menu

ثبت آگهی رایگان

آب خاکستری کارواش به چرخه مصرف بازگشت

یکی از کارواش های تهران با فناوری نانو برای تصفیه آب خاکستری، 70 درصد از پساب خود را دوباره به چرخه مصرف بازمی گرداند.

به گزارش خبرگزاری پیام ساختمان، «آب هست، ولی کم است»، این جمله را می توان در گوشه و کنار شهر دید که نشان از بحرانی دارد که بیشتر کشورهای جهان به ویژه منطقه ی خشک خاورمیانه را در برگرفته است. طبق پیش بینی ها، ایران تا 20 سال آینده با خشک سالی شدیدی روبرو خواهد شد که اگر برای آن تدابیری اتخاذ نشود، بحرانی بسیار جدی به وجود خواهد آمد.

یکی از راهکارهای مورداستفاده برای مقابله با این بحران، تصفیه آب های خاکستری است. آب خاکستری به پساب های خانگی، به استثنای خروجی فاضلاب سرویس های بهداشتی، گفته می شود که هنگام حمام کردن، ظرف شستن یا رخت شویی ایجاد می شود. در همین راستا یک شرکت دانش بنیان فناوری جدیدی ارائه کرده است که می توان با استفاده از آن، آب های خاکستری را دوباره به چرخه ی مصرف بازگرداند.

این سامانه مبتنی بر میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون می تواند با تصفیه آب های خاکستری، 70 درصد از آب مصرفی را بازیافت کند.

دکتر بابالو، مدیر این پروژه، درباره مزیت های این فناوری گفت: کارواش ها، سنگ بری ها و قالی شویی ها ازجمله صنایعی هستند که به میزان قابل توجهی آب نیاز دارند که این آب بعد از مصرف، آلوده شده و به آب خاکستری تبدیل می شود. ما با استفاده از فیلترهای مبتنی بر فناوری نانو موفق به تصفیه ی این آب شده ایم.

بابالو خاطرنشان کرد: اگر کارواشی از این فناوری برای تصفیه پساب های خود استفاده کند، مبلغی که سرمایه گذاری کرده در مدت یک سال بازمی گردد.

وی در خصوص روند این اقدام عنوان کرد: در این سامانه، آب خاکستری به صورت هیبریدی با استفاده از غشاهای نانو ساختار سرامیکی چند کاناله تصفیه و گندزدایی می شود. جنس غشاهای به کاررفته در این دستگاه، سرامیکی بوده که اندازه حفرات این غشاها توسط مهندسان و متخصصان این شرکت با استفاده از فناوری نانو مهندسی شده است.

این سامانه در دو مرحله میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون، پساب ورودی را تصفیه و آب را برای استفاده ی مجدد به سیستم بازمی گرداند. در مرحله میکروفیلتراسیون چربی ها، شوینده ها و دیگر درشت مولکول ها و همچنین تا حدود زیادی میکروب ها و میکروارگانیسم ها و در مرحله ی اولترافیلتراسیون تمامی میکروارگانیسم ها و حتی لاشه ی میکروارگانیسم ها از آب ورودی حذف می شود.

محصول نهایی، آب باکیفیتی خواهد بود که دارای استانداردهای داخلی و جهانی است. همچنین فیلترهای این دستگاه را می توان با جریان معکوس آب تمیزی که تولید می شود، شستشو داد تا بدین ترتیب از گرفتگی غشاها جلوگیری شود؛ به این شکل که آب تمیز با فشار معینی در خلاف جهت جریان، از فیلتر عبور داده شده و باعث باز شدن حفره ها می شود. درنتیجه عمر غشاهای مورداستفاده در این دستگاه بسته به نوع پساب مورداستفاده، بین 5 تا 10 سال است.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 334

فهرست مطالب شماره 334

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×