menu

ثبت آگهی رایگان

هادی میر میران

سید هادی میرمیران در 23 اسفند 1323 در شهر قزوین به دنیا آمد. تحصیلات خود را در رشته مهندسی معماری در دانشکده هنرهای زیبای تهران به انجام رساند و با ارزشیابی عالی فارغ التحصیل شد.

به گزارش پیام ساختمان، از سال 1343 تا سال 1357 در دفتر فنی شرکت ملی فولاد ایران مشغول به کار گردید. پس از انقلاب از سال 1358 با عنوان مدیر طراحی در شرکت خانه سازی ایران (اصفهان) به طراحی پروژه های شهرسازی پرداخت. در سال 1364 به همراه گروهی از همکارانش شرکت مهندسان مشاور نقش جهان-پارس را تأسیس نمود و تا واپسین روزهای حیات در این شرکت مشغول به کار بود.

وی در شامگاه 29 فروردین 1385 پس از یک دوره ده ساله نبرد با بیماری سرطان، درگذشت.

هادی میر میران معمار ایرانی، چهار دهه فعالیت حرفه ای کرد. از میان آثار وی می توان به ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز، ساختمان کنسولگری ایران در فرانکفورت، ساختمان مرکزی بانک توسعه صادرات ایران، ساختمان مجموعه ورزشی رفسنجان، طرح ساختمان کتابخانه ملی ایران (اجرانشده)، طرح ساختمان فرهنگستان های جمهوری اسلامی ایران (اجرانشده) و طرح ساختمان موزه ملی آب (اجرانشده) اشاره کرد.

ویژگی میرمیران در حفظ پیوستار و روح معماری کهن ایران با روش های نوین طراحی است.

گذری بر برخی آثار

فرهنگستان ایران

ایران تهران 1373

تمرکز در شکل بنا و آزاد گذاشتن بیشتر اراضی مجموعه، استفاده خلاق و مبانی و کهن الگوهای معماری ایران، وحدت و یکپارچگی بنا، احترام به بستر خاکی، افقی بودن بنا، رعایت زاویه تاریخی در بنا و بالاخره دید کوه دماوند از مهم ترین اصول طراحی فرهنگستان است.

موزه ملی آب ایران

ایران – تهران – 1374

در فرهنگ ایران، آب همواره با خاک همراه است و در ترکیب و تضاد با آن معنا می یابد تری آب، همیشه یادآوری خشکی است.

بر اساس چنین ذهنیتی، ایده ترکیب یک خشک و تر که کاملاً در شرایط یکسانی با یکدیگر به سر برند و به گونه ای که نتوان آن ها را از یکدیگر تفکیک کرد، اساس کار طراحی موزه ملی آب ایران قرار گرفت و این شعر جدید مفهومی معماری شد.

من به آغاز زمان نزدیکم آشنا هستم با سرنوشت تر آب، عادت سبز درخت.

کتابخانه ملی شورای شهر کانسای – کان

کانسای – ژاپن – 1375

ایده طرح از ترکیب سه شی ء با سه هستی متفاوت حاصل شده که فصل مشترک بین آن ها نفس هستی آن هاست. یکی از این سه شی ء یک «تهی» است که براثر تقابل دوشی ء دیگر پدید می آید آن دو شی ء دیگر نیز باهم تضاد دارند یکی شفاف و نرم و دیگری تیره و سخت است.

مجتمع ورزشی رفسنجان

ساخته شده، شروع طراحی 1373، پایان ساخت 1380

مجموعه ورزشی رفسنجان یکی از سه ساختمان مجتمع فرهنگی-ورزشی رفسنجان است که در زمین ذوزنقه قائم الزاویه ای به مساحت حدود 7500 مترمربع در غرب مجموعه فرهنگی-ورزشی رفسنجان واقع شده است.

بنا دارای دو بخش اصلی: استخرهای سرپوشیده و روباز و سالنهای ورزشی اسکواش، بدمینتون و سالن چندمنظوره است.

آتی سنتز

ایران – تهران – 1373

- ماایده خود را بر باطن بنا نهادیم.

- زمانی که در این سرزمین ها هیچ نبود، باغ خوردین بود و کشتزارهای آن، امروز هم باغ خوردین هست و بجای کشتزارهای آن طرح ما برپاست. بنائی با خطوط خوابیده و پرصلابت که با طنازی در روی زمین پیچ وتاب خورده تا جای بهتری و نور بهتر بگیرند و بهتر به کوه ها نگاه کنند.

