menu

ثبت آگهی رایگان

پرداخت وام 50 میلیونی نوسازی اجباری شد

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران از مصوبه هیات دولت مبنی بر تکلیفی شدن اعطای وام 50 میلیون تومانی نوسازی مسکن از سوی بانکها با سود 9 درصد خبر داد.

به گزارش پیام ساختمان، مجید روستا درباره مصوبه هیئت دولت گفت: در این مصوبه پیشنهادات شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص اختصاص اراضی دولتی واقع در بافت های فرسوده به این شرکت برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری، تخصیص یارانه به سود تسهیلات 50 میلیون تومانی نوسازی بافت فرسوده و همچنین کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن در بافت فرسوده از محل صندوق پس انداز مسکن یکم از 8 به 6 درصد به تصویب رسید.

وی درباره تکلیفی شدن پرداخت وام 50 میلیون تومانی بازسازی بافت فرسوده اظهار داشت: پیشتر نیز اعطای این وام به تصویب رسیده بود اما شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی در ابلاغیه خود به بانک ها آن، پرداخت این وام از سوی بانکها را «مشروط به وجود منابع و مصارف» کرده بودند اما در مصوبه جدید، بانکها «مکلف» به پرداخت این تسهیلات شده اند.

پرداخت وام 50 میلیونی با سود 9 درصد، تکلیفی می شود

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: بر اساس مصوبه شب گذشته هیئت دولت قرار شده با تصویب شورای پول و اعتبار، نرخ سود تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به میزان نصف سود تعیین شده از سوی این شورا پرداخت شود. بنابراین اگر رقم تعیین شده برای سود تسهیلات بانکی از سوی شورای پول و اعتبار در حال حاضر 18 درصد است، برای وام نوسازی 9 درصد آن را دولت به عنوان یارانه تسهیلات به بانک ها پرداخت می کند و 9 درصد آن را دریافت کننده وام پرداخت خواهد کرد.

20 میلیون وام قرض الحسنه اسکان موقت

وی این مصوبه را پیشنهاد شرکت عمران و بهسازی شهری ایران عنوان و تصریح کرد: همچنین در این مصوبه قرار است به متقاضیان نوسازی مسکن در تهران، علاوه بر 50 میلیون تومان وام نوسازی مسکن به صورت مشارکت مدنی، 20 میلیون تومان وام قرض الحسنه برای اسکان موقت هم اعطاء شود که این تسهیلات در طول دوره مشارکت مدنی و نوسازی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و پس از تکمیل ساخت و ساز و انتقال خانوار به واحد مسکونی نوسازی شده، این مبلغ به صورت یکجا مجددا به بانک عامل برگردانده می شود.

شرایط اخذ وام دوباره خرید مسکن از سوی زوجین

بانک عامل بخش مسکن مصوبه جدید هیئت مدیره این بانک مبنی بر امکان دریافت دوباره وام خرید مسکن از سوی زوجین را به شعب سراسر کشور ابلاغ کرد.

به گزارش پیام ساختمان، با تصمیم جدید هیئت مدیره این بانک، زوجین استفاده کننده از تسهیلات خرید مسکن، مشروط به گذشت دوره زمانی مشخص از اولین مرتبه استفاده از این تسهیلات و همچنین تسویه بدهی خود با بانک یا انتقال تسهیلات به غیر، می توانند یک بار دیگر تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند.

محدودیت دفعات دریافت وام مسکن برای زوجین برداشته شد

پیش تر، برای استفاده دوباره از تسهیلات خرید مسکن توسط زوجین، محدودیت وجود داشت؛ اما با مصوبه جدید بانک مسکن، این ممنوعیت برداشته شده است.

زوجین متقاضی استفاده دوباره از تسهیلات خرید مسکن متناسب با نوع تسهیلات انتخابی، باید ضوابط مصوب هر کدام از انواع تسهیلات را رعایت کنند.

رفع محدودیت، ویژه وام «خرید مسکن با اوراق» و وام «ساخت مسکن» است

بر این اساس، چنانچه زوج متقاضی تسهیلات خرید مسکن برای دومین بار، به دنبال اخذ تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات خرید مسکن یا تسهیلات مشارکت مدنی از محل صندوق پس انداز ساخت مسکن باشد، محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از تسهیلات وجود ندارد.

برای دریافت تسهیلات خرید مسکن با سپرده از محل حساب صندوق پس انداز مسکن، حساب پس انداز مسکن جوانان و همچنین تسهیلات فروش اقساطی ناشی از سهم الشرکه از محل صندوق پس انداز ساخت مسکن مجدد، باید 5 سال از تاریخ اخذ تسهیلات با سپرده قبلی گذشته باشد و در عین حال عملیات تسویه یا انتقال تسهیلات به غیر، انجام شده باشد.

شرایط ویژه برای دریافت وام مجدد خرید مسکن در بافت فرسوده

بر اساس مصوبه جدید هیئت مدیره این بانک، برای بافت های فرسوده نیز امکان استفاده دوباره زوجین از تسهیلات فراهم شده است. در بافت های فرسوده شهری، شرط خانه اولی بودن متقاضی استفاده از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم ضروری نیست اما در صورتی که متقاضی، خانه اولی نباشد، نرخ سود این تسهیلات، 8 درصد محاسبه خواهد شد. همچنین زوجین برای استفاده دوباره از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم در بافت فرسوده، باید دوره زمانی 5 سال بعد از اولین مرتبه استفاده از تسهیلات مسکن را پشت سر گذاشته باشند و نسبت به تسویه با بانک یا انتقال تسهیلات اولیه به غیر، اقدام کرده باشند.

خارج از بافت فرسوده، وام یکم داده نمی شود

با این حال، در خارج از بافت فرسوده شهرهای کشور، آن دسته از زوجین که یک بار از تسهیلات خرید مسکن استفاده کرده اند، نمی توانند از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم، استفاده کنند چرا که برای تسهیلات یکم در خارج از بافت، حتماً متقاضی دارای شرایط خانه اولی باشد به این معنا که تا به حال از تسهیلات مسکن استفاده نکرده باشد و فرم جیم زوجین سبز باشد. منظور از سبز بودن فرم جیم آن است که زوجین تا به حال از امکانات دولتی شامل زمین و مسکن استفاده نکرده باشند.

در وام مجدد مسکن، تسهیلات 10 میلیونی بدون سپرده هم داده می شود

در پرداخت مجدد تسهیلات خرید مسکن زوجین از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، اعطای تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده مازاد بر سقف تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن نیز انجام می شود. اما این تسهیلات (بدون سپرده)، تا زمان اجرای بخشنامۀ مربوط به همین نوع تسهیلات، در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 335

فهرست مطالب شماره 335

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

در این زمینه بیشتر بخوانیم :

×