menu

ثبت آگهی رایگان

پله برقی و اجزای آن

پله-برقی-و-اجزای-آن

پله برقی ، راه پله متحرکی است که برای حمل و نقل مسافر به بالا و پائین در یک فاصله عمودی کوتاه به کار می رود.

به گزارش پیام ساختمان، پله برقی در سراسر دنیا و در مکان هایی که استفاده ازآسانسور به دلایل مختلف ممکن نیست، نصب و مورد استفاده قرار می گیرد. موارد استفاده اصلی این دستگاه در مراکز خرید، فرودگاه ها و مراکز حمل و نقل، مراکز تجاری، هتلها و ساختمانهای عمومی است. پله برقی ها ظرفیت بالائی برای جابجائی افراد دارند و قابلیت نصب در همان فضای فیزیکی راه پله ها را دارند. همچنین از آنها می توان برای هدایت مردم به خروجی های اصلی یا مکانهای خاص مورد نظر کارفرما استفاده کرد. انواع سرپوشیده آنها برای استفاده در فضای باز نیز در دسترس می باشد. تعداد پله برقی های نصب شده در ایالات متحده بیش از 30٫000 دستگاه تخمین زده می شود که قادرند سالانه 90 میلیارد مسافر را جابجا نمایند. پله برقی و هم خانواده آن یعنی پیاده رو برقی نیروی محرک خود را از موتورهای جریان متناوبی که سرعت ثابتی را ایجاد می کنند تامین می نمایند. این سرعت عموما بین 0٫3 تا 0٫6 متر بر ثانیه است. بیشینه زاویه نصب پله برقی برای ارتفاع 18 متر برابر 30 درجه نسبت به افق می باشد.

اختراع پله برقی به شکل قابل استفاده برای عموم و مشابه شکل امروزی را به یکی از کارمندان شرکت آسانسور اوتیس بنام چارلز دی سیبرگ نسبت می دهند. این پله برقی در نمایشگاه سال 1900 پاریس ارائه شد که موفق به کسب جایزه اول شد.

سیبرگ، کلمه پله برقی را از ترکیب دو واژه ESCALA که در لاتین به معنای پله ها می باشد و ELEVATOR که به معنای آسانسور است ابداع نمود. درسال 1910، سیبرگ حق ثبت اختراع خود را به شرکت آسانسور اوتیس واگذار نمود.

با وجود پیشرفتهای بسیاری که در زمینه تکمیل این اختراع از بدو تولد تا کنون صورت گرفته، اما طراحی اولیه سیبرگ، هنوز هم اساس ساخت پله برقی است. این ماشین تشکیل شده از دو پلتفرم بالا و پائین که توسط یک خرپای فلزی بهم متصل هستند. خرپا شامل دو چرخ محرک است که یکسری پله ی تاشو را بصورت یک حلقه پیوسته به حرکت در می آورند. خرپا همچنین مجهز به حفاظ ودو نوار دستگیره است که با سرعتی هماهنگ با سرعت حرکت پله ها حرکت می کنند.

اجزا:

پلتفرم های بالا و پائین:

این دو پلتفرم، قسمتهای منحنی حفاظ، موتور، گیربکس و پله ها را در خود جای می دهند.پلتفرم بالا شامل موتور محرک و تجهیزات مربوطه و گیربکس اصلی سیستم می باشد.

پلتفرم پائینی چرخها و تجهیزات لازم جهت بازگشت پله به مبدا را درخود جای داده است. این دوقسمت همچنین بالا و پائین خرپا را محکم می کنند. بعلاوه پلتفرم ها مجهز به یک سینی و یک صفحه شانه ای می باشند. سینی مذکور فضای لازم برای ایستادن مسافرین قبل از سوار شدن به پله ها ی متحرک را فراهم میکند.

این سینی با سطح تمام شده کف همتراز بوده و معمولا بصورتی تعبیه می شود که قابل جابجائی بوده و تجهیزات زیر آن در دسترس متخصصین نصب و نگهداری باشد. صفحه شانه ای ، قسمتی است که بین پلتفرم و پله های متحرک قرار می گیرد.

