menu

ثبت آگهی رایگان

حادثه پلاسکو، نمادی از ساختارخراب است

دی 1395، می توانست یک آخر هفته آرام مانند روزهای قبلش برای پلاسکو باشد،اما آتش گرفت و بعد از سه ساعت و نیم سوختن، فرو ریخت و جان 22 نفر از جمله 16آتش نشان را گرفت. چندین نفر جان دادند و 560 واحد تجاری از بین رفت و حالا حدود 17ماه از آن روزها می گذرد و وعده و وعیدها رنگ باخته است.

به گزارش پیام ساختمان ساختمان پلاسکو که روزگاری نه چندان دور به عنوان اولین آسمان خراش و ساختمان مدرن خاورمیانه نام گرفته بود حالا تنها در خاطره مردم جا دارد، پلاسکو فرو ریخت و با فروریختنش، آرزوهای مالکان و کارگران 560 واحد تجاری زیر آوار آن دفن شد!

در همان روزهایی که همه به دنبال آواربرداری و پیدا کردن اجساد جان باختگان پلاسکو بودند رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرد که دو ساله ساختمانی جدید بروی زمین پلاسکو می سازد اما در این مدت چالش های زیادی برای مسئولان و کسبه آسیب دیده پلاسکو به وجود آمد که عملیات ساخت مجدد پلاسکوی جدید را به تعویق انداخت و در بحبوحه فراز و نشیب های ساختن یا نساختن پلاسکو، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مقیمی استاندار تهران اعلام کرده که عید فطر یعنی 25 خرداد ماه کلنگ احداث ساختمان جدید پلاسکو به زمین می خورد. خبری کوتاه اما شوکه کننده.

اولین واکنش به این خبر را افشین حبیب زاده معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران نشان داد و گفت: بر اساس قانون هر کسی که می خواهد عملیات ساختمانی انجام دهد، می بایست قبل از هر گونه عملیات مجوزهای لازم را از شهرداری تهران بگیرد؛ اما به صورت شفاهی از سرپرست سابق معاونت شهرسازی در مورد مجوز ساخت پلاسکو سوال پرسیدم و وی عنوان کرده است که هیچ مجوزی برای ساخت پلاسکو و یا حتی گودبرداری آن صادر نشده است.

وی با بیان این که هر نوع کلنگ زنی اگر به مفهوم شروع عملیات اجرایی باشد، قطعا باید مجوز شهرداری را داشته باشد، ادامه داد: اما اگر کلنگ زنی نمایشی باشد می توانند این اقدام را انجام دهند و می توانند فیلمبرداری و عکاسی کنند، اما عملیات اجرایی را نمی توانند بدون مجوز شهرداری آغاز کنند.

بااین حال محمد سعیدی کیا، رییس بنیاد مستضعفان درباره مجوز داشتن یا نداشتن عملیات ساخت و کلنگ زنی پلاسکوی جدید این گونه توضیح داد که بر اساس جلسه ای که با استاندار تهران برگزار شد، تصویب کردیم که ساختمان پلاسکو با شرایط جدید و در 15 طبقه ساخته شود که به زودی این مصوبه ابلاغ خواهد شد؛ بنابراین ساخت پلاسکوی جدید با شرایط کنونی تخلف محسوب نمی شود.

اما با این حال تورج فرهادی قائم مقام معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران در مورد وضعیت ساختمان جدید پلاسکو و در مورد چرایی این کلنگ زنی بدون اخذ مجوز با بیان اینکه این موضوع به صورت ویژه توسط استاندار تهران در حال پیگیری است، گفت: چندین جلسه به صورت ویژه با حضور شهرداری منطقه 12، نمایندگان اصناف، میراث فرهنگی و سازمان های دخیل در دفتر استاندار برگزار شد و مباحث متعددی مطرح شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که در این جلسات با جدیت مورد بحث قرار گرفت، مباحث میراث فرهنگی است ادامه داد: نزدیکی بنای پلاسکو به مدرسه ژاندارک جز دغدغه های سازمان میراث فرهنگی است و همچنین مغازه های شمالی برج خراب نشده و این در حالی است که کسبه قسمت تخریب شده برج پلاسکو و قسمت شمالی نظرات و درخواست های خاص و متفاوت خود را دارند اما به صورت مشخص از ابتدا بنیاد مستضعفان پیشنهادی داشته است که براساس آن پارکینگ اکبر و برج شمالی را مجموعا باهم خراب کند و یکجا به صورت پروانه تجمیعی، یک پروژه با شکل و شمایل خاص اجرا کنند که در این راستا یک هیات داوری هم تشکیل شد و نقشه پیشنهادی هم که مورد نظر هیات داوری بود در بررسی های اولیه تایید شد و دستور نقشه برای تجمیع دو پلاک صادر شد.

