menu

ثبت آگهی رایگان

مخفف ایمنی، بهداشت، محیط زیست

تعریف ایمنی:

عبارت است از میزان درجه دور بودن از خطر، واژه (Hazard) که در تعریف علمی ایمنی آمده است، در واقع شرایطی است که دارای پتانسیل رساندن آسیب به کارکنان، تجهیزات و ساختمان ها، از بین بردن موارد یا کاهش کارایی در اجرای یک وظیفه از پیش تعیین شده می باشد.

با توجه به حائز اهمیت بودن مبحث HSE و عدم توجه اکثریت شرکت های معماری به بخش ایمنی، مدیریت استودیو معماری فرحو با چندین سال سابقه در ساخت و ساز و کسب تجربه ی مفید در این زمینه سعی در رعایت قوانین حاکم بر HSE نموده است.

ایمنی در ساختمان سازی به دلیل کثرت حوادث و وقوع مرگ و میر در این صنعت از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

صنعت ساختمان به دلیل ماهیت خطرناک و وجود فعالیت های سخت مانند: گودبرداری، حفاری، پی سازی، تخریب، کار در ارتفاع و عدم رعایت قوانین ایمنی در مراحل مختلف ساخت یک واحد ساختمانی جزء صنایع حادثه آفرین به شمار می آید و تاکنون صدمات جبران ناپذیری را به جان افراد وارد نموده این درحالی است که با به کار بردن تدابیر ایمنی و رعایت مقررات حاکم بر آن به راحتی می توان از صدمات احتمالی به جان افراد جلوگیری نمود.

با در نظر گرفتن آمار و ارقام حوادث کشور در صنایع مختلف به این نتیجه می رسیم که صنعت ساختمان به تنهایی بیشترین درصد حادثه آفرینی (30%) را به خود اختصاص داده است، از کل حوادث موجود در ساخت و ساز 21% منجر به فوت فرد می گردد، 19% به جراحات جبران ناپذیر، 20% جراحات جزئی و 40% منجر به شکستگی می شود که با شناخت علل بروز این حوادث انتظار می رود تا این ارقام کاهش قابل توجهی داشته باشند.

علل حوادث به ترتیب درصد:

24% عدم نبود سیستم نظارتی

17% سقوط به دلیل نداشتن حفاظ و اصولی نبودن داربست

15% بی احتیاطی و سهل انگاری

نداشتن و استفاده نکردن وسایل محافظت کننده فردی

استاندارد نبودن ماشین آلات کاربردی (بالابر، جرثقیل، تاورکرین و...)

راهکارهایی جهت افزایش ایمنی در صنعت ساختمان:

جهت بهبود وضعیت ایمنی و بهداشت (HSE) باید 4 تذکر را در محیط کار دنبال کرد:

آموزش صحیح

استفاده از تجربه دیگران

اجرای درست

اعمال قانون

آموزش ایمنی:

بالا بردن سطح آگاهی و فرهنگ سازی رعایت قوانین ایمنی و بهداشت

بدیهی است افراد (کارفرمایان، مهندسین به ویژه کارگران و پیمانکاران) هرچقدر نسبت به ایمنی و بهداشت اطلاعات داشته باشند کمتر مرتکب اعمال غیر قانونی شده و سایر همکاران خود را نیز از انجام ندادن این قوانین باز می دارند.

بنابراین پیش بینی می گردد با برگزاری جلسات آموزشی و آموزش به کارگران، استفاده از دیدگاه های متفاوت مهندسی ایمنی و قراردادن تیم های اجرایی ـ نظارتی در کارگاه های ساختمانی قوانین به خودی خود اجرا و درصد صدمات وارده کمتر می گردد.

از جمله عوامل تأثیرگذار در بروز حوادث در کارگاه های ساختمانی:

فقدان مدیران اجرایی در اکثر پروژه ها (خصوصاً پروژه های ساختمانی کوچک)

حضور گسترده کارگران مهاجر و غیرقانونی که خود به دلیل نداشتن مجوز حضور در کارگاه، نداشتن شغل قانونی و در نهایت دور بودن از کانون گرم خانواده متحمل فشارهای روانی می باشند که خود بازده عملکرد و توجه افراد را کم می کند.

به کارگیری نادرست از افراد با توانایی های متفاوت و عدم مهارت لازم در انجام مواردی که نیاز به توجه و نیروی متخصص دارد.

میدانی بودن اکثر عملیات های ساختمانی

کمبود بودجه اختصاص داده شده به بخش ایمنی از سوی کارفرمایان

موقتی بودن کارگاه های ساختمانی و عدم تمایل مدیران به اجرا و رعایت قوانین ایمنی و بهداشت (HSE)

ناتوانی و عدم استفاده از تکنولوژی کارگاهی لازم در بخش اجرای ایمنی در کارگاه های بزرگ و کوچک

ضرورت:

نظارت ادواری شرکت های بیمه درخصوص بازرسی سرزده از کارگاه های ساختمانی و بررسی وجود وسایل ایمنی لازم و همچنین از بین بردن پوشش بیمه ای در کارگاه هایی که فاقد تجهیزات ایمنی می باشند و در جهت اجرای قوانین استنکاف می ورزند.

حال آنکه در این استنکاف مثال نوش دارو پس از مرگ سهراب تصدیق می کند، از طرفی هزینه های گزاف به دلیل صدمات وارد شده به افراد از سرمایه کارفرمایان کم می شود و از طرفی دیگر میزان تلفات جانی کارگاهی بالا می رود.

اصلاح هنجارهای حاکم در قوانین شرکت های بیمه و تفاوت بین افرادی که در اجرای این قوانین کوتاهی می کنند و یا تابع آن می باشند. نبودن حکم ثابت خود تشویقی برای اجرای سیستم ایمنی و بهداشت در کارگاه های ساختمانی به حساب می آید.

انتصاب افراد لایق و کاردان در ارگان ها و سازمان های متفاوت از سوی دولت که پایبند اصول اخلاقی می باشند و همچنین در نظر گرفتن قوانین مجازاتی برای این افراد تا درصد چشم پوشی از رعایت نکردن قوانین توسط کارفرمایان به حداقل خود برساند.

تدبیر اندیشیدن جهت اجرای سیستم های تشویق و تنبیه از طرف کارفرمایان در راستای اجرای صحیح قوانین توسط تیم اجرا در آخر امید است شاهد پیشرفت های قابل توجهی در اجرای قوانین ایمنی و بهداشت در صنعت ساختمان باشیم تا بتوانیم از جان و مال عزیزان خویش حفاظت کنیم.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 333

فهرست مطالب شماره 333

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×