menu

ثبت آگهی رایگان

کاری می کنند تا تولید کننده، تولید را رها کند

به گفته خودش، تولید کننده ایرانی مثل ناخدایی است که کارخانه خود را به مثابه یک کشتی در طوفان راهبری و مدیریت می کند.

وقتی از او می پرسم، چه توصیه ای برای کسانی که می خواهند وارد فعالیت صنعتی و تولیدی شوند، داری؟ لبخند تلخی می زند و می گوید: بهتر است پیش یک روانپزشک بروند!

علیرضا محیط، تولید کننده و کارآفرینی که از سال 1368 نخستین مبلمان اداری کشور را با نام جلیس راه اندازی کرده است، در گفتگوی صمیمانه از مشکلاتی می گوید که چند سال است گریبان صنعت کشور را گرفته و موجب شده تا امروز برندی چون جلیس با 30 درصد ظرفیت کار کند. ماحصل این گفتگو در قالب گزارش زیر از نظر می گذرد.

این فعال صنعتی با بیان اینکه سال دوم دانشکده دریکی از شرکت های مرتبط با صنعت چوب، برای انجام کار اداری مشغول به کار شدم،گفت: آنجا بود که نسبت به فعالیت دراین صنعت علاقمند شدم و پس ازتقریبا یکسال کار، تصمیم گرفتم با دو نفر از کارکنان شرکت یادشده، کسب و کاری در همین زمینه راه بیندازم.

محیط ادامه داد: سال 53 بود که شرکت مورد نظرمان را تاسیس کرده و آنرا تا ابتدای انقلاب سرپا نگه داشتیم. در بحبوحه انقلاب، شرکت را تعطیل کردیم.

محیط با اشاره به اینکه پس از تعطیلی شرکت، به مدت سه سال در شرکت مبلیران به عنوان مدیر تولید مشغول به کار شدم، اظهار داشت: در طول سه سالی که در آن کارخانه فعالیت داشتم توانستم با ایجاد یک رابطه منطقی با کارگران شرایط رو به گونه ای مدیریت کنم که میزان تولید از روزی سه دست مبل به 45 دست مبل افزایش یابد.

وی ادامه داد: همچنین در آن سالها، قرادادهایی با شرکت های خودرو ساز داخلی بستیم تا صندلی های پیکان را با فوم سرد طراحی کرده و تولید کنیم که به صندلی های پژویی معروف بودند.میزان تولید این صندلی ها در کارخانه مبلیران به روزی 150صندلی می رسید کما اینکه در همان دوره،روزانه 30 دست صندلی مینی بوس هم می زدیم.

به گفته وی درآن برهه، شرایط به شکلی پیش رفت که کارگران بیشتر از حقوقشان، پاداش افزایش تولید می گرفتند.

محیط با اشاره به اینکه تجربه کاری در مبلیران موجب شد تا شرکت جلیس را در سال 68 تاسیس کنم، تصریح کرد: راه اندازی مجموعه جلیس ،جزو نخستین کارخانجاتی بود که بعد از انقلاب دربخش تولید مبلمان اداری در کشور تاسیس و فعال شد.

وی افزود: البته در فاصله سالهای 64 که از مبلیران بیرون آمدم تا سال 68 که جلیس را راه اندازی کردم، به مدت سه سال شروع به طراحی و ساخت آشپزخانه های پیش ساخته و تولید و طراحی هود های آزمایشگاهی کردم که باتوجه به کیفیت و دقت بالا در تولید آن، توانستم در آن زمان، تجهیزات مورد نیاز صنایع دفاع، سازمان انتقال خون، کهریزک و خیلی از بیمارستانها را تامین کنم.

این مدیر کارآفرین با بیان اینکه شروع به کار جلیس با ورود ماشینهای اداری چون رایانه همراه شد، گفت: همزمان با ورود گسترده کامپیوتر به ادارات کشور، شرکت جلیس نخستین میزهای ویژه رایانه را به بازار عرضه کرد که با استقبال خوبی روبرو شد.

