menu

ثبت آگهی رایگان

گواهی ایمنی پرتوی ساختمان ، خدمتی جدید برای اندازه گیری رادن و امواج

شرکت مهندسی تابش پرداز پگاه با برخورداری از نزدیک به دو دهه تجربه در حوزه‏ های تست‏ های غیر مخرب، ابزار دقیق، اتوماسیون، مشاوره و بازرسی فنی، و راه اندازی خطوط تولید افتخار همکاری با سازمان‏ ها و شرکت ‏های معتبر داخلی وبین ‏المللی را دارد. این شرکت با بهره‏ گیری از تجربیات و دانش همکاران جدید خود که سال ‏ها در زمینه حفاظت در برابر انواع پرتوها فعالیت کرده ‏اند و از اصول و مقررات در این زمینه اطلاع کافی دارند، ارائه خدمات جدیدی را آغاز کرده ‏است. این خدمات شامل برگزاری دوره ‏های آموزش حفاظت در برابر انواع پرتوها با نظارت سازمان انرژی اتمی و پکیج اندازه گیری رادن ، امواج برای منازل مسکونی و ارایه گواهی ایمنی پرتوی ساختمان است.

دکتر اسد باباخانی دانش آموخته مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی شریف و دانش آموخته مقطع دکتری از دانشکده انستیتو تکنولوژی هاربین در چین که سابقه طولانی مدت کار و خدمت در سازمان انرژی اتمی را داشته و اکنون مدیرعامل این شرکت می باشد و در گفتگو با پیام ساختمان درباره شرکت تابش پرداز پگاه و و این خدمت جدید و روش های بازاریابی و درآمدی ان به صحبت پرداخته است که در زیر می خوانید:

در ابتدا ضمن اشاره به سوابق تابش پرداز پگاه،خدمت جدید شرکت را معرفی کنید.

شرکت تابش پرداز پگاه نزدیک به 20سال سابقه کار در زمینه NDT(بازرسی و تست های غیر مخرب ) را دارد فعالیت دیگر ما در این شرکت در زمینه بازرگانی می باشد که فعالیت های عمده ای داریم و نمایندگی های بزرگی از تجهیزات برقی را از کشور چین به عهده داریم که شاید از بزرگترین فعالیت هایی که اخیرا به ثمر نشسته است تامین سیستم برق رسانی خطوط 7 و 8 مترو تهران می باشد و بیش از 100کیلومتر از این دو پروژه عظیم را در بحث های فروش، نصب و راه اندازی بر عهده داشته ایم. علاوه بر این فعالیت ها به واسطه تجربه کار در دفتر حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی ، خدمتی را در زمینه اندازه گیری پرتو ها و امواج در منازل و مقابله با آن ها راه اندازی نموده ایم.

جناب دکتر لطفا تفاوت گاز رادن و امواج رادیویی با عوامل زیانبار دیگر را بطور ساده برای خوانندگان ما معرفی نمائید.

ببینید همه انسانها در شهرها و حتی روستاها در معرض برخی عوامل زیانبار هستند که شناخته شده ترین آنها برای مردم آلودگی هوا، آلودگی آب، آلودگی خوراک و افزودنی های غیرمجاز در فرآورده های غذایی است. از آنجا که چرخه ورود و کنترل این مواد زیانبار و توزیع آنها در هوا و آب یا مواد غذایی کاملا شناخته شده است سازمان های مسئول با نظارت و کنترل بر منابع تولید و توزیع مواد غذایی مردم را در برابر آنها حفاظت کرده یا با سنجش میزان آلودگی هوا و آب در نقاط مشخصی از شهرها مردم را از میزان چنین آلودگی هایی آگاه می نمایند. کار آنجا از کنترل سازمان های نظارتی خارج می شود که منشا خطر در درون خود خانه ها باشد. گاز رادن از زمین و مصالح بکار رفته در ساختمان ها آزاد شده و در درون خانه ها تجمع می یابد. بنابر این هیچ مرجعی نمی تواند با اندازه گیری در چند نقطه از شهر همه ساکنین یک کوچه و خیابان یا منطقه را از میزان تراکم گاز رادن در خانه هایشان آگاه سازد. آزاد شدن و تراکم یافتن این گاز تابع محل و روش ساخت، طبقه، معماری، روش تهویه و رفتار خانوارها است و از این رو باید برای هر واحد مسکونی بطور جداگانه اندازه گیری شود. روشن است که دولت یا سازمان های نظارتی وظیفه و توان انجام چنین کاری را نداشته و همانگونه که در همه دنیا اجرا می گردد این کار بر عهده سازندگان (برای واحدهای نوساز) یا ساکنین (برای واحدهای موجود) می باشد.

