menu

ثبت آگهی رایگان

شهرهای جدید شرایط مناسبی در برابر حوادث ندارند

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه در حال حاضر شهرهای جدید شرایط مناسبی در برابر حوادث ندارند گفت: قطعاً شهرهای جدید پایلوتی برای نظام شهرسازی در کشور هستند که مسئله ای دفعی نبوده و باید به تدریج نهادینه و بروز پیدا کند.

به گزارش پیام ساختمان، حبیب اله طاهر خانی در نخستین نشست مدیران عامل شهرهای جدید کشور به کارگیری نوآوری، خلاقیت و استفاده از اقدامات نوین را امری ضروری در دستور کار ایجاد و توسعه شهرهای جدید دانست و افزود: قطعاً شهرهای جدید پایلوتی برای نظام شهرسازی در کشور هستند که مسئله ای دفعی نبوده و باید به تدریج نهادینه و بروز پیدا کند.

وی افزود: قطعاً توجه به پایه های اقتصادی و مالی در پروژه های شهرهای جدید و مشارکت با بخش خصوصی از رویکردهای اصلی ما در سال جدید خواهد بود، چراکه ما باید هم زمان با توانمند کردن شرکت های تابعه ازلحاظ مالی، نیم نگاهی به توسعه پایه های اقتصادی و فعالیت های شهری خود با توجه به ظرفیت های موجود داشته باشیم.

طاهر خانی در ادامه با تأکید بر ضرورت بازنگری مجدد به ظرفیت های موجود در شهرهای جدید نیز اعلام کرد: قطعاً هریک از شهرها با توجه به شرایطی که دارند قابلیت توسعه در یک ظرفیت را خواهند داشت که ظرفیت درمانی، صنعتی، گردشگری و ... می تواند نمونه ای از آن ها به شمار رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین توجه بیشتر به مجموعه های به نسبت فقیرنشین (در قالب مسکن مهر) با توسعه فعالیت های اقتصادی خرد در شهرهای جدید را از دیگر اقدامات اساسی در دستور کار سال جدید دانست و گفت: با توجه به آنکه همواره شعار اصلی در سیاست ایجاد شهرهای جدید ارائه زندگی شهری به سبکی نوین بوده است پس اگر ما در این فرآیند به تکرار حرکت های غیر پایدار شهری در این مناطق نیز بپردازیم کار مهمی انجام نداده و اشتباه کرده ایم.

وی توجه به انسان محوری، حمل ونقل عمومی، شهرسازی ریل پایه، هویت و فرهنگ، ایجاد فضاهای عمومی، ایجاد مجموعه های فرهنگی و اجتماعی در شهرهای جدید را مسئله ای مهم و الزامی اعلام کرد و گفت: بدون شک مسئله زیست پذیری و کیفیت محیطی بسیار مهم بوده و باید ارتقا یابد، از سویی دیگر توسعه فضاهای سبز شهری، توسعه حوزه نظافت و محیط شهری و همچنین موضوع صرفه جویی در مصرف منابع و انرژی از دیگر موارد بااهمیتی به شمار می رود که در اولویت های ما در سال 97 نیز دیده شده است.

طاهر خانی ضمن تأکید بر اهمیت موضوع تاب آوری در شهرهای جدید بیان کرد: در حال حاضر شهرهای ما شرایط مناسبی در برابر حوادث نداشته و باید در بخش ایمنی محیط و مدیریت بحران تقویت شوند که قطعاً همکاری با شهرداری ها در این حوزه ملزم خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین پیش ازاین بابیان اینکه طبق آخرین سرشماری انجام گرفته در ایران، جمعیت شهری کشور حدود 74 درصد اعلام شده است گفت: ایران در 2 الی 3 دهه اخیر شاهد یک دوره شهرنشینی بسیار شتابان بوده است، شرایطی که شهرنشینی در دهه پیشرو را با چالش های متعددی در حوزه هایی ازجمله کیفیت زندگی، زیست پذیری و تاب آوری در برابر حوادث مواجه کرده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید استفاده از دانش و تجارب کشورهای باسابقه در حوزه توسعه شهری ازجمله کره جنوبی را یکی از راه حل های اصلی در رفع این موانع دانست و گفت: تجربیات و دانش سایر کشورها در این امر موجب می شود تا در مسیر اتخاذ تصمیمات مسیری منطقی را طی کرده و همچنین از فرصت محدود مواجهه با مشکلات به نحو مناسب تری استفاده کنیم.

انتهای خبر/پیام ساختمان

چاپ شده در هفته نامه پیام ساختمان شماره 333

فهرست مطالب شماره 333

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

×