menu

ثبت آگهی رایگان

کابین دوش ، اتاق شیشه ای که حمام را بزرگ می کند

کابین-دوش-اتاق-شیشه-ای-که-حمام-را-بزرگ-می-کند

یکی از قسمت های اصلی در خانه ها فضای حمام برای دوش گرفتن است فضایی در آپارتمان ها که با توالت فرهنگی به دلیل فضای محدود در آپارتمان ها یکی شده است. اما ساکنین در خانه ها علاقه مند هستند تا فضای دوش گرفتن از توالت و روشویی جدا باشد از این رو پارتیشن های جداکننده ایی که با اشکال و متریال مختلف به عنوان جداکننده این دو فضا در حمام به بازار آمده است که به آنها کابین دوش گفته می شود

در گذشته های نه چندان دور در خیلی از آپارتمان ها و خانه ها از پرده به عنوان جداکننده در حمام ها استفاده می شد. اما در حال حاضر کابین دوش که شبیه اتاق شیشه ای است جای پرده ها را در حمام ها گرفته است. در ساختمان های امروزی معماران و سازنده های برای طراحی زیباتر و استفاده مفیدتر از فضای حداقلی برای ساخت حمام تلاش دارند تا از انواع کابین دوش ها در حمام ها استفاده کنند.

با مهندس ریحانی، مدیرعامل شرکت جام ایران که نخستین تولیدکننده انواع کابین دوش در ایران است، گفتگویی داشتیم که ازنظر می گذرد مهندس آموخته درباره تاریخچه مصرف این نوع کالا کابین دوش در حمام خانه های ایرانی می گوید: به طورمعمول از سال 70 به بعد استفاده از کابین دوش در حمام ساختمان ها رونق و رواج یافت.

وی دلیل نهادینه شدن فرهنگ استفاده از کابین دوش در زندگی آپارتمان نشینی را استفاده بهینه از فضای حمام ها دانست،گفت: البته این محصول در خارج از ایران در کشورهایی ازجمله آلمان و ... معمول بوده و استفاده می شده ، اما از آنجائی که در ایران قبل از دهه 70 و 60 خانه ها بیشتر ویلایی بودند تا آپارتمان، از این رو در آن زمان دلیلی برای استفاده از کابین حمام نبود.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر با توجه به قیمت بالای زمین به خصوص در کلان شهرها معماران و سازندگان در ساخت اکثر خانه ها برای طراحی حمام در ساختمان ها سعی دارند تا حداقل فضای ممکن را به حمام اختصاص دهند لذا به دلیل کم بودن فضا، استفاده از این کابین دوش ها برای جدا کردن فضای حمام و سرویس بهداشتی از اولویت های ساکنین در خانه محسوب می شود.

وی اظهار داشت: البته امروزه شاهدیم که در ساخت وسازهای جدید ،معماران در طراحی ساختمان ها حتی برای اتاق خواب ها هم به صورت مجزا امکانات حمام و سرویس بهداشتی در نظر می گیرند،که همین امر موجب شده تا استفاده از این اتاق های شیشه ای یا کابین دوش ها افزایش یابد.

ریحانی با بیان اینکه آمیختگی محل دوش گرفتن در حمام و توالت و روشویی نه تنها اسباب زحمت برای نظافت را از یک سو بیشتر می کند بلکه رفاه و آسودگی خاطر برای استفاده دو نفر از فضای حمام و توالت را هم زمان باهم عملاً از بین می برد، تصریح اگرچه این نگاه وجود دارد که استفاده از کابین حمام، به عنوان جداکننده محل دوش با سرویس بهداشتی پرهزینه و کاری لوکس است. ولی منجربه نگهداری و جلوگیری از استهلاک فضای ملزومات در حمام می شود.

وی ادامه داد: استفاده از کابین دوش در حمام نه تنها به عنوان عایقی در جهت جلوگیری از تماس طولانی بخارآب با روشویی و سرویس بهداشتی عمل می کند بلکه سبب می شود که دو نفر به صورت هم زمان از فضای حمام و سرویس بهداشتی استفاده نمایند.