شدت بالاتر از حد مجاز امواج رادیوی در منازل نیز بدلیل وابستگی آن به عوامل درون خانه مانند نوع و تعداد وسایل منتشر کننده امواج (مودم ها، فرهای مایکروویو، لامپ های کم مصرف و موبایل ها) و عوامل بیرونی مانند دکل ها و خطوط فشار قوی و نیز دکل های مخابراتی کمیتی ویژه هر خانه بوده و امکان سنجش آن برای تک تک خانواده ها بوسیله ارگان های نظارتی وجود ندارد. بنابر این، این مورد نیز باید حتما برای هر واحد مسکونی بطور جداگانه اندازه گیری شود.

جناب دکتر هر واحد مسکونی چند بار در سال باید اقدام به اندازه گیری در این دو زمینه یعنی گاز رادن و امواج رادیویی در منزل خود بنماید؟

چون آلودگی های آب و هوا یا مواد غذایی باید بطور پیوسته سنجیده شوند ممکن است مردم چنین تصور کنند که تراکم گاز رادن یا شدت امواج رادیویی در درون خانه ها نیز باید هر از چندی مورد سنجش دوباره قرار بگیرند. اما اینگونه نیست، هرچند میزان انتشار گاز رادن در طول سال ثابت نیست و تراکم یافتن آن در درون خانه نیز تابع تهویه و جریان هوا در درون آن می باشد اما اندازه گیری گاز رادن در یک خانه در شرایطی انجام می شود که به میزان بیشینه ممکن نزدیک باشد بنابر این معرف و شاخص خوبی از حدود تراکم رادن در خانه می باشد که تغییرات در طول روز یا سال به مقادیر چندان بیشتری منجر نخواهد گردید. بنابر این همانگونه که در همه جای دنیا پذیرفته شده است با یکبار اندازه گیری به روش درست می توان برای همیشه به نتیجه اندازه گیری اعتماد نمود مگر آنکه ساختمان با تغییرات بسیار جدی در ساختار مانند تخریب و بازسازی کامل یا تغییرات بسیار اساسی در تهویه روبرو گردد.

این موضوع در مورد شدت امواج رادیویی در درون خانه نیز تا حد زیادی معتبر است و پس از اندازه گیری چنانچه به توصیه های کارشناسی در چیدمان تجهیزات گسیلنده امواج در درون خانه توجه گردد و تغییرات بسیار جدی در تعداد دکل های برق فشار قوی یا مخابراتی در نزدیکی ساختمان روی ندهد، می توان به نتایج اندازه گیری برای سالهای آینده کاملا اتکا نمود.

نگرانی که ممکن است برای خوانندگان پیش آید این است که چنانچه نتایج اندازه گیری در خانه ایشان بالاتر از میزان مجاز بود راه کار اصلاح آن چیست و تا چه اندازه پیچیده است؟

یکی از راهکارها برای پرتوهای غیر یونیزان ارائه لباس های ضد اشعه می باشد که الیاف نانو دارند و ظاهرشان شبیه لباس های معمولی می باشد و افراد به راحتی می توانند از آن ها استفاده نمایند.یک سری خانه ها در معرض امواج بیرونی ناشی از آنتن های BTS دکل های مخابراتی ، کابل های برق فشار قوی و ... هستند و چنانچه پرتوهای خارجی بیش از حد مجاز باشند که ما از آن ها با برچسب هایی که بر روی پنجره ها نصب می شود و شدت این پرتوها را بسیار کم می کند.یا اینکه کاغذ دیواری ها و رنگ های تضعیف کننده امواج که از فلزات نانویی ساخته شده اند محافظت میکنیم . برای محافظت در برابر گاز رادن و پرتو های ایکس و گاما نیز استفاده از روشهای تخصصی نظیر شیلد کردن محل ، طراحی تهویه مناسب برای خروج رادن و خارج کردن منبع پرتو از منزل اجرا می شود . برای حفاظت در برابر منابع پرتو ی داخل منزل مانند لامپ کم مصرف ، وای فای ، فر مایکروفر ، تلفن بی سیم ، موبایل و ... راهکار های حفاظتی متناسب با شرایط محل ارایه می شود .

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 337

فهرست مطالب شماره 337

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×