menu

ثبت آگهی رایگان

کشف اختلاس 7.5 میلیارد تومانی در سازمان مهندسی تهران

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران درخصوص آئین نامه کنترل ساختمان ، گفت: تا چند روز آینده بخشنامه وزیر راه و شهرسازی در مورد ارجاع کار از سوی سازمان لغو خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پیام ساختمان، احمد خرم در نشستی خبری با بیان اینکه آئین نامه کنترل و بازرسی ساختمان به هیچ عنوان نظرات صنف و بخش خصوصی را در خود ندیده است، گفت: وقتی اقدامی بدون مطالعه بخواهد انجام شود، آن برنامه به نتیجه نخواهد رسید، بنابراین آئین نامه کنترل و بازرسی ساختمان به دلیل اینکه بدون مطالعه بوده و نظرات صنف و بخش خصوصی را در خود ندیده است، حدود سه سال است متوقف است.

وی افزود: در آئین نامه کنترل و بازرسی ساختمان تهیه شناسنامه فنی ملکی ساختمان ها بر عهده سازمان نظام مهندسی است، بنابراین در آئین نامه کنترل و بازرسی ساختمان این مسوولیت به شهرداری سپرده شده است، اما وقتی با شهردار مذاکره شد، آنها اعلام کردند، مهمترین رکن این اقدام نیروی انسانی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران ادامه داد: بنابراین شهرداری اعلام می کند، ما زیر بار برنامه بازرسی ساختمان نمی رویم پس تلقی بنده این است که تصمیماتی که گرفته شده، یک مطالعه اصولی نشده است. خرم با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی در طرح جامع مسکن نیز همین رویه را ادامه داده و بدون مطالعه طرح جامع مسکن را به تصویب رسانده است، تاکید کرد: در مذاکره ای که به صورت شفاهی با معاونت حقوقی ریاست جمهوری داشتم، آنها اعلام کرده اند که ارجاع کار بر عهده سازمان نظام مهندسی است. بنابراین این موضوع به صورت رسمی در هفته های آینده اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: بخشنامه آخوندی در مورد ارجاع کار مهندسان به زودی کان لم یکن خواهد شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه در هیأت مدیره دو دوره قبل یک تخلف 40 میلیارد تومانی صورت گرفت و در دوره جدید نیز شنیده ها حاکی از یک اختلاس 7 و نیم میلیارد تومانی است. اظهار داشت: در دوره قبل تخلفی به این شکل رسیده بود که 40 میلیارد تومان سپرده گذاری در بانک شهر صورت گرفت و از این مسیر و سپرده گذاری تسهیلاتی به نفع یکسری اشخاص اخذ شد، به هر حال این موضوع حدود 4 سال است این پرونده در قوه قضائیه در حال بررسی است و هنوز حکمی صادر نشده است.

خرم گفت: سود این 40 میلیارد تومان دریافت می شود، اما همچنان این 40 میلیارد تومان در این بانک بلوکه شده، چرا که هنوز تعیین تکلیف نشده است.

وی افزود: سود بانکی سپرده های حق الزحمه را در یک حساب خاصی مصرف و هزینه می کنیم، بنابراین اگر سودی دریافت نشود شائبه ای ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران در خصوص اختلاس 7 و نیم میلیارد تومانی نیز گفت: این موضوع با جعل امضا یکی از چک هایی که بدون امضا پاس شده است در یکی از شعب بانک صادرات به وقوع پیوسته است، بنابراین این چک با جعل امضای بنده بوده است. بنابراین در یکی از شعب بانک صادرات حدود 3 و نیم میلیارد آن کشف شد و تمام چک های بالای 50 میلیون تومان بازدید صورت گرفت و 7 فقره چک هم در این بازدید کشف شد.

خرم ادامه داد: تاکنون از این 7 و نیم میلیارد تومان 7.2 میلیارد تومان آن برگشت داده شده و 300 میلیون تومان آن به زودی برگشت خواهد شد.

وی ادامه داد: این پول از حساب سازمان مهندسی برداشته شده است.

به گفته وی در این اختلاس و جعل امضا 2 تا 3 نفر از سازمان نظام مهندسی بازداشت شدند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص ورود وزیر راه و شهرسازی به دریافت 5 درصد حق الزحمه نظام مهندسی گفت: 5 درصد حق الزحمه خدمات مهندسی در قانون دیده شده است چرا که در برخی استان ها برای دریافت این 5 درصد مصوبه مجمع وجود دارد پس بنابراین در برخی استان ها که برای این 5 درصد مصوبه مجمع وجود ندارد دریافت این حق الزحمه قانونی نیست اما برای استان تهران که مصوبه مجلس وجود دارد دریافت حق الزحمه قانونی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به اینکه 23 سال از عمر تشکیل سازمان نظام مهندسی استان تهران می گذرد، گفت: با گذشت 23 سال از عمر سازمان مهندسی تهران دولت هیچ کمک مالی و تاسیساتی و ساختمانی به سازمان نظام مهندسی نداشته است.

خرم افزود: در سازمان نظام مهندسی استان تهران 120 هزار مهندس عضو هستند پس این 5 درصد حق الزحمه اعضای مهندسان است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران درمورد امضا فروشی مهندسان گفت: زمینه امضا فروشی باز است و برگه فروشی مهندسان وجود دارد، اما باید راه های پیشگیری آن را پیدا کرد.

خرم افزود: موردی جدیدا با بنده تماس گرفته شد و اعلام شده که ساختمانی در حال احداث است که ناظر گفته است که تا زمانی که پولی به من ندهید این مرحله را تائید نمی کنم، بنابراین بنده با فرستادن بازرس ویژه این موضوع را حل کردم.

وی تاکید کرد: به ناظر تذکر کتبی دادیم که اگریک بار دیگر این کار انجام شود، پروانه او تعلیق خواهد شد. پس ارسال بازرس ویژه فضای جدیدی ایجاد کرده و تخلفات کمتر شده است.

وی افزود: مسئله مبارزه با فساد و تبعیض یک مسئله مهم در کشور است ، اما هیچ اراده ای برای رفع فساد و تبعیض و هیچ طرحی برای پیشگیری از این موضوع وجود ندارد. و متاسفانه این قوه، قوه دیگری را محکوم می کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: اولین امری که جلوی فساد را می گیرد الکترونیکی کردن امور است و به همین منظور انتخابات نظام مهندسی که طی یک ماه آینده برگزار خواهد شد به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.

خرم ادامه داد: دومین راه برای کاهش فساد و پیشگیری از آن کوتاه کردن فرایندهاست، چرا که هرچه سرعت کار بالاتر برود فساد کمتر خواهد شد.

وی ادامه داد: حق الزحمه ناظران در دوره های قبل 50 روز طول می کشید تا پرداخت شود، بنابراین این موضوع باعث ایجاد فساد می شد و وقتی برای پرداخت حق الزحمه فاصله می افتاد مهندس ناظر حاضر می شد، مبلغی را پرداخت کند تا حق الزحمه او آزاد شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: ما تصمیم گرفتیم این فاصله 50 روزه را کوتاه کنیم بنابراین این فاصله 50 روزه را ابتدا به 30 روز و سپس به دو هفته کاهش دادیم. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که حق الزحمه مهندسان ناظر یک روز هم نباید معطل شود، بنابراین این حق الزحمه در حال حاضر به روز پرداخت می شود.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 343

فهرست مطالب شماره 343

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×