نکاتی برای انتخاب کابین دوش

برای انتخاب کابین دوش فقط داشتن اندازه های طول و عرض و ارتفاع کافی نیست بلکه توصیه می شود حتماً برای استفاده مناسب ترین نوع کابین دوش و بهترین طراحی برای فضای حمام با یک معمار مشورت های لازم را انجام دهید. اگرچه معماران و سازندگان در خانه های امروزی طراحی اکثر حمام ها را نزدیک به اتاق خواب قرار می دهند بااین وجود موقعیت مکانی قرار گرفتن حمام در خانه با توجه به شکل آن برای مثال اینکه مستطیل باشد یا مربع و موقعیت مکانی قرار گرفتن آن با دیوار پشتی ، مانند اینکه کنج دیوار باشد یا موقعیتی مرکزی داشته باشد بسیار در انتخاب طراحی حائز اهمیت است.

همچنین فضای اکثر حمام ها بسیار محدود هست، ولی بااین وجود اولین عامل برای طراحی موقعیت مکانی کابین دوش ها فضای متراژ حمام است که طراحی را تحت تأثیر قرار می دهد .چنانچه فضای حمام بسیار بزرگ است که در آن از وان و جکوزی استفاده شده، توصیه می شود از کابین دوش به عنوان جداکننده وان از جکوزی استفاده شود.

کاربرد ترکیبی کابین دوش با وان نه تنها سبب می شود دکوراتیو لاکچری به فضای حمام داده شود. بلکه شما می توانید به این وسیله با توجه به داشتن وان و جکوزی در حمام و فضای بسته و عایقی که با کابین دوش ها به وجود آوردید، صاحب یک سونا در حمام بدون هزینه و بی دردسر شوید.

از آنجائی که فضای حمام ها در ساختمان ها بسیار محدود است پیشنهاد می شود از انواع دیگر کابین دوش های موجود در بازار استفاده نمایید. در مقابل خانه هایی که فضای بزرگی برای حمام اختصاص می دهند. خانه های آپارتمانی با متراژ 80متر به پایین هستند که غالباً فضایی که به حمام در آن ها اختصاص یافته است بسیار محدود و پایین است لذا برای ساکنین در این نوع خانه ها توصیه می شود تا از نوع کابین دوش با درب کشویی در حمام ها به عنوان جداکننده محل دوش گرفتن با سرویس بهداشتی استفاده کنند.

استفاده از کابین دوش با درب کشویی در مقایسه با سایر کابین دوش با درب لولایی این مزیت را دارد که در فضای محدود بدون مزاحمت به چپ گرد یا راست گرد راحت تر باز و بسته می شود. ریحانی انواع کابین دوش های حمام را شامل کابین دوش تمام شیشه ، کابین دوش با شیشه مشبک ،کابین دوش با بلوک شیشه ای و کابین دوش ترکیبی آلومینیوم و شیشه که به کابین دوش فرم دار است را بیان کرد و افزود: قدیمی ترین طرح موجود در بازار،کابین دوش فریم دار (( ترکیب آلومینیوم و شیشه)) و در مقابل لوکس ترین طرح لاچری انواع کابین دوش در بازار ،کابین دوش تمام شیشه ای است که از ظرافت و زیبایی منحصربه فردی برخوردار است.

وی در خصوص کاربرد و استفاده از کابین دوش با بلوک شیشه ی و مشبک گفت: این دو نوع کابین دوش به لحاظ کاربرد خیلی نزدیک به هم هستند و برای افرادی توصیه می شوند که از شفاف بودن شیشه در کابین دوش معذب هستند، در واقع تنها تفاوت این دو نوع کابین دوش آن است که کابین دوش بلوک شیشه ای در دارد و در عوض کابین دوش مشبک، در ندارد.

ریحانی در خصوص قیمت انواع کابین دوش گفت: اگرچه در بازار کابین های دوش آلمان، ترکیه و چین وجود دارد اما کابین دوش تولید وطنی هم از کیفیت بالاتری برخوردار است، و هم قیمت آن 20 درصد ارزان تر است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 336

فهرست مطالب شماره 336

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×