menu

ثبت آگهی رایگان

بلاتکلیفی 400 هزار کارگر ساختمانی

عضو هیات مدیره کانون کشوری انجمن های صنفی کارگران ساختمانی گفت: در شرایطی که 200 هزار نفر از سامانه بیمه کارگران ساختمانی خارج شده اند هیچ بیمه شده جدیدی جایگزین آن ها نشده است.

محمدباقری (عضو هیات مدیره کانون کشوری انجمن های صنفی کارگران ساختمانی) درباره بیمه نبودن حدود 400 هزار کارگر ساختمانی و راهکارهای موجود برای بیمه کردن آن ها، گفت: سال گذشته 200 هزار نفر که کارگر ساختمانی نبودند، از سامانه بیمه کارگران ساختمانی خارج شده اند تا نوبت به افرادی برسد که واقعاً کارگر ساختمانی هستند و نیاز به خدمات سازمان تأمین اجتماعی دارند.

وی افزود: بااین حال هیچ بیمه شده جدیدی جایگزین آن ها نشده اند که این وضعیت تماماً به زیان کارگران ساختمانی است. لازم است که بگویم انجمن های صنفی کارگران ساختمانی به این منظور از سامانه بیمه کارگران ساختمانی حمایت کردند تا دیگر این درجا زدن ها و اجحاف را شاهد نباشند اما انگار در بر همان پاشنه می چرخد و بازهم کارگران ساختمانی ازآنچه قانون در اختیارشان گذاشته، محروم هستند.

باقری بابیان اینکه مدت هاست هر جا که وزیر کار و مسئولان سازمان تأمین اجتماعی حضور دارند، پیگیر این مسئله شده ام و به آن ها یادآوری کرده ام که کارگران ساختمانی به خاطر نداشتن چتر حمایتی بیمه پایه تأمین اجتماعی، از درمان رایگان، بازنشستگی و غرامت ازکارافتادگی محروم هستند، گفت: باوجوداینکه تعداد زیادی کارگر ساختمانی در سال های گذشته بیمه شدند، اما قرار بود با برداشتن «نظام سهمیه بندی بیمه کارگران ساختمانی» همه کارگران بیمه شوند و این نباشد که به هر مناسبتی یک نفر مثلاً وعده بیمه کردن 100 هزار کارگر ساختمانی را بدهد، اما در عمل خروجی از آن نبینیم. لذا اگر وعده ای داده می شود نباید بر زمینش بگذاریم چراکه محروم ترین اقشار طبقه کارگر انتظار عمل دارند!

وی بابیان اینکه 120 هزار سهمیه بیمه کارگران ساختمانی در دست مدیران کل سازمان تأمین اجتماعی باقی مانده است، گفت: این سهمیه را به آن ها نداده اند که جایی نگهش دارند، اگر همین 120 هزار سهمیه هرچه سریع تر در سامانه بیمه کارگران ساختمانی بازشوند، تعداد زیادی کارگر آماده ثبت نام می شوند. از طرفی 10 هزار سهمیه بیمه برای کارگران ساختمانی استان تهران در نظر گرفته شده است که 2 هزار و 500 عدد از آن ها را به کارگران ساختمانی مازندران داده اند، این کار قانونی نیست؛ چراکه مازندران سهمیه جداگانه خود را دارد و نمی بایست استان مهمی مثل تهران را که به پایتخت کارگاه های ساختمانی تبدیل شده، نادیده گرفت.

کارگران ساختمانی با درجه استادکاری بیکارند

بازرس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران کشور در ادامه بابیان اینکه بیشتر کارگران ساختمانی با سال ها سابقه کار و رسیدن به درجه استادکاری، بیکار هستند، گفت: رکود در ساخت و ساز قدیمی ها را هم سرگردان کرده است. در این شرایط کارگر ساختمانی که درآمدی ندارد و خیلی هم سابقه بیمه ندارد، چگونه می تواند حق بیمه خود را بپردازد؟

وی افزود: در حال حاضر از محل صدور پروانه های ساختمانی مبلغی برای پرداخت سهم حق بیمه کارفرما در نظر گرفته می شود. طبق قانون 20 درصد از حق بیمه را کارفرما، 7 درصد را کارگر و 3 درصد را دولت باید پرداخت می کند. این در حالی است که دولت سهم خود را نمی دهد و آمار صدور پروانه های ساختمانی هم پایین آمده است که درنتیجه دو ضلع تأمین منابع برای بیمه کردن کارگران ساختمانی عملاً ازهم پاشیده است.

باقری در ادامه بابیان اینکه ما دشمنی با کارگران خارجی که در ایران کار می کنند، نداریم، اما می گوییم بستر باید برای ایرانی ها هم فراهم باشد تا در صنعت ساختمان برای خودکاری پیدا کنند، گفت: کارگر خارجی در هر شرایطی در ایران کار می کند، حتی وقتی مزدش را کلاً آخر کار بدهند. از طرفی کارگر خارجی هیچ وقت دنبال بیمه شدن نیست، چراکه شاید برای همیشه در ایران نماند. همه این ها درمجموع کار را برای ایرانی ها سخت کرده است و درنتیجه کاری هم در مشاغل ساختمانی پیدا نمی کنند. باید راهی پیدا کرد تا کارفرمایان ملزم به به کارگیری کارگر ایرانی شوند.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 334

فهرست مطالب شماره 334

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×