بیش از پیش نرخ دلار هستیم، وضعیت تولید ملی هر روز پیچیده تر می شود البته برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که این نابسامانی بازار موجب می شود تا طومار تولیدات نامرغوب و نیز کارگاههای زیر پله ای درهم پیچیده شده و تنها تولیدات و برندهایی بتوانند سرپا بمانند حائز بیشترین امتیاز و ضریب ماندگاری در نظر مصرف کننده هستند. مع هذا نوسان نرخ ارز این روزها شرایط سختی را برای همه تولید کنندگان به ویژه آن دسته که سعی می کنند برای یکسال بعدشان هم برنامه ریزی کنند، به وجود آورده است.

در این ارتباط مهندس مرجانی دبیر انجمن تولیدکنندگان شیرآلات بهداشتی ایران از این بی ثباتی نرخ ارز به عنوان آفت تولید یاد می¬کند و معتقد است ثبات نرخ ارز در بازار حتی باقیمت 50 هزار تومان خیلی بهتر از نوسانات شدید نرخ ارز و سردرگمی صنعتگران است.

وی می افزاید: بی ثباتی پایه نرخ ارز در حال حاضر برای تولیدکنندگان آفتی است که ظرفیت تولید کارخانه ها را کاهش داده و کمر تولیدکنندگان را خم کرده است.

مهندس محمد حسن مرجانی درگفتگو با خبرنگار پیام ساختمان با بیان اینکه بیش از سه دهه سابقه مسئولیت تولید در کارخانه شیرآلات راسان را در فراز و نشیب های اقتصادی ایران به دوش دارد، اظهار داشت: این نوسانات باعث امتناع از فروش بسیاری از فروشندگان می¬شود که با این روند سیر صعودی نرخ ارز طبیعی به نظر می رسد و همین امر موجب عدم دسترسی تولیدگنندکان به مواد اولیه می¬شود.

وی افزود: بی شک با این روند در نیمه دوم سال 97 بسیاری از خطوط تولیدتعطیل می¬شود و بر تعداد افراد بیکار افزوده می شود.

سردرگمی تولیدکنندگان در سایت نیما برای تهیه ارز

مهندس مرجانی با اشاره به گذشت 3 ماه از درخواست ثبت نام در سایت نیما گفت: نه تنها تا به امروز موفق به خرید ارز از سایت نیما نشدیم بلکه ناامید شدیم که برای نمونه دو روز قبل که برای خرید یوآن از بانک برای خرید مواد اولیه از چین خواستیم اقدام کنیم در استعلام قیمت هر یو آن 1064 تومان در سامانه نیما ثبت شده. اما یکی از بانک ها می گوید یو آن چین را 1450 به ما واگذار می¬کند. در چنین شرایطی می شود به تولید ادامه داد ؟

وی تصریح کرد:ما برای تولید، به مواد اولیه ای نیاز داریم که در ایران تولید نمی شود. بنابراین برای تولیدات خود نیاز به واردات داریم . اما حتی اگر با دلار آزاد مواد اولیه را هم وارد کنیم به ما اجازه ترخیص کالا را نمی دهند. این ها همگی باهم ما را به بن بست رسانده¬اند . اگر در کشوری صادرات و واردات انجام نشود بیگانه با چکمه وارد می شود پس نمی توان به راحتی چشم را بروی این بحران¬های اقتصادی بست.

وی خاطرنشان کرد: کارخانه راسان با 5 هزار پرسنل که به صورت مستقیم و غیرمستقیم از این طریق امرارمعاش می کنند، با این رویکرد که باید مقاومت کرد تا در شرایط بحرانی اقتصاد امروز کشور حتی با ضرر هم سرپا بمانیم.

وی افزود: اما انتظار داریم تا متولیان امر اقتصادی و صنعتی کشور از تولیدکنندگان حمایت کنند و راهکاری برای نوسانات پی در پی نرخ ارز بکار بندند.

وی توضیح داد: شیرآلات راسان مشکل صادرات ندارد آنچه امروز ما را به چالش کشیده مسئله واردات است . برای نمونه در چند روز گذشته مواد اولیه 30 درصد گران شده است.

