menu

ثبت آگهی رایگان

هشدار به بازار داغ گفتگوی مسکن

همه ساله در فصول بهار و تابستان و حتی برای بازار گرمی بیشتر، از فصل زمستان« بازار گفتگوی» مسکن داغ می شود که البته تاحدودی طبیعی و گاهی نیز غیرطبیعی است؛ طبیعی از آن روی که فصل های بهار و تابستان موعد نقل و انتقال خانوارهای مستاجر به علت همزمانی اواخر فصل بهار و کل تابستان با تعطیلی مدارس است و خانواده های دارای بچه مدرسه ای از یک سو به خاطر انتخاب مدرسه جدید در این فصل و از سوی دیگر به خاطر عدم اشتغال بچه ها به درس و مشق با خیال راحت می توانند نسبت به اثاث کشی و تغییر محل زندگی و جابجایی خانه اقدام کنند.

غیر طبیعی بودن داغی بازار گفتگوی مسکن هم از آن روی است که عده ای فرصت طلب که به قطع و یقین می دانند برخی از خانواده ها ناگزیرند به علت اتمام موعد اجاره یا تعطیلی بچه های مدرسه ای شان جابجا شوند، از این موقعیت سوء استفاده کرده و از همان فصل زمستان اقدام به چو انداختن در بازار مسکن می کنند؛ این دلیل، یکی از اساسی ترین، قطعی ترین و باثبات ترین دلایل داغی بازار گفتگوی مسکن در همه سال ها می باشد و بقیه موارد، اعم از افزایش جزئی حقوق کارمندان و کارگران، تجزیه و تحلیل های انتظاری ناشی از سیاست های تیم اقتصادی دولت جدید، نوسانات بازار های موازی تاثیرگذار بر بازار مسکن و یا حتی حوادث غیرمترقبه سیاسی مانند برجام و یا خروج از آن، دلایل تبعی اثرگذار بر داغی بازار گفتگوی مسکن می باشند.

-هر چند نگارنده دو هفته پیش در همین ستون نسبت به عواقب نافرجام اپورتونیست های بازار مسکن پس از برجام هشدار جدی داده بود و این هشدار- البته با دو هفته تاخیر- توسط چند تن از کارشناسان، تحلیلگران بازار مسکن و حتی رئیس سابق یکی از بانک های دولتی در یکی از روزنامه های مدعی قدرت پیش بینی دهندگی به مخاطبان خود مورد تایید قرار گرفت، اما ظاهرا اخیرا برخی از مدافعان منافع مردم در رابطه با بازار مسکن پس از برجام، سخنانی به زبان آورده اند که در کمال تعجب برخی دیگر از همکاران رسانه ای تعبیر «پیشگویی» از آن سخنان کرده اند؛ افزایش صعودی قیمت مسکن پس از برجام، اظهارنظر متعجبانه فرد مدعی مدافع منافع مردم است. ایشان با استناد به گزارش های بانک مرکزی در رابطه با افزایش تسهیلات اختصاصی به ساخت و ساز بدون اینکه بیان کند تسهیلاتی که امروز به ساخت و ساز داده شود بعد از دو سال تبدیل به خانه و روانه بازار عرضه خواهد شد - از افزایش قیمت مسکن سخن گفته که واقعا به اینگونه سخن پراکنی ها و اظهارنظرهای غیرکارشناسانه باید در کمال تعجب نگریست و یا نه گریست!

- همچون مورد اول(هشدار به اپورتونیست های بازار مسکن پس از برجام)، توجه دادن تیم دیپلماسی اقتصادی دولت به عدم ورود در سازندگی عراق یکی دیگر از توجهات و پیشنهادات اثرگذار این ستون است. در آن مقطع زمانی که اعلام شده بود قرار است همایشی به مناسبت سازندگی این کشور به میزبانی کشور همسایه کویت برگزار گردد و این کشور میزبانی مشارکت کنندگان اروپایی در سازندگی عراق را بر عهده بگیرد در این ستون هشدار داده شد که چرا سهم ایران نادیده گرفته می شود؟ و چرا ایرانی که به موقع جنگ و درگیری عراق با داعش در خط مقدم مستشاری نیروهای نظامی عراق در بیرون راندن تکفیری ها و داعشی ها قرار گرفته بود، اکنون و به هنگام سازندگی این کشور در خط موخر هم قرار نگرفته و مشارکت داده نمی شود؟ یک هفته پس از آن هشدار بود که سفیر ایران در عراق اعلام نمود رایزنی هایی صورت گرفته تا وزیر امورخارجه ایران نیز در همایش سازندگی عراق حضور داشته باشد.

- یک مورد دیگر از انذارهای به نگارش در آمده و اثرگذار در این ستون راجع به ورود ایران در ساخت و سازهای کشور دوست سوریه موقعی بود که این کشور برای ساخت و سازش به کشورهای اروپایی آلمان و انگلیس و هلند و... فراخوان حضور و بازسازی داده بود. البته بارها چه قبل و چه پس از اعلام پایان امپراتوری حکومت داعش در سوریه به دولتمردان ایرانی پیشنهاد ورود به سازندگی این کشور داده شد- اما هر چند دیر هنگام- ولی نهایتا با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان در سوریه و دیدار با رئیس جمهور سوریه با امضای تفاهم نامه همکاری و مشارکت در سازندگی سوریه به منصه ظهور رسید.

بنابراین، بسان تحلیل های تحقق یافته این قلم که در بالا آمد، در مورد انتشار اخبار نادرست و غیرواقعی افزایش صعودی قیمت مسکن پس از برجام نیز هشدار داده می شود؛ از آنجا که بخشی از «های و هوی» بازار مسکن فصلی است، حداقل از آگاهان این بازار به خصوص نمایندگان محترم مجلس و یا صاحبان پست های اجرایی، دولتی و حتی مشاوره ای- که ظاهرا جزء گروه های مرجع به حساب می آیند- انتظار می رود ناخواسته همنوا نشوند با عده ای که عامدا نسبت به گل آلود کردن بازار مسکن دامن می زنند تا ماهی منافع شخصی از آب گل آلود صید نمایند. از قانونگذاران، سیاستمداران، کارشناسان، تحلیلگران و همه کسانی که دل در گرو منافع ملی و دغدغه اقشار آسیب پذیر جامعه از جمله خانه اولی ها را دارند، انتظار می رود با اظهارنظرهای خام و نسنجیده خود در مسیر سیلابی قرار نگیرند که می رود منافع اقشار آسیب پذیر را از بین ببرد.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 335

فهرست مطالب شماره 335

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×