- بنا سرخود را تا آنجا پائین آورده که بر افق باغ می ساید. بنای ما از باغ خوردین زائیده شده است.

وزارت نیرو

ایران – تهران – 1375

ایده کلی طرح یک سد است که در آن حوزه ستادی به صورت دیواره سد در نظر گرفته شده و در قسمت شمالی دیواره معماری افقی است که تصور دریاچه را به وجود می آورد. در درون این دریاچه دو مکعب مستطیل کم ارتفاع قرارگرفته اند که مانند دو شی بزرگ شناورند

کتابخانه ملی ایران

ایران – تهران -1374

طرح الهامی است از این بیت ناصرخسرو بنگر به فرشته که دود از سپس دیو چون زر گدازنده که بر قیر چکانیش این تصویر که هجوم روشنایی را به دل تاریکی مطرح می سازد

پایانه فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) – تهران

پروژه سال 1374

در روند طراحی فرودگاه، پیچیدگی روابط مستقل و ترکیبی عناصر اصلی-یعنی مسافر، همراه بار و کارکنان-معمولا معین و استانداردی تبعیت می کند، ولی موارد استثنایی هم وجود دارند که مفاهیم ادراکی تازه و خلاق طرح، تغییر دیاگرام عملکردی و انطباق ان را با مفاهیم طراحی ضروری می دارد.

طرح فرودگاه از یک متن ادراکی پدید آمد که ریشه در مضامین معماری ان دارد. مسافر از بدو ورود به فرودگاه و جدای از مشایعت کنندگان، با عبور از قسمت های مختلف برای انجام تشریفات خروج تا مرحله ورود به انتظار خروجی که به صورت سمبلیک همان خارج مرز است، از لایه های فضایی-عملکردی متفاوتی عبور می کند که در این طرح با مضامین گذر از حیطه عمومی به خصوصی معنا شده و سکانس های سناریوی طراحی را تشکیل داده است.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بانکوک - 1999

ساختمان با الهام از معماری ایران به صورت یک کوشک درون یک باغ سازمان دهی شده است. علاوه بر آن در کنار خیابان یک عمارت باریک نیز قرار داده شده که یادآور عمارت های ورودی باغ های ایرانی است. یک محور اصلی (آب نما) عمارت ورودی و عمارت اصلی را به یکدیگر متصل می کند که استخوان بندی مجموعه سفارت را تشکیل می دهد.

ایده فضایی طرح، کاهش ماده و افزایش فضاست؛ که این امر جوهره اصلی معماری ایران را از گذشته تا به امروز شکل داده است.

ساختمان کانون وکلای دادگستری

تهران – میدان آرژانتین- خیابان الوند

ساختمان کانون وکلای دادگستری در نزدیکی میدان ارژارنتین برای فعالیت های گوناگون وکلای عضو کانون طراحی شده و عملکردهای اداری، آموزشی و حرفه ای است.

نمای بیرونی بنا مفهومی از ترازوی عدالت را یک بار در شکل دو وزنه بزرگ معلق و بار دیگر در سیمای شاهین بزرگ میان دو وزنه به نمایش می گذارد، درحالی که انعکاس بیرونی شناور بودن کل بنادر فضاست. احساس معلق بودن طبقات و احاطه همه جانبه فضا، به محض ورود به طبقه همکف و رؤیت سطح زیرین طبقات آغاز می گردد و با کشیده شدن نگاه به اسمان، از درون شکاف بین دوبدنه که هر چه بالا می رود بازتر می شود، تشدید می گردد و با حضور در طبقات و عبور از راهروی پیرامونی که به دیواره های جانبی نچسبیده اند، تکمیل می شود. مشاهده مکرر شکاف بین کف و دیواره راهروها، احساس شناور بودن در فضا را تداوم می بخشد. علاوه بر خیال انگیز بودن دفاتر کار معلق در فضا، طرح توانسته است در یک زمین شرقی-غربی کشیده، ضمن اجتناب از نور مزاحم غرب، روشنایی لازم را برای همه فضاها تأمین کند و به همین دلیل کاربرد سطوح شفاف در نماهای خارجی و داخلی بازتاب مؤثری بر عملکرد ساختمان شده است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 334

فهرست مطالب شماره 334

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×