menu

ثبت آگهی رایگان

کوین روشه

کوین روشه، معمار بزرگ ایرلندی - آمریکایی در سال 1922 در دوبلین به دنیا آمده است. روشه برنده جایزه معتبر پریتزکر در سال 1982 و نیز مدال طلای جایزه معماری پریتزکر (1982) و نیز مدال طلای انجمن معماران آمریکا (1993) است.

به گزارش پیام ساختمان، روشه تاکنون بیش از 200 بنا را در آمریکا، اروپا و نقاط دیگر دنیا طراحی کرده است. او در سال 1945 درجه عالی معماری را از دانشگاه دوبلین دریافت کرد. او سپس به آمریکا رفت و از مدرسه تکنولوژی شیکاگو دکترا گرفت. از کوین روشه به عنوان یکی از بزرگ ترین معماران مدرن دنیا یاد می شود.

از جمله آثار کوین روشه می توان به این موارد اشاره کرد:

- دفنر مرکزی بنیاد فورد، نیویورک 1963

- دفتر مرکزی شرکت بیمه ایندیانا پولیس، 1971

- موزه هنر متروپولتین، نیویورک، 1975

- دفتر مرکزی یونیسف - سازمان ملل، نیویورک، 1976

- باغ وحش سنترال پارک، نیویورک 1988

جایزه پریتزکر

جایزه معماری پریتزکر از سوی موسسه (Hyatt) در سال 1979 برای تقدیر از معمارانی تاسیس شد که آثار ساخته شده شان نشانگر تلفیق استعداد، دیدگاه و تعهد آنهاست؛ معمارانی که سهم بسزایی در زندگی بشر با استفاده از هنر معماری ایفا کرده باشند.

این جایزه به عنوان نوبل معماری توصیف می شود. نام این جایزه از نام یک خانواده تاجر مقیم شیکاگو گرفته شده است.

آنها از دیرباز به دلیل حمایت هایشان از فعالیت های آموزشی، رفاه اجتماعی، علمی، پزشکی و فرهنگی شناخته شده بودند. جی.ای پریتزکر که این جایزه را با همسرش سیندی بنیان نهاده بود، بیست و سوم ژانویه 1999 از دنیا رفت و پس از او بزرگ ترین پسرش توماس. جی پریتزکر، رئیس موسسه هیات (Hyatt) شد.

در سال 2004، شیکاگو افتتاح پارک هزاره را جشن گرفت. در این پارک یک پاویون موسیقی توسط فرانک گری از برندگان این جایزه طراحی شده بود که به افتخار موسس این جایزه به اسم او نامگذاری شد و مراسم پریتزکر سال 2005 در همین پاویون که به نام جی پریتزکر نام گذاری شده بود، برگزار شد.

توماس پریتزکر می گوید:به عنوان یک فرد اهل شیکاگو، اصلا عجیب نیست که خانواده ما در مورد معماری اطلاعات بسیاری داشتند، چرا که آنها در شهر تولد آسمانخراش ها زندگی می کردند، شهری پر از بناهایی که به وسیله مفاخر معماری چون لوئی سولیوان، فرنک لوید رایت، میس وندر روهه و بسیاری دیگر طراحی شده است... مادر و پدر من معتقد بودند که یک جایزه پر معنا نه تنها آگاهی اجتماعی بیشتر در مورد بناها را نوید خواهد داد و بر خواهد انگیخت، بلکه خلاقیت بیشتری در حرفه معماری به وجود خواهد آورد.

برندگان جایزه معماری پریتزکر مبلغ اهدایی 100 هزار دلار و یک مدرک دریافت می کنند.

از سال 1987 یک مدال برنز نیز به این جوایز اضافه شده است. قبل از آن مجسمه مخصوص هنری مور که مجسمه ای با تولید محدود بود، به هر برنده اهدا می شد.

این جایزه بدون توجه به ملیت، نژاد، اعتقادات یا ایدئولوژی اهدا می شود. مراسم به شکل سالانه و نزدیک به ماه نوامبر برگزار می شود. گزینش نهایی توسط یک هیات ژوری بین المللی و انتخاب به شکل محرمانه انجام می پذیرد. زاها حدید، معمار بزرگ عراقی نخستین زنی است که جایزه پریتزکر را دریافت کرده است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 337

فهرست مطالب شماره 337

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×