menu

ثبت آگهی رایگان

بد مسکنی19میلیون اصلی ترین مسئله ایران است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم اکنون اصلی ترین مسئله ایران و نه این وزارتخانه، وجود بدمسکنی 19 میلیون نفر است، یادآور شد: همه این 19 میلیون نفر یعنی پنج میلیون خانواده ایرانی سرپناه دارند اما نمی توان آن را مسکن دانست.

به گزارش پیام ساختمان، عباس آخوندی که برای پاسخ به سوالات جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون عمران مجلس حضور یافته بود، در پاسخ به سوالی درباره برنامه های این وزارتخانه در خروج بخش مسکن از رکود خاطرنشان کرد: مفاهیمی چون رونق یا رکود و تورم مسایل اقتصاد کلان هستند و نمی توان بدون توجه به شاخص های اقتصاد کلان، در بخشی رونق ایجاد کرد.

این عضو دولت تدبیر و امید افزود: مبنای برنامه ششم توسعه در بخش مسکن، توسعه بازآفرینی شهری بود یعنی اینکه همه دو هزار و 700 محله کشور ظرف مدت 10 سال یعنی سالانه 270 محله بازآفرینی شود.

آخوندی با بیان اینکه به سازی مسکن روستایی و تکمیل خدمات بخش مسکن مهر از برنامه های این سیاست کلان است، ابراز داشت: برای نیل به این هدف، مقرر شد بانک مسکن به بانکی توسعه ای تبدیل شود تا اهرم مالی برای توسعه بازار فراهم گردد اما این بانک برای افزایش قدرت خرید مردم نباید به منابع بانک مرکزی متوسل شود تا پایه پولی کشور و در نتیجه تورم رشد نکند.

وی با اشاره به اصلاح ساختار مسکن مهر در کشور بیان کرد: جلوی گسترش طرح را گرفته و پروژه های مسکن مهر را به سمت و سوی بازآفرینی شهری بردیم که یک تحول بزرگ و راهبردی بود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: این طرح مسکن مهر تاثیری در کم شدن حاشیه نشینی نداشت و توفیقی در کاستن از سوداگری بخش مسکن نداشت اما دیدیم که سطح زیربناها بالا رفت و از صد متر فراتر رفت درحالی که تقاضای طبقه متوسط جامعه زیر یکصد متر زیربناست و وجود دو میلیون و 500 هزار خانه خالی هم نشان می دهد این خانه ها برای حل مشکل تقاضای مسکن ساخته نشده و برای سوداگری ساخته شده است.

آخوندی با اشاره به اینکه هم اکنون اصلی ترین مسئله ایران و نه این وزارتخانه، وجود بدمسکنی 19 میلیون نفر است، یادآور شد: همه این 19 میلیون نفر یعنی پنج میلیون خانواده ایرانی سرپناه دارند اما نمی توان آن را مسکن دانست.

وی افزود: مشکل دولت قبل این بود که می گفت این تعداد خانه می خواهم و می دید در سطح شهرها زمین نیست بنابراین در حاشیه شهرهای جدید دو میلیون خانه ساخت که مشکلی از مردم را حل نکرد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اصلی ترین و سخت ترین مساله کشور در حال حاضر مسئله بازآفرینی شهری است که از دهه پنجاه در کشور وجود داشته و هیچ دولتی نه قبل و نه بعد از انقلاب به سراغ آن نرفت اما من به سراغ آن رفتم.

حاشیه نشینی 32 درصد جمعیت کشور

آخوندی افزود: انفجار شهری به وجود آمده و رشد نامتقارن در حاشیه شهرها به وجود آمده است و به طور متوسط 31.8 درصد جمعیت شهری در حاشیه شهرها زندگی می کنند که این آمار در شهری مثل زاهدان به 41 درصد می رسد.

وی اضافه کرد: کلیدی ترین و محوری ترین مسئله کشور، حل مشکل بدمسکنی پنج میلیون خانوار ایرانی است و باید همه از مردم، مجلس و دولت کمک کنند تا این مشکل برطرف شود.

ساخت مسکن ارزان در حاشیه تهران

یک مقام مسئول در بنیاد مستضعفان از ساخت مسکن ارزان و مقاوم برای اقشار کم درآمد در منطقه واوان در حاشیه کلانشهر تهران خبر داد.

به گزارش پیام ساختمان، سید جواد موسوی مدیرعامل یکی از شرکت های ساختمانی این نهاد گفت: در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری در خصوص بهره گیری از مولفه های درون زا در اقتصاد مقاومتی این شرکت با رشد 300 درصدی پروژه های عمرانی موفق به ثبت رکورد جدیدی در سوابق کاری خود شد.

وی افزود: تجربه ما نشان داده با تکیه بر مولفه های درون زای اقتصاد مقاومتی و خودباوری و اعتماد بر توان متخصصان داخلی می توانیم گذرهای سخت را پشت سر بگذاریم کما اینکه با بهره گیری از توان فنی و روحیه جهادی و باور متخصصان داخلی این مرز و بوم توانسته ایم با افزایش سه برابری پروژه های در دست ساخت از ابتدای سال 1396 تا کنون سهم به سزایی در اهداف کلان تعیین شده معاونت توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان را در حوزه های ساخت، بومی سازی، بهره وری از امکانات و همچنین الگوسازی در ساخت مسکن ارزان ایفا کنیم.

این مقام مسئول در معاونت توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان ادامه داد: از جمله پروژه های مهم در دست احداث این شرکت می توان به پروژه مسکونی واوان با محوریت محرومیت زدایی و ساخت مسکن ارزان و استاندارد در حاشیه کلان شهر تهران و چند پروژه دیگر مسکونی در سایر شهرها نام برد

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 342

فهرست مطالب شماره 342

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×