menu

ثبت آگهی رایگان

دستگاه تصفیه هوا در خانه

این روزها شهر تهران با مساله آلودگی بیش از حد هوا دست و پنجه نرم می کند. آلودگی ای که بی شک حاصل زندگی ماشینی امروزی و تمدن های مدرن است.

آلودگی هوا اگر یکی از حادترین مسائل ناشی از تمدن ماشینی نباشد بدون شک از بغرنج ترین آن ها است چرا که هوا در همه جا گسترده است و نیاز اولیه ما برای زنده ماندن است.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا دستگاه های تصفیه هوا را که این روزها بدجوری به کارمان می آید را به شما معرفی و شما را با آن ها آشنا کنیم.

دستگاه تصفیه هوا چیست؟

دستگاه های تصفیه هوا، آلودگی هوا را از بین می برند، عموم مردم به اشتباه، چنین برداشتی از دستگاه های تصفیه هوا دارند و بعضاً افراد سودجو نیز برای فروش بیشتر اجناس خود، به آن دامن می زنند. درواقع، هیچ دستگاه تصفیه هوایی توان از بین بردن «آلودگی هوا» به معنای عام آن و جایگزینی اکسیژن خالص را ندارد.

این دستگاه ها همان طور که از نام آن ها مشخص است، تنها می توانند هوا را در یک فضای بسته مانند اتاق، پالایش کنند تا هوای محیط از مواد حساسیت زا، برخی میکروب ها، گرد و غبار، پرز فرش، مبل و موی حیوانات پاکیزه شود. دستگاه های تصفیه هوا، کارایی و بازده متفاوتی دارند که از 30 تا 99.99 درصد تفاوت می کند.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که دستگاه هایی که تولید اکسیژن می کنند هوا ساز نام داشته و طرز کار آن ها با دستگاه های تصفیه هوا متفاوت است.

دسته بندی انواع دستگاه های تصفیه هوا

دستگاه های تصفیه هوا بر اساس انواع فیلتر ها و متراژ تصفیه دسته بندی می کنند. فیلترهای گوناگون دستگاه های تصفیه، وظیفه اصلی را در تصفیه هوا به عهده دارند. نحوه کار این دستگاه ها به این شکل است که هوا به داخل محفظه کشیده می شود و سپس با عبور از لایه های مختلفی از فیلترها نظیر فیلتر گرد و غبار، فیلتر ریزگردهای میکروسکوپی و هوابرد، فیلتر مواد آلرژ ی زا و موی حیوانات، فیلتر کربن اکتیوشده (برای گرفتن بوهای مختلف ازجمله سیگار) و … دوباره به فضای اتاق دمیده می شود. اما باید توجه داشت که فیلترها از نوعی نباشند که گاز ازن (که محرک دستگاه تنفسی و ریه هاست) و یون منفی تولید کنند.

پیش فیلتر ها

پیش فیلتر دستگاه تصفیه هوا قابل شستشو بوده و در صورت وجود در دستگاه تصفیه هوا ، ذرات ریز و درشت تر نظیر پرز ، موی حیوانات ، ذرات معلق و ذرات آلرژی زا را جذب می نماید.

فیلتر هپا در دستگاه تصفیه هوا

فیلتر هپا در دستگاه تصفیه هوا از مواد خام پروپیلن جدید و الیاف شیشه ایستا با محصول تقطیر تئین ساخته شده است. این فیلتر دردستگاه تصفیه هوا قابلیت جذب ویروس ، باکتری ، میکروب و ذرات ریزتر از 0.1 میکرون با کارایی تصفیه بیش از 99.9% ، معروفترین فیلتر در کابردهای بیمارستانی ، اتاق عمل و اتاق های تمیز به حساب می آید. فیلتر هپا قابل شستشو بوده و عمر آن بالای 2 سال است.

فیلتر پلاسمای الکترو استاتیک در دستگاه تصفیه هوا

فیلتر پلاسمای الکترو استاتیک در دستگاه تصفیه هوا دارای فیلتر آلومینیومی لانه زنبوری است. فیلتر پلاسمای الکترو استاتیک دردستگاه تصفیه هوا با خاصیت بار الکتریکی ( الکتریسته ساکن ) جاذب ذرات باردار معلق در هوا توسط صفحات الکترو استاتیک می باشد. این فیلتر با افزودن ویژگی قابلیت شستشو سبب افزایش عمر فیلتر هپا می شود.

به طور کلی اگر قصد خرید دستگاه های تصفیه هوا را دارید اول از همه باید به متراژ مکانی که می خواهید این دستگاه ها را نصب کنید توجه کنید، قیمت دستگاه های خانگی به نسبت دستگاه های مورد صرف در ساختمان های صنعتی کمتر است. بعد از متراژ نوبت فیلتر ها است. هرچه تعداد فیلتر ها کمتر باشد قیمت دستگاه هم پایین تر می آید اما خب به طبع کارآیی دستگاه نیز به همان مقدار پایین می آید.

به غیر از دسته بندی های گفته شده دستگاه های تصفیه هوای دیگری برای مکان ها خاص به طور مثال بیمارستان ها وجود دارند. در حوزه پزشکی، یون منفی به عنوان ویتامین هوا ستوده شده است. اگر که در محیطی با یون منفی بالا زندگی کنیم آنگاه این یون منفی می تواند ایمنی متابولیسم بدن انسان را بهبود ببخشد. مولد یون منفی در دستگاه تصفیه هوا چندین میلیون یون در هر ثانیه تولید می کند (که میزان آن در دستگاه های مختلف، متفاوت است) تا یک گروه یونی را تشکیل دهد. با تولید یون منفی در فضای اتاق ضمن از بین بردن باکتریها و ذرات معلق ، احساس طراوت و شادابی را ایجاد می نماید. به همین دلیل در برخی از این دستگاه های تصفیه هوا مولد یون منفی کار گذاشته می شود.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 342

فهرست مطالب شماره 342

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×