menu

ثبت آگهی رایگان

ساخت وساز در سال جاری رونق می گیرد

مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: مطابق پیش بینی های کارشناسی و نشانه هایی که در ماه های اخیر از فعالیت سرمایه گذاران ساختمانی بروز کرده، ساخت وساز در سال 97 رونق می گیرد.

به گزارش پیام ساختمان، علی چگنی گفت: بازار مسکن سال 97 تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد که مجموعه این عوامل موجب شده است هم زمان با افزایش ناگهانی قیمت ها در بازار ملک، حجم معاملات خریدوفروش در بازار مسکن نیز دستخوش تغییر و تحول شود.

وی افزود: علی رغم اینکه پیش بینی ها برای بازار مسکن در سال 97 حاکی از روند رو به رشد شاخص های مختلف بخش مسکن ازجمله حجم معاملات خریدوفروش آپارتمان های مسکونی، قیمت و سرمایه گذاری در حوزه ساخت وساز است اما میزان رشد هرکدام از این متغیرها تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد که هرکدام از این عوامل به نوبه خود جهت بازار مسکن در سال جاری را تحت تأثیر قرار می دهند.

چگنی ادامه داد: درواقع میزان رشد هرکدام از این متغیرها وابسته به پارامترهای درونی و بیرونی اثرگذار بر بازار ملک به خصوص متغیرهای اقتصاد کلان است.

وی متغیرهای اقتصاد کلان همچون تورم عمومی، نرخ سود بانکی، رشد تولید ناخالص داخلی و قدرت خرید متقاضیان را از مهم ترین عوامل اثرگذار بر مسیر بازار مسکن در سال جاری عنوان کرد و گفت: در این میان نوسانات و تحولات سایر بازارهای اقتصادی نقش مهمی در تحولات این بخش ایفا می کند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن، توضیح داد: تحولات و نوسانات بازارهای موازی به خصوص بازار طلا و ارز از مهم ترین عواملی است که برجهت بازار مسکن از ابتدای سال 97 تاکنون اثرگذار بوده است. این تأثیرگذاری البته بیشتر جنبه روانی داشته اما به شکل غیرمستقیم نیز متغیرهای بخش مسکن را در میان مدت و بلندمدت تحت تأثیر قرار می دهد.

وی با اشاره به تأثیر دوسویه نوسان نرخ ارزبر بازار مسکن و تحولات آن، گفت: عموماً با افزایش نرخ ارز هرچند بخشی از نقدینگی موجود در جامعه که می تواند جذب بازار مسکن شود به سمت بازار ارز می رود اما از سوی دیگر با افزایش سطح تورم در جامعه و همچنین افزایش انتظارات تورمی منجر به افزایش قیمت نهاده های ساختمانی یا همان مصالح ساختمانی می شود؛ مجموعه این عوامل ناشی از ایجاد انتظارات تورمی و اثرگذاری بر هزینه های ساخت وساز درنهایت منجر به افزایش قیمت تمام شده و قیمت فروش واحدهای مسکونی شده و همین موضوع منجر به شکل گیری تورم در بازار مسکن می شود.

چگنی افزود: با توجه به اینکه هم اکنون فضای بازار مسکن فضایی مصرفی است هر نوع افزایش نامتعارف در سطح قیمت ها منجر می شود بخشی از متقاضیان مصرفی به دلیل افت قدرت خرید از بازار ملک خارج شده و عملاً موفق به خرید مسکن نشوند؛ همین موضوع موجبات افت حجم معاملات مسکن و کاهش شیب رونق در بازار را ایجاد می کند.

وی تأکید کرد: در صورت تداوم این نوسانات بازار مسکن با افت محسوس در حجم معاملات خریدوفروش آپارتمان به دلیل رشد ناگهانی در سطح قیمت ها مواجه می شود.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، خودداری از عرضه بخشی از واحدهای مسکونی آماده عرضه به بازار از سوی برخی سرمایه گذاران و سازندگان به امید رشد بیشتر قیمت ها را از دیگر پیامدهای این وضعیت اعلام کرد و گفت: نوسانات نرخ ارز در اواخر سال گذشته و ماه آغازین امسال، منجر به افت حجم معاملات مسکن شد و روند رونق در بازار را تضعیف کرد.

وی راهکار بازگشت بازار مسکن به مسیر رونق غیرتورمی در مقطع زمانی فعلی را اعمال سیاست های کنترل کننده در جهت تنظیم نرخ ارز عنوان کرد و ادامه داد: پیش بینی ها حاکی است درصورتی که دولت موفق به اجرای سیاست های مؤثر در راستای کنترل نرخ ارز شود و ثبات و آرامش به این بازار برگردد به طورقطع حجم معاملات مسکن و سطح تقاضا نیز به مرور افزایش می یابد و می توان امیدوار بود که رونق به مسیر سابق بازگردد.

این مسئول بخش مسکن همچنین به کاهش نرخ سود بانکی و تأثیر آن بر سایر بازارهای اقتصادی ازجمله بازار مسکن اشاره کرد و گفت: با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی در سال گذشته، بخشی از نقدینگی ها و تقاضای سرمایه ای به سمت بازار مسکن حرکت کرد. بااین حال مطابق پیش بینی ها و روند فعلی بازار مسکن، به نظر می رسد بازار ساخت وساز در سال جاری به وضعیت رونق برسد بنابراین رفتار سازندگان مسکن در این مسیر بسیار اثربخش و مهم خواهد بود.

وی ساخت واحدهای مسکونی مصرفی، ارزان قیمت و کوچک متراژ را اولین اولویت بازار ساخت وساز در سال جاری توصیف کرد و گفت: سازندگان باید ازاین پس با در نظر گرفتن الگوی تقاضای غالب خانوارها اقدام به ساخت مسکن کنند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 334

فهرست مطالب شماره 334

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×