نام گیری آن بخاطر این است که لبه های رو به پله آن دارای شانه هایی است که بین لبه های پله ها قرار میگیرد. این طراحی بدین جهت بکار رفته تا فاصله بین قسمت ثابت پلتفرم و پله ها را پرنموده و اجازه ندهد تا اشیا در این شکاف گیرکنند.

خرپا:

خرپا سازه ایست فلزی و توخالی که قسمت پائین و بالای پله برقی را بهم متصل می کند. از دو بخش جانبی تشکیل شده که بوسیله مهار های میانی از قسمت پائین تا بالا بهم محکم شده اند. دو انتهای خرپا به پلتفرم های پائین و بالا متصل شده و این پلتفرم ها با بست های فولادی و یا استفاده از بتن ریزی به طبقات متصل می شوند. خرپا همچنین متصل کننده حفاظ ها در بالا و پائین به یکدیگر است.

هدایت کننده ها:

سیستم هدایتگری در داخل خرپا تعبیه شده تا زنجیر پله ها که باعث حرکت دائم پله ها در یک مسیر حلقوی میشود را در مسیر خود قرار دهد. در این مکانیزم دو چرخ هدایت کننده وجود دارد. یکی برای چرخ های جلوئی پله ها که به چرخ پله موسوم بوده و دیگری برای چرخهای عقبی پله ها که به چرخ کشنده موسوم می باشد. موقعیت نسبی این چرخها باعث میشود تا پله ها پس از خروج از صفحه شانه پائین بصورت یک راه پله در طول مسیر خرپا قرار گیرند. در طول مسیر خرپا، این چرخها در حداکثر فاصله نسبت بهم قرار گرفته اند که باعث می شود تا هر پله نسبت به پله قبله زاویه 90 درجه ایجاد کند. در قسمت بالا و پائین مسیر، این چرخها به یکدیگر نزدیک می شوند بنابراین چرخهای جلو و عقبی پله تقریبا در یک امتداد قرار می گیرند. این امر باعث می شود تا پله ها بصورت صفحات تخت در کنار هم قرار گیرند. بنابراین به سادگی می توانند طی حرکت دریک مسیر حلقوی به مبدا بازگردند. هدایتگرها، پله ها را از مسیر زیرین خرپا عبور می دهند تا دوباره به ابتدای مسیر برگردند. در اینجا فاصله چرخ های هدایتگر از هم بیشتر شده و باعث می شوند تا سطح پله دوباره بصورت یک پله با زاویه قائمه در آید. این چرخه دائما تکرار می شود و پله ها را به انتهای مسیر رسانده دوباره به ابتدای مسیر هدایت می کند.

پله ها:

خود پله ها جامد بوده و بصورت یکپارچه و طی عملیات دایکاست از جنس آلومینیوم ساخته می شوند. ممکن است یک روکش لاستیکی بر روی سطح آنها کشیده شود تا امکان لغزش مسافرین را کاهش دهد. همچنین ممکن است یک خط نشانگر زرد رنگ جهت مشخص کردن لبه های پله اضافه گردد.لبه های دیواره و کف پله بصورت عاجدار تعبیه شده که این عاج ها به گونه ای قرار میگیرد تا با عاج های صفحه شانه ای در بالا و پائین پلتفرم جفت شود. پله ها توسط یک زنجیر فلزی که در یک مسیر بسته قرار دارد به یکدیگر متصل می باشند بطوریکه بدنه هر پله می تواند نسبت به پله مجاور خم شده و زاویه ایجاد نماید. جلو وعقب پله ها هر کدام به دو چرخ متصل می باشد.چرخ های عقب از یکدیگر بیشتر فاصله دارند تا بر روی چرخ هدایتگر عقبی قرار بگیرند و چرخهای جلو پله فاصله محوری کوتاهتری دارند تا بتوانند در چرخ هدایتگر جلوئی که باریکتر است قرار بگیرند. همانطور که در بالا تشریح شد، موقعیت چرخ های هدایتگر نسبت به هم باعث جهت گیری پله ها در مسیر رفت و برگشت می شود.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 336

فهرست مطالب شماره 336

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×