این تولیدکننده یادآور شد که بعضاً خیلی از تولیدکنندگان به خصوص در شرایط رکود مجبورند برای خرید مواد اولیه مورد نیاز خود از اعتبارشان مایه گذاشته و برای فروش کالایشان به صورت چکی کار کنند. غافل از آنکه چک های 3 تا 4 ماهه نه تنها سود کالاها در آن گم می شود بلکه با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم که ضرر می دهیم.

وی ادامه داد: اینجاست که تولیدکننده به بن بست می رسد و درمی یابد چنانچه تولید را متوقف کند حداقل قبل از ورشکستگی آبروی خود را می خرد.

ضرورت شناسنامه دار کردن محصولات برای استاندارد در تولید

مقوله نظارت ازجمله دغدغه¬های مهندس مرجانی است. ایشان از ایجاد یک نبرد ناعادلانه میان تولیدکننده واقعی و فروشندگان زیر پله¬ای که توسط سازمان استاندارد ایجادشده است انتقاد کردند. وی بر این باور است که تولید شیرآلات بهداشتی با تولید دارو تفاوتی ندارد چراکه استفاده از شیرآلات غیر استاندارد سلامت شهروندان را تهدید می کند چرا که در شیرآلات غیر استاندارد همراه با جریان آب وانتقال آن به مصرف کننده سرب و قلع نیز به وارد آب میشود که این مسئله موجب گرفتگی عروق در افراد و همچنین صدمه به محیط زیست می شود.

شیرآلات بهداشتی راسان واحد برتر نمونه استاندارد سال 97 شد

شیرآلات بهداشتی راسان افتخار آن را دارد که واحد برتر نمونه استاندارد سال 97 شناخته شود. که البته کسب این افتخار مایه دسترنج 3 دهه فعالیت تمامی مهندسین و نیروهای پرسنل کارخانه راسان از واحد تحقیق و توسعه خط تولید ، آزمایشگاهی ،بازرگانی ، فروش و مدیریت هست که با زحمت فراوان به دست آمده است.

رتبه بندی تولید معیاری برای سنجش تولید کنندگان

این کارآفرین صنعت معتقد است کنترل هایی که توسط سازمان استاندارد برای بازار تولیدکنندگان در نظر گرفته شده است از یک سوء مدیریت برخوردار است چراکه نتوانسته است مانع از رشد قارچ گونه تولیدکنندگان زیر پله ای شیرآلات شوند. حقی که به موجب رعایت نکردن آن حقوق تولیدکننده و مصرف کننده تضییع می شود.

وی گفت: پروسه تولید شیرآلات بهداشتی باید بهداشتی باشد. به این صورت که هر کارخانه تولیدی باید واحد تصفیه آبکاری داشته تا بتواند آبکاری را تصفیه کند. اما شاهدیم که آبکاری خیلی از تولیدات شیرآلات زیر پله ای در به جای کارخانه بعضا در محیط های خانگی که تولید در آن انجام می شود، صورت می گیرد.

این فعال صنعتی کشوربا بیان اینکه بارها گفته ام که تولید شیرآلات با سرب بالا در کشور ما اسلحه ای روی شقیقه مردم است که ماشه اش را زمان می چکاند.

وی افزود: برای پیشگیری از سوء مدیرت در کنترل کیفی سازمان استاندارد راه حلی را پیشنهاد می دهم که به موجب آن اعلام می دارم انجمن شیرآلات بهداشتی با تجهیزات آزمایشگاهی پتانسیل آن را دارد تا در مسیر کنترل کیفی تولیدهای شیرآلات بهداشتی به منظور کنترل کیفی با سازمان یاد شده همکاری کند.

تأثیر حامل های انرژی بر تولید

وی در ادامه به بیان چالش های پیش روی یک تولیدکننده در بخش گرانی حامل¬های انرژی اشاره داشت ، و در این باره گفت: شرایط بحران اقتصادی موجب شده تا بسیاری از کارخانه ها با دارا بودن چند خط تولید تنها با یک خط کار می کنند.

وی افزود: در کارخانه راسان برای تولید برق مجبور شدیم یک موتوربرق به قیمت روزانه یک میلیون تومان و با مصرف روزانه یک میلیون تومان گازوئیل جهت تأمین برق کارخانه هزینه کنیم.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 343

فهرست مطالب شماره 343

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×