فرهادی اظهارکرد: اخیرا به دلیل اینکه سازمان میراث فرهنگی ایراداتی مبنی بر اشرافیت ساختمان در حریم مدرسه ژاندارک را مطرح کرده است، بنیاد مستضعفان به این نتیجه رسیده است که همان برج قبلی(15طبقه) با الحاق پارکینگ اکبر و با حفظ ساختمان شمالی، ساخته شود؛ اما هنوز هم روی این مسئله به قطعیت نرسیدند و موضوع بلاتکلیف است و این یک پیشنهاد است چرا که نه دستور نقشه و نه جوازی صادر شده است.

وی افزود: ذی نفعان حق دارند اما همه در حد پیشنهاد باقی مانده و با وجود اینکه کلنگ ساختمان جدید پلاسکو زده شده است ؛ اما هنوز مجوزی برای ساخت صادر نشده است.

همچنین علی اعطا عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر در واکنش به این اتفاق به در حاشیه جلسه شورای شهر تهران گفت: نگرانی ما از این است که اگر بدون مجوز ساخت این ساختمان جلو رود از آنجایی که اختلافات همچنان باقی مانده موجبات بروز مشکلاتی شود و مسئله لاینحل باقی بماند و گرنه ما هم علاقمندیم که این ساختمان زودتر ساخته شود.

وی با بیان اینکه این اختلاف نظرها در مورد نحوه ساخت پلاسکو اعم از طبقات، تراکم و... در میان ذی نفعان وجود دارد، ادامه داد: راه قانونی این است که کمیسیون ماده 5مصوبه ای در مورد ساخت پلاسکو بدهد و تصمیم گیری کنند که در این زمین با چه تراکم،چه تعداد طبقه و با چه سطح اشغالی ساختمان ساخته شود.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه ورود استاندار در این موضوع، از یک منظر کمک کننده است چراکه جمع کننده اختلافات هستند، اظهار کرد: اگر ذی نفعان در حالت عادی به جمع بندی نمی رسند حالا با ورود استاندار که نماینده عالی دولت در استان است این موضوع تسریع می شود و این ورود خوب است ولی نافی این نیست که سیر قانون طی نشود و باید برای ساخت پلاسکوی جدید از کمیسیون ماده 5 مصوبه داده شود.

اعطا تصریح کرد: نگرانی ما این است که این موضوع به مشکل لاینحل بدل نشود چراکه اگر همین طور پیش برود مشکل ساز می شود و فرض کنید گوبرداری هم شد اما حالا چه میخواهند بسازند؟ مشکلات آن موقع خود را نشان می دهد و همین الان هم هیچ نقشه مصوبی ندارد و این در حالی است که برای هر گودبرداری نقشه می خواهند تا بدانند براساس چه سطح اشغال،تعداد طبقات و... باید گود برداشته شود، حال آنکه وقتی ساختمان جدید نقشه ندارد کلنگ چه گودی زده شده است؟

وی افزود: ورود استانداری قطعا موجب ایجاد وفاق می شود. برپایه این گزارش، همانگونه که بارها احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران نیز اعلام کرده، پلاسکو نماد ساختمانی خراب نیست، بلکه نماد ساختاری خراب است و تا زمانی که این ساختار اصلاح نشود، احتمال تکرار شدن این حادثه وجود دارد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 337

فهرست مطالب شماره 337

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×