محیط در این باره به تجربه موفق تجهیز یکی از شرکت های اداری کشور با محصولات جلیس در ابتدای دهه هفتاد خورشیدی اشاره کرد و گفت: در روز افتتاح شرکت یاد شده توسط شهردار وقت تهران، ایشان به مدیرمجموعه گفته بودند که همه چی خوب و عالی است ولی بهتر بود در این موقعیت به جای مبلمان خارجی از مبلمان و میزهای داخلی استفاده می کردید که مدیر مجوعه به شهردار گفته بود که مبلمان بکار رفته ایرانی است و با برند جلیس در بازار عرضه می شود.

وی ادامه داد: تولیدات شرکت جلیس به همان نسبتی که استفاده از کامپیوتر در جامعه توسعه پیدا می کرد، ارتقای کمی و کیفی می یافت.

مدیر عامل شرکت جلیس با بیان اینکه جلیس به معنای همنشین است و این نام برگرفته از کتاب گلستان سعدی است، تصریح کرد: وقتی وارد سیستم تولید مبلمان اداری شدم دوست داشتم، نخستین جایی که به عنوان یک اداره دولتی تجهیز میکنم سازمان ثبت اسناد باشد. همین هم شد و این سازمان اولین اداره در کشور بود که با تولیدات جلیس مجهز شد.

وی افزود: پس از آن ، شهرداریهای مناطق برای تجهیز محیط های اداری و سایت های کامپیوتری خود با محصولات جلیس پشقدم شدند و یکی پس از دیگری انجام این کار را به ما سپردند.

محیط با اشاره به اینکه برای شناخت و یادگیری کارم در بخش مبلمان و صنایع چوبی هیچ گاه استاد نداشتم، اظهار داشت: من برای یادگیری به کتابهای خودآموز مراجعه میکردم و در آن سالها هرچه کتاب فارسی و لاتین خود آموز در این زمینه وجود داشت را خریداری می کردم، به طوری که امروز کتابخانه ای بسیار غنی و مجهز از کتابهای مربوط به شناخت چوب و تولیدات چوبی و مبلمان دارم که اتفاقا میخواهم به هنرستان و یا دانشگاههای مرتبط با این رشته اهدا کنم.

محیط با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور شرکت جلیس تنها با 30 درصد ظرفیت کار می کند، گفت: قبلا، هم صادرات به اروپا وهم به امریکای شمالی داشتیم که در شرایط فعلی بخاطر مشکلات خود تحریمی که قفل به پای صنعت ملی زده ، این صادرات متوقف شده است.

وی افزود: چهار ماه پیش کارخانه جلیس برای 250 نفر شغل ایجاد کرده بود، در حالی که امروز به دلیل شرایط، تعداد شاغلان در مجموعه به 104 نفر رسیده است.

وی با گله مندی شدید از سیاست های صنعتی و اقتصادی کشور در طول چند سال گذشته گفت: در این چند سال اخیر، کمر تولید را شکستند که البته از نظر من این کار کاملا هدفمند صورت گرفته است.

وی با انتقاد از عملکرد برخی سازمانها نظیر دارایی گفت: متاسفانه عملکرد این سیستم به مثابه غارت تولید و صنعت کشور است.

وی به سختی زیاد کار تولید و اشتغال مولد در کشور اشاره کرد و گفت: سیستم تولید در کشور ما به شکلی تعریف شده که تولید کننده تحت فشار قرار گیرد و کار تولیدی را رها کند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه توصیه ای برای افرادی که به تازگی می خواهند وارد کار تولیدی بشوند، دارید، با یک لبخند تلخ پاسخ می دهد که بهتر است در شرایط این افراد به یک روانپزشک مراجعه کنند تا از صحت عقل خود مطمئن شوند!

مدیر عامل جلیس در خصوص رونمایی از یک محصول جدید در نمایشگاه صنعت ساختمان تهران، نیز گفت: جلیس برای نخستین بار سیستم سازه خشک را که می تواند جایگزین دیوار های اتاق بشود را معرفی می کند که قابلیت سریع جمع کردن و جای دیگر وصل کردن را دارد نام این سیستم، لاوان است،که باعث کاهش هزینه های ساخت و ساز و باز گذاشتن دست مالکان برای تقسیم بندی فضای واحد برحسب نیاز و سلیقه دلخواه می شود.

الهام نرجه پور

الهام نرجه پور

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 9753

فهرست مطالب شماره